FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Timeline (Brian Tyler)    TIMELINE   (2003)
       Idővonal


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 45:39




         Richard Donner is beállt azon rendezők közé, akik Michael Crichton regénye alapján készítettek filmet. Ez nem gond, hiszen jó pár kasszasikerré vált adaptáció készült már az író műveiből. A történet szereplői egy archeológus diákcsoport és tanáruk Edward Johnston professzor, akik ásatást folytatnak egy 14. századi várban és a közeli monostorban, Franciaországban. Mikor a professzor eltűnik, a csoport segítséget kap Új-Mexikóból, a Nemzetközi Technológiai Társaságtól, hogy előkerítsék Johnstont. Kiderül, hogy a professzort a Társaság küldte vissza az időbe, mintegy 600 évet, hogy kiderítse miért pont arra helyre és időre fixálódott a féregjárat. A tudós segélykérő üzenetet küld a jövőbe, aminek hatására a kis diákcsoport visszautazik az időben, hogy kiszabadítsák tanárukat.
         A zene megírását eredetileg a veteránnak számító Jerry Goldsmith-re bízták, aki korábban már közreműködött Crichton-adaptáció elkészítésében (az 1978-as "Kómá"-nál). Goldsmith belemerült a munkálatokba és tisztességes zenei anyagot is felvettek már (mintegy 74 percnyi anyag várt arra, hogy a film alá kerüljön), mire kellő ideig tartó huzavona után elvetették zenei ötletét. Ennek oka az volt, hogy újravágták a filmet és nem passzolt hozzá a már meglévő zene, viszont az átvariáláshoz Goldsmith-nek nem volt ideje. Gyorsan felkeresték Brian Tylert, aki rövid időn belül egy teljesen új zenét írt a filmhez. A Varése kiadó ígéretet tett arra, hogy a Goldsmith komponálta zenét is kiadja.

         Nem használ túl terjedelmes és sejtelmes bevezetést a nyitó tétel során. 18 másodperc után belendíti a zenekart és egy dinamikus, erőteljes főtémát hallgathatunk meg, amit már Tyler eddigi zenéinek többségében megszokhattunk. Még mindig bravúrosan bánik a zenekarral: ha valamely hangszert kissé a háttérbe is szorít, halkabb dallamra int, hallani azt a kimunkáltságot, precizitást, amit ettől függetlenül megkövetel tőle. A "Galvanize the Troops"-ban lágyabb témát tálal elénk, de a dobpergésekkel a kellemes lágyság és az akciós temperamentum között brillírozik. Ez a szám átmosódik a következőbe, aminél ismét dinamikus csatazenét kapunk. A vonós hangszerek egy részét helyenként túlspannoltatva szólaltatja meg, s így válik színesebbé a zene. A dinamikusabb zenei részleteket inkább hasonlítanám a "Darkness Falls"-hoz vagy a "The Hunted"-hez, mintsem a "Children of Dune"-höz.
         A "Battalion" rövid, ám mégis szép "bevonulós zene", amit szerintem, ha tovább fejtegetett volna, elveszti a varázsát. Ezt követően ismét folytatódik a kissé elborult akciózene. Bár néhol Goldenthal-i elvontsággal használja a fúvósok (tuba, trombita) seregét, mégis nyugodtan merem kijelenteni, hogy beleillik az összképbe, nem lóg ki semerre sem. És ez az album egészére szintén vonatkozik: nem találni olyan számot, ami túlzottan kilógna az összképből. Az "Enter the Wormhole" zseniálisra sikerült szám. Szinte megjelenik az ember előtt a titokzatos féregjárat, hogy megkezdődhessen a kalandorok utazása. Szintetizátoros hanghatások szövik át a szám teljes egészét hol elbújva, hol előtérbe kerülve. Az egész szám alapja a vonósokon nyugszik, akik szépen tartják a Tyler által diktált tempót.
         "Lady Claire and Marek" hangulata rendkívül hasonló a "Children of Dune" kellemes dallamaihoz. Fuvola és vonósok keveréke egy lágy zenét eredményez. Ha nem nézzük, hogy más taktusból épül fel, mint a "Children of Dune", akkor oda is tökéletesen beillene. A "Night Arrows"-ban ismét feltűnik a második szám, csak tovább lett gondolva. Ez nem azt jelenti, hogy három percig boncolgatja a tételt, hanem adott neki egy kis körítést az elejére és a végére, s így egy kerek egésszé válik. Szépre sikerült, de az eredeti gondolat maradandóbb a hallgató számára. "A Storming the Castle" úgy hangzik, mint egy válogatás a filmzene legjobb részleteiből összevonva. Kellően megdolgoztatja a zenekar minden tagját, és bár szétszórt zenének tűnik, már nem figyel annyira oda a dallamosságra, még mindig ura zenei kavalkádjának, amiből ki tud lábalni. Ez becsülendő dolog. Sokkal több figyelmet fordít a hangszerek által kelthető zörejekre az eddigi munkásságához képest, ami onnan érződik, hogy egyre jelentőségteljesbbben tűzdeli meg vele zenéit. Nem úgy, ahogy a legtöbb zeneszerző, hogy fő hangsúlyt fektet rá, esetleg addig lehalkítja a zenekart, hanem szépen belefűzi, ami által észrevehető, ám nem kirívó színfoltot eredményez. Valamint észrevehető még, hogy mikor lágyabb, érzelgősebb dallamok megkomponálásáról van szó, Tyler nem hagyja ki a fuvolát. Ez egyáltalán nem gond, mert gyönyörű dallamokat tud kihozni belőlük. De lehet, hogy a jövőben ez lassan unalmassá válik. Bár amilyen meglepetéseket tud okozni szinte albumonként, nem csodálkoznék, ha valami újat találna ki.
         A csellók és bőgők használatával alkalmanként elkomorítja a zenét. Így tesz a főtémával is a "History Will Change" esetében is egy rövid időre. Az utolsó számtól az ember akarva akaratlanul is azt várja, hogy levezesse, lezárja ezt a hömpölygő akcióáradatot, amit alkalmanként szakított csak meg érzelgős zenével. Erről azonban itt szó sincs. Ehelyett egy utolsó lendületet véve még megizzasztja a zenekart - főként a vonósokat - és magát meg nem hazudtoló módon zárja le az albumot.

         Az egész album impozáns és ritmusosságban, dallamosságban bővelkedő. Még mindig nagyszerű zeneszerzőnek tartom Brian Tylert és jó pár nálánál nevesebb zeneszerzőt meghazudtol munkáival. Az album hossza a hagyományosnak mondható háromnegyed óra, ami a minimum elvárhatóság határát éri. A design a már jól megszokott Varése. A kiadótól cseppet sem megszokott módon sokat megtudhatunk a készítőiről olyannyira, hogy még a zenekar tagjait is felsorolják.


    Kulics László
    2004.01.24.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:15)
      2. Galvanize the Troops (0:45)
      3. Battle of La Roque (4:13)
      4. Troops in the Fog (1:38)
      5. Battalion (0:48)
      6. 1357 France (2:53)
      7. Enter the Wormhole (2:48)
      8. Timeline (1:29)
      9. Lady Claire and Marek (1:38)
    10. Night Arrows (2:51)
    11. Transcription Errors (2:04)
    12. Storming the Castle (4:11)
    13. Battlefield Revealed (1:06)
    14. Interruptus (2:51)
    15. Mysterioso (2:45)
    16. Eternal (2:24)
    17. Village Burned (1:18)
    18. Descent (2:43)
    19. History Will Change (2:11)
    20. Past and Present (2:23)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Children of Dune

    The Hunted

    The Long Kiss Goodnight

    Timeline (Music Inspired by the Film)

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam