FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Back to Titanic (James Horner)    BACK TO TITANIC   (1997)
       Titanic


      

       zene: James Horner és különféle előadók
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Sony Music Soundtrax
       játékidő: 79:05




         Minthogy a "Titanic" score-ja hamar a világsikerek élvonalában találta magát, James Horner, valamint a Sony Music producerei egy évvel később ismét utazásra invitálták a hallgatóságot. Ezúttal egy félig tradicionális, félig szimfonikus albummal jelentek meg a piacon, melynek a "Back To Titanic" címet adták. Hasonló eset történt meg két évvel korábban, a "Braveheart" lemezzel is, illetve pár éve a "Gladiator"-ral. A kiadók hollywoodi séma szerint járnak el a kasszasikert elérő cédékkel is: annyi bőrt nyúznak le róluk, amennyit csak tudnak.

         A "Titanic Suite" minden egyes pillanata, másodperce értékes hangokat rejt magában. Valamennyi ide válogatott téma tökéletes rendezettségének eredménye egy olyan egyveleg, amit az ember egy esetleg megrendezésre kerülő Horner-koncerten előszeretettel végighallgatna - sőt, én még követelném is! Disszonáns elemet egyáltalán nem lelünk benne - ám az összes többi fontosabb hangulatkép (fájdalom, bánat, szerelem, valamint a hajó kifutásakor hallható témák) eggyé kovácsolódott, és természetesen felcsendülnek benne olyan részek is, amik az első albumról hiányoztak (például mikor Jack a csillagos eget nézi). Az egyveleg vége felé haladva egy, az összképből jelentősen kimagasló, vokállal és női kórussal megtámogatott momentumnak lehetünk fültanúi, mely összhatásától libabőrös lesz az ember. Hihetetlen erő, és keserűség lakozik benne!
         Az "An Irish Party In Third Class" a fedélközben mulatozó "pórnép" által hallgatott két tradicionális ír muzsikából, a "John Ryan's Polka"-ból, és a "Blarney Pilgrim"-ből tevődik össze, amit a filmben is hallható dialógussal ötvözték, melynek pozitív, illetve negatív hatásáról lehetne elmélkedni - ebben az esetben véleményem szerint jól jön ki. A "The Portrait" az, ami után az első album meghallgatásának végeztével elszomorodtam: hogy hagyhatták le ezt a kellemes zongoraszólót? Mindegy, lényeg, hogy itt megtalálható - mégpedig úgy, hogy maga Horner játszotta fel. A "Jack Dawson's Luck" esetében ismét egy kis ír zenével ismerkedhetünk meg, ami remek talpalávalót szolgáltatott a két mázlista zsugásnak, hogy elérjék a hajót - bár az, hogy mennyire mázlisták, így utólag erősen megkérdőjelezendő.

         A katasztrófa pillanatait felidéző, keményebb hangvételű zenék közül egy itt is felkerült a lemezre ("A Building Panic"), s ezzel párhuzamosan a két albumra rátették az összes olyan szerzeményt, ami a süllyedés, illetve menekülés során felcsendül a filmben. Ezek közül engem leginkább az első korongon megtalálható "Unable To Stay, Unwilling To Leave" nyűgözött le, majd szorosan a nyomában a "Building Panic" található. Egy másik, kihagyhatatlannak tartott tétel - és ezzel párhuzamosan szívszorító jelenetsor - az, amikor a zenészek a külső fedélzeten tovább muzsikálnak, annak ellenére, hogy tudják: ez az utolsó fellépésük, nincs remény. A filmből szépen kiemelték ezt a hangsávot ("Nearer My God To Thee") párbeszéddel, hajómorajlással együtt. Az ezt követő viszonylagos csendet egy kiáltás töri meg: "Van még valaki, aki él? Hall engem valaki?" - kiáltja a túlélőkért kutató csapat egyik tagja. Jómagam nem kedvelem igazán, ha beleszólnak egy-egy zenébe, ám itt olyan remekül ráéreztek, hogy hatásukkal még nyomasztóbbá vált minden.
         A "Come Josephine..." után tovább váltakoznak Horner dallamai, illetve a filmben felcsendülő dalok. Én az album ezen pontjánál érzem azt, hogy most kellett volna megállni, és ne tovább. A végén található "Epilogue - The Deep and Timeless Sea"-t még belevettem volna, de a 9-től a 12. trackig tartó részt leszedném. Olyan szépen felépített hangulatképek voltak, amiket úgy érzem, hogy a fent említett négy számmal kicsit redukáltak, elklisésítettek. Pláne, hogy teljesen feleslegesen felkerült a Celine Dion-dal úgy, hogy oda nem illő párbeszédeket erőltettek bele, illetve még egyszer - immáron effektek nélkül - hallhatóvá tették a "Nearer My God To Thee"-t, aminek másodjára egyáltalán nincs akkora varázsa. Sajnálom, hogy ezt kell írnom, ám így lerombolták mindazt, amit az előző percek oly gondosan felépítettek.

         Az "Epilogue - The Deep and Timeless Sea" még menti, ami menthető - és nem is akárhogyan. Eme egyveleg nemcsak a hajót "siratja", hanem szomorúan búcsúzik mindentől, ami a Titanic nevéhez fűződik: tárgyak, emlékképek, sorsok, életek. A London Symphony Orchestra, valamint a Choristers of King's College tagjai fájdalmas dallamaikkal könnyen pityergésre fakaszthatják az érzékenyebb lelkű egyéneket. Úgy gondolom, ez a két album maximálisan összefoglalja Horner életének, pályafutásának egyik legnagyobb, legmaradandóbb alkotását, ami az elkövetkezendő években is remekül helytáll majd.

         Hogy érdemes volt-e belevágni egy újabb lemezbe, azt nem lehet egyértelműen meghatározni. Vannak, akik szerint a "Back To Titanic" felesleges pénzkidobás, s bár én nem vagyok túlzottan oda az ír zenei világért, mégis, a két montázs, illetve a kimaradt nagyzenekari részek számomra egyértelművé teszik, hogy érdemes beruházni rá. És ebben a környezetben a többi tétel sem túlságosan zavaró. Azt javasolnám, aki nem elvakult Titanic-fan, az mielőtt megvenné, azért hallgasson bele.


    Kulics László
    2005.10.26.




    Tracklista:

      1. Titanic Suite (19:05)
      2. An Irish Party In Third Class (with dialogue) (3:49) *
      3. Alexander's Ragtime Band (2:30) **
      4. The Portrait (4:43)
      5. Jack Dawson's Luck (5:38)
      6. A Building Panic (8:09)
      7. Nearer My God To Thee (2:49) **
      8. Come, Josephine In My Flying Machine (3:32) ***
      9. Lament (4:36)
    10. A Shore Never Reached (4:27)
    11. My Heart Will Go On (with dialogue) (4:43) +
    12. Nearer My God To Thee (2:22) ++
    13. Epilogue - The Deep and Timeless Sea (12:37)

    * előadja: Gaelic Storm
    ** előadja: I Salonisti
    *** írta: Alfred Bryan, Fred Fisher, előadja: Maire Brennan
    + dalszöveg: Will Jennings, előadja: Celine Dion
    ++ előadja: Eileen Ivers



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Titanic

    Bicentennial Man

    The Mask of Zorro

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam