FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Thunderball (John Barry)    THUNDERBALL   (1965)
       Tűzgolyó


      

       zene: John Barry
       vezényel: John Barry
       kiadás éve: 2003
       kiadó: EMI-Capitol
       játékidő: 79:26




         A Bond-filmek negyvenéves sikersorozatában nehéz kiválasztani egy csúcspontot, de az 1965-ös "Tűzgolyó" minden bizonnyal közel áll a kitüntető címhez, egy szempontból minden bizonnyal - ez a sorozat minden idők anyagilag legsikeresebb tagja, mert a mai árfolyamra átszámítva több mint 800 millió dollár bevételt hozott világszerte. Persze ez a film is messze van a tökéletességtől, több mint két órás játékidejéből jelentősen lehetne vágni, különösen a túlzásba vitt vízalatti jelenetek szempontjából, de ne felejtsük el, hogy ekkor a világ olyan Bond-lázban égett, hogy a nézők valószínűleg három órán át is a moziban maradtak volna. A történetben a 007-es ügynök (Sean Connery) egy eltűnt Vulkán bombázó és a benne rejlő atomtöltetek után kutat, a nyomok pedig a Bahamákra vezetnek, ahol a F.A.N.T.O.M. szervezet második embere, Emilio Largo (Adolfo Celi) vigyáz rájuk, amíg főnöke a nyugati nagyhatalmakat zsarolja.
         A film monumentális minden szempontból, és John Barry zenéje is ezt tükrözi. A kétórás film háromnegyede alatt mindig szól valami, ezzel a szerző egyik leghosszabb Bond-score-ja lett. A felvételek természetesen itt sem mentek simán. Először a főcímdalt kellett lecserélni - a Dionne Warwick által énekelt "Mister Kiss Kiss Bang Bang" sajnos nem tartalmazta a film címét, ezért Barry írt egy vadonatúj dalt, amit Tom Jones énekelt fel. A másik probléma, hogy az eredeti albumot még 1965 karácsonyára piacra akarták dobni - ehhez már csak maga a zene hiányzott. A producerek kérésére Barry összeszedte az addig a film elejéhez felvett anyagot, majd pár kompozícióval feltornázta a játékidőt - így azonban nem a tényleges score került az albumra. Ezt a hibát javította ki 2003-ban az EMI-Capitol a bővített kiadással, mely több mint félórányi addig kiadatlan akciócsodát publikált.

         Először nézzük az eredeti lemez tartalmát, melyet az album első tizenkét száma fed le. Tom Jones dala után rögtön egy ütős akciószám következik, hiszen a "Chateau Flight" tipikusan az a muzsika, amiért szeretjük a Bond-zenéket: merész és nagyobb hangerő mellett erősen káros a hallójáratokra, továbbá szenzációs Bond-témából permutálódott másodmotívumokat tartalmaz. Az album ezután pihenőt tart, elsősorban igazi kémkedős számokkal, miközben Bond egy szanatóriumban derít ki többet a F.A.N.T.O.M. tervéről. Sajnos ezek így egymás mellé rendezve nagyon visszafogják a tempót, a mélypont a különböző darabkákból összevágott ötperces "The Bomb", ami egyáltalán nem olyan kirobbanó, mint a címe ígéri - ez az a zene, ami a vízalatti lopakodások nagy része alatt szól.
         Az eredeti lemez második fele valamivel kellemesebb, az itt hallható számok elsősorban a "Mister Kiss Kiss Bang Bang"-ből erednek. Bár a dalt kidobták, a score-nak ekkor már szerves része volt. Ezen számok nagy része tipikus easy listening, jazz + karibi dallamok, amik Monty Norman "Dr. No"-beli zenéivel ellentétben kiállták az idő próbáját. Az eredeti album vége felé szerepel még pár akciószám, amik már a film bemutatójára elkészültek, de itt is inkább a lopakodás változik néhány erősebb fanfárral, melyek akkor szólnak, ha Bond bajba kerül. Az igazi akcióanyagra bizony még várni kell, mert például a "007" című számot is csak azért vehette fel Barry, hogy a bakelitlemez megvásárlói kapjanak is valamit a pénzükért.
         Az igazi zenebarátoknak az EMI hozta el a várva várt számokat, kezdve mindjárt a "Gunbarrel"-lel, ami minden film elején elhangzik, mégis minden alkalommal más. Az album ezután nagyjából a filmbeli elhangzás sorrendjét követi, így csendül fel az őrületes tempójú "Traction Table", a könnyed és romantikus "Bond Meets Domino", a lopakodós zenék csúcsa, a "Lights Out for Paula", vagy a Bond-témát és a visszautasított főcímdalt ravaszul egyesítő "For King and Country". Mindegyik remek élmény, de még külön említést érdemelnek azok a darabok, amik végül a filmbe sem kerültek bele. Ilyen a logikusan autós üldözéshez íródott "Car Chase" és a "Bond Meets Domino" második fele, egy kellemes karibi dal, ami szintén kimaradt darab.
         Az album maradék része kicsit unalmasan ismétlődőnek tűnhet a film részletes ismerete nélkül, mivel itt kezdődik a komoly akcióanyag, amit azonban a rövid határidő miatt Barry a 007-es témára fűzött fel. Akik nem rajonganak ezért a témáért (például én), azok hajlamosak lehetnek ezt a lusta megoldást kevésbé díjazni. Szerencsére azért minden esetben van egy kis variáció - a "Street Chase"-ben bongo dobok szakítják meg a témát, és néha egyéb dallamokat is közbevágnak, de az album hátralevő részét átveszi a 007-téma, és körülbelül 10-15 percig mást se lehet hallani. Ez néha már a filmben is vontatottnak tűnik, a látványos képi világ nélkül azonban a repetitív zene különösen fárasztó lehet. Az albumot levezetőként a főcímdal remek instrumentális verziója, és a "Mister Kiss Kiss Bang Bang" ritka, mono változata zárja.

         Az új lemez legnagyobb hibája maga a régi album. A felesleges felvételek egy része egyszerűen hanyagolható lett volna, de ezt az EMI szerződése nem engedte, így az eredeti albumot teljes hosszában és megegyező elhangzási sorrendben kellett reprodukálni, pedig már egy kis átrendezés is sokat dobott volna a végső eredményen. A másik hiba már a lemezproducerek döntéséből fakadt. Mivel a zenét számos különféle forrásból ásták elő, félő volt, hogy a felvételek között nagyok lennének a minőségbeli különbségek, ezért az azonos helyről származó zenéket egy-egy trackben egyesítették. Az eredmény: az album második felében nincsenek keverési problémák, de sajnos a lemez is hemzseg a tíz percen is túlnyúló monstre-daraboktól, amik hihetetlenül megnehezítik a dolgunkat, ha csak kedvenc részletünket szeretnénk meghallgatni. A két utolsó előtti szám esetében a helyzet már-már katasztrofális, ahogy a film végén szereplő vízalatti jelentekhez íródott zenék is nagyon csúnyán összemosódnak a CD-n és a fejünkben is.
         A "Thunderball" mindezek ellenére majdnem kötelező darab, a jó árhoz viszonyítva tényleg telepakolták az albumot. Egy majdnem tökéletes score, ami tényen csak a lemez kusza kronológiája ronthat. A kissé sekélyes eredeti soundtrack anyaga után az akciótételek igazi felüdülést jelentenek, de összességében is remek kompozíciókkal állunk szemben, amelyeken egy időrendi tálalás még többet dobott volna.


    Hubai Gergely
    2006.06.21.




    Tracklista:

      1. Thunderball - Main Title (3:03) *
      2. Chateau Fight (2:31)
      3. The Spa (2:42)
      4. Switching The Body (2:48)
      5. The Bomb (5:45)
      6. Cafe Martinique (3:45)
      7. Thunderball (3:57)
      8. Death of Fiona (2:31)
      9. Bond Below Disco Volante (4:05)
    10. Search for Vulcan (2:24)
    11. 007 (2:27)
    12. Mr. Kiss Kiss Bang Bang (3:18)
    13. Gunbarrel / Traction Table / Gassing the Plane /
          Car Chase (4:43)
    14. Bond Meets Domino/Shark Tank / Lights Out for Paula /
          For King and Country (8:18)
    15. Street Chase (3:23)
    16. Finding The Plane / Underwater Ballet / Bond with
          SPECTRE Frogmen / Leiter to the Rescue /
          Bond Joins Underwater Battle (10:15)
    17. Underwater Mayhem / Death of Largo / End Titles (10:21)
    18. Mr. Kiss Kiss Bang Bang (mono) (2:41)

    * előadja: Tom Jones



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Die Another Day

    Dr. No

    The Man With the Golden Gun

    Moonraker

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam