FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Thunderbirds (Hans Zimmer)    THUNDERBIRDS   (2004)
       Viharmadarak


      

       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: James Dooley, Ramin Djawadi
       vezényel: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 50:16



         A "Viharmadarak" név egy olyan titkos szervezetet takar, melynek tagjai azonnal ott teremnek, ahol valami katasztrófa történik, hogy a bajbajutottak segítségére lehessenek. Ám egyszer csak megtapasztalják, hogy milyen az, amikor pusztán az addig mindig "otthon felejtett" legkisebb fiú segítségére számíthatnak. A családi világmegmentő-vállalkozásnak otthont adó szigetet ugyanis egy kegyetlen bűnöző foglalja el (és ejti csapdába a jófiúkat), aki a "Viharmadarak" járműkollekcióját felhasználva akarja Anglia bankjait kirabolni, a gyanút a hős csoportra terelve, akiket így egyedül az addig mellőzött csemete és barátai bírnak megmenteni.
         A moziforgalmazást nagy ívben elkerülve (amire minden oka meg is megvolt), hazánkban a házimozi-piacon nyitott a "Viharmadarak", a szokásos "Csak a legjobb tékákban!" reklámszöveggel. El lehet képzelni akkor az olyan rosszabb helyeket, ahol nem lehet kikölcsönözni ezt a sz...órakoztatónak szánt alkotást. A gyerekfilmnek is B-kategóriás "Kémkölykök"-szériához hasonlatosan ez a csoda is a "Család együtt mindent legyőz!" szlogent hangoztatja, csak ezúttal (Robert Rodriguez úgyszintén bűnrossz, de olcsóbb, és többet is hozott tákolmányaival ellentétben) ezeket a madarakat gyakorlatilag lelőtték a blockbusterek egéről - akkora bukás lett. Igaz, az a stúdió, amelyik képes hatvanmillió dollárt (!) elherdálni egy 40 éves (!) bábfilmsorozat (!) élőszereplős (!) változatára (ami végül költségvetésének úgy egytizedét (!) termelte vissza hazájában), nagyobb hasraesést is megérdemelne.

         Két stábtag közreműködését nem értem igazán. Az egyik az Oscar-díjas főszereplő, Ben Kingsley (kollégáinak, Bill Paxtonnak és Anthony Edwardsnak már úgyis mindegy), a főgonosz szerepében, a másik pedig az Oscar-díjas zeneszerző, Hans Zimmer. Véleményemmel nem vagyok egyedül feltehetően. Hiszen egy komponistának, aki olyan neves művekkel írta be magát a filmzenetörténelembe, mint a "The Rock" és a "Gladiator", érzékelnie kéne a "kiváló", az "elmegy", és a "kimondottan ciki" muvik közti különbséget. Ám mivel Zimmer napjainkban olyan betétdalközpontú animációs filmeknél égeti magát (kulturáltabban: herdálja el tehetségét) pár percnyi score-ral, mint a "Madagaszkár" és a bűnrossz "Cápamese", így a "Viharmadarak"-hoz írt score-ja nem is lóg ki a sorból annyira - már ami a mozgóképek minőségét illeti.

         Az első taktusok alapján azt hittem, Howard Shore elmebeteg "Ed Wood"-ját raktam be tévedésből a lejátszóba. De nem, valójában egy bohókás főtéma ez, ami az eredeti sorozat főcímdala volt, és nem Zimmer szerezte, hanem Barry Gray. A főcím rajzai alá nagyon passzol, könnyed retro-stílusával. Az ezután hallható háromnegyed óra nagyobb részében viszont már a német komponistáé a terep.
         Sokszor van úgy emlegetve Hans-unk neve, mint aki képtelen mostanában a megújulásra az akcióműfajban. Ezzel nem egészen értek egyet, és a "Thunderbirds"-szel megérkezett a cáfolat is. Amikor íródott, biztos megfordulhatott a szerző fejében, hogy itt most nem egy korszakalkotó mozi születik, ezért nem is akart monumentális témákban gondolkozni. A lemezen első szerzeménye, az "International Rescue" egy lelkesítő fanfárokkal megpakolt akciómuzsika - mely előadásmód egyébiránt végigkíséri a lemezt. Ilyen jobbféle móka a puttyogásokkal megpakolt "Buggy Chase" és a hazafias filmzenék jellemzőit alkalmazó "TB3 Takeoff", a "Thunderize!"-ban pedig visszaköszön Trevor Rabin régen hallott stílusa (például: "Gone in 60 Seconds"). A jó öreg menetelés sem hiányozhat: ezt a "Bank of England" néha megtorpanó irama próbálja diktálni. Elektronikai elemekkel bőségesen meg van szórva a "Lady Penelope to the Rescue". Mivel ezeket Zimmer nem erőltette eddig (persze nem zavaróak most sem), a társközreműködő Ramin Djawadi személyére máris megvan a magyarázat.
         De nem minden az akció: találunk a cédén sejtelmes, lopakodó tracket ("Galion Electrolyte Compound"), amelynek társdarabja a főgonosz témája ("The Hood"), egzotikus hatásokkal kombinált "csibefutamos" hangulatút ("Tracy Island"), és klasszikusan lüktetve induló, kalandmuzsikába váltó számot ("Junior Mission"). A könnyedebb vonalat viszi például a "Lady Penelope: At Your Service" és a "You Need to Grow Up", amelyekre vissza lehet ugorni megpihenteti a dübörgésben elfáradt fület, míg a "F.A.B." képében egy parádés akciómuzsika erőteljes taktusai zárják a score-részleget.
         A cédé a Busted "Thunderbirds Are Go" című felvételével ér véget. Hallgatható, de tucatgarázsrock, semmi több. Vélhetőleg azért ők lettek kiválasztva, mert az "Amerikai pite" soundtrackjén szereplő összes előadó elfoglalt volt.

         A borítóval kapcsolatosan az a meglepő, hogy ehhez a filmhez jóval színvonalasabb készült, mint az ezzel a kiadvánnyal közel egyszerre megjelenő "The Last Samurai"-hoz. Egy lapozgatható füzetecske, pár képpel (hogy meg se kelljen nézni a filmet ahhoz, hogy tudjuk, mely színészek járatták le magukat benne), a szokásos köszönetnyilvánítások, és a betétdal előadójának, a saccra úgy tízes éveik végén járó tagokból álló Bustednek a fotója. Ők láthatólag a Duran Duran imidzsét lőtték be maguknak, hogy legalább egyéniségnek látszódjanak, ha már ez a produkciójukból nem derül ki.
         Ha nem nézzük, hogy mihez készült, és azt pláne nem nézzük, hogy miket komponált korábban Hans Zimmer (nem is beszélve a filmről, amit aztán tényleg nem kéne megnézni senkinek sem), egy jópofa score-t kapunk. Igaz, hogy nem igényel napi hallgatást, de egy laza csuklógyakorlattól nem is kell alapművet várni. Noha a klasszikus Zimmer-lemezekhez nem mérhető, de attól még meg lehet találni számára a megfelelő helyet a polcon a többi közt. A filmet persze nem menthette meg, de ahhoz a teljes hollywoodi filmzeneszerző-élmezőny asszisztálása kevés lett volna.


    Bíró Zsolt
    2005.06.28.




    Tracklista:

      1. Thunderbirds are Go! (2:06) *
      2. International Rescue (2:40)
      3. Lady Penelope: At Your Service (1:36)
      4. The Hood (2:42)
      5. You Need to Grow Up (1:30)
      6. Can't Wait to be a Thunderbird (1:55)
      7. Galion Electrolyte Compound (1:40)
      8. TB 3 Takeoff (3:40)
      9. Tracy Island (1:31)
    10. Junior Mission (2:27)
    11. Fafafa... No Way! (3:25)
    12. Thunderise! (2:51)
    13. Lady Penelope to the Rescue (4:16)
    14. Buggy Chase (2:12)
    15. Major Disaster (6:28)
    16. Bank of England (4:06)
    17. F.A.B. (1:57)
    18. Thunderbirds are Go! - Busted (3:14)

    * írta: Barry Gray


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Team America: World Police

    Zathura

    The Wings of a Film
    The Music of Hans Zimmer


    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam