FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Fast and the Furious: Tokyo Drift (Brian Tyler)    THE FAST AND THE FURIOUS: TOKYO DRIFT   (2006)
       Halálos iramban: Tokiói hajsza


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 63:53




         A jó kocsik és a féktelen száguldás szerelmesei számára készített "Halálos iramban" című alkotás, illetve folytatásának közönségsikerein felbuzdulva a "Halálos iramban: Tokiói hajszá"-val a Universal Pictures gárdája immáron harmadjára igyekszik a sebesség megszállottjait a vásznak elé csalogatni. A recept egyszerű, hiszen a csillogó járgányok a köréjük épített, nem éppen fantáziadús forgatókönyvet, illetve a szereplőgárda színészi képességeinek hiányosságát a célközönség számára remekül feledtetik. A tipikusan sablonos folytatás elkerülésére törekedve Justin Lin rendező és gárdája a helyszínt, illetve a versenyzési stílust egyaránt megváltoztatta. Ez utóbbi vezetéstudományt fitogtató irányzat a címből is kitűnő drift, ami nem más, mint az autó tökéletes uralásának és irányításának látványos bemutatása úgy, hogy a gépjármű lehetőség szerint egy pillanatig se haladjon a szokásos módon - azaz egyenesen. A lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból adódó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy a jármű megtapadna. A drift kifejezetten a hátsó kerekes meghajtással rendelkező kocsik, illetve azok sofőrjeinek művészete. S hogy mindezen tudományról hőseinknek miért pont Tokióban kell számot adniuk? A válasz egyszerű: ez a fajta őrület a '60-as évek során jelentkezett először Japánban, és népszerűsége azóta is töretlen.

         Brian Tyler neve eme szériával egyszer már némileg összefonódott, ugyanis a "Halálos iramban" zenéjének összeállítása során - több más előadó mellett - a fiatal komponista 1999-es "The 4th Floor"-jából is válogattak be tételeket BT eredeti filmzenéje mellé. Azonban Tyler mostani jelenléte nem ennek köszönhető, hanem a taiwani származású rendezőnek, akivel először a DVD-n már hazánkban is kapható, "Annapolis - Ahol a hősök születnek" című katonai filmben dolgoztak együtt. Mikor legújabb rendezésének muzsikájára terelődött a szó, a korábbi együttműködésből adódóan Lin magabiztosan tárcsázta a szerző számát.
         Tyler elfogadta a felkérést, s míg Linék a forgatásokon - melynek során egyébként több mint száz autót törtek szét -, valamint az utómunkákon múlatták napjaikat, addig ő a megfelelő hangulat megteremtésén töprengett. Az eredetileg csak 12 percnyi score-ra szerződött komponista végül egyórányi zenét szerzett, mellyel a versenyek tempóját és hangulatát igyekezett tükrözni egy 64 fős zenekar játékával, amit markáns rockzenei elemekkel ötvözött. Ez utóbbi munkafázishoz egyébként Tyler a Guns N' Roses gitárosát, Slash-t, is bevonta a munkálatokba. A komponista elmondása szerint ez volt az egyik legnehezebb filmzenéje, ugyanis jó szokásához híven a zene megírása és felvezénylése mellett jó pár hangszeren (például: gitár, szintetizátor, dobok) is maga játszott, továbbá a hanganyag mixelésébe is belefolyt (a 2002-es "Bubba Ho-tep"-nél szintén hasonló helyzetben volt). Így Tyler kénytelen volt a saját stúdiója, illetve az Eastwood Scoring Stage között úgy ingázni, hogy közben mindig más tisztet töltött be.

         A "The Fast and the Furious: Tokyo Drift" című hétperces tételben minden benne van, amit erről a zenéről tudni érdemes. A remek dallamú akciótétel, és annak összekötései az első pillanattól kezdve felismerhető, tyleres nagyzenekari játékon alapulnak, amire rockos, illetve némileg drum & bass-es elemek épülnek (az itt felcsendülő, pörgős akciótémák később a "DK vs. Han"-ban, valamint a "Downtown Tokyo Chase"-ben egyaránt megjelennek). Bár a score beharangozójából sejtettem, hogy majdan a film által megkövetelendő "zúzással" találom szemben magamat, elsőre mégis meglepődve, összevont szemöldökkel hallgattam végig az albumot. Minthogy tőlem messze állnak az ilyen jellegű muzsikák, a "Saucin", továbbá a "Mustang Nismo", a "Welcome to Tokyo", a "Sumo" (ez utóbbi háromban hallható egyébként Slash gitárjátéka) és társaik számomra a hallgatható kategórián kívül esnek. Ugyanezt a tesztközönség másként gondolta: minthogy elég jelentős szerepet kapott a rockos hangzás, pár, az ilyen műfajt igencsak előnyben részesítő ismerősömnek megmutattam a lemezt, akik azonban jobbára ezeket a részeket emelték ki pozitívumként - ám ezen nem csodálkoztam.
         Szerencsémre az albummal történő ismerkedés során olyan momentumokra is sikerült ráakadnom, melyek titokzatosságukkal, lágyságukkal, ha nem is elsőre, de többszöri hallgatást követően felhívták magukra a figyelmemet. Ide sorolhatók az olyan feszültebb pillanatokat idéző, lassú vonós- és csipetnyi gitárjátékokból álló tételek, mint a "Preparation", az "N20", az "Underground", az "Empty Garage", a "Journey Backwards", vagy éppen a "Shaun's Crazy Idea". Ehhez hasonlókat egyébként az "Annapolis", valamint a "Paparazzi" score-jában már hallhattunk.
         Zenei ízlésem miatt - ami jelen esetben némileg hátránynak számít - mindössze négy olyan tételt találtam, mely felhőtlen örömöt okozott számomra. Ezek közül három ("Neela Drifts", "I Gotta Do This", "Neela") a Nathalie Kelley által alakított Neela kellemes gitárpengetős főtémájának variációja, a negyedik pedig egy tisztán szimfonikus darab, a "Symphonic Touge". Ez utóbbi lényegében a "The Fast and the Furious: Tokyo Drift" című tétel nagyzenekari változata, ahol Tyler hozza a tőle megszokott színvonalat, így nem okozott vele csalódást. A szerző a track utolsó negyedében hallható, lassú motívumok felsorakoztatásának kíséretében búcsúzik el hallgatójától.

         Brian Tyler legújabb, többféle hangzást összemosó filmzenéjét leginkább Trevor Rabin "Gone In 60 Seconds"-éhez, a Mark Mancinával közösen írt "Con Air"-jéhez, illetőleg Hans Zimmer "Mission: Impossible 2"-jának egyes részeihez tudnám hasonlítani - persze mindezek csupán hangulati egyezések, nem átemelések. Tyler ezzel egy némileg ismeretlen arcát mutatta meg számomra, ám remélem, hogy ezt a jövőben ismét elrejti előlem - legalábbis egy darabig. Mindazonáltal akik az imént felsorolt zenéket kedvelik, azoknak szinte biztos, hogy ez a korong (melyen egyébként egy elenyésző hányadot leszámítva az összes elhangzó instrumentális tétel szerepel) is kellemes órát fog okozni.
         A Varése Sarabande igencsak kitett magáért, ugyanis egy nem túl terjedelmes, ám annál informatívabb, teljesen színes füzetecskét csomagolt az amúgy is több mint egyórányi játékidővel rendelkező kiadvány mellé, melyben a filmből származó képek mellett Tylert láthatjuk munka közben, illetve Slash társaságában is - ez utóbbi érdekessége, hogy szerzőnk a Guns N' Roses gitárosa mellett állva AC/DC-s pólót visel. Magát az összképet tehát nem érheti rossz szó, csak azt sajnálom, hogy emellé nem kaptam számomra emészthető muzsikát. Majd legközelebb...


    Kulics László
    2006.08.16.




    Tracklista:

      1. Touge (0:46)
      2. The Fast and the Furious: Tokyo Drift (7:05)
      3. Saucin' (4:28)
      4. Neela Drifts (3:27)
      5. Preparation (1:10)
      6. N2O (0:49)
      7. Mustang Nismo (2:21)
      8. Underground (1:33)
      9. Hot Fuji (1:55)
    10. This Is My Mexico (1:23)
    11. Welcome To Tokyo (1:54) *
    12. DK vs. Han (3:32)
    13. Downtown Tokyo Chase (2:23)
    14. Aftermath (1:22)
    15. Empty Garage (1:01)
    16. DK's Revenge (1:09)
    17. Journey Backwards (0:58)
    18. Sumo (1:37)
    19. Shaun's Crazy Idea (2:44)
    20. Dejection (1:12)
    21. Kamata (1:32)
    22. Two Guns (1:29)
    23. I Gotta Do This (1:14)
    24. Megaton (2:16)
    25. Neela Confronts DK (1:47)
    26. Winner ... Gets ... Me (1:21)
    27. War Theory (1:54)
    28. I Don't Need You To Save Me (0:57)
    29. Neela (1:44)
    30. Symphonic Touge (6:50)

    * írta: Slash & Brian Tyler


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Annapolis

    Die Another Day

    The Hunted

    Paparazzi

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam