FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Ghost and the Darkness (Jerry Goldsmith)    THE GHOST AND THE DARKNESS   (1996)
       Ragadozók


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 53:19




         Azoknak készült alkotás a "Ragadozók", akik már hiányolták a hagyományos értelemben vett kalandfilmeket a mozikból. Habár nem merném feltüntetni a minden idők legjobbjait bemutató listákon, az gondolkodás nélkül kijelenthető, hogy Stephen Hopkins rendező ("A Ragadozó Los Angelesben") profi munkájában nincs túl sok unalmas perc.
         A Michael Douglas producerségével létrejött, valós történetet feldolgozó filmben a főhősök az eredeti címben is szereplő, "Szellem" és "Sötétség" névre keresztelt emberevő oroszlánok ellen folytatnak heroikus és helyenként vérre menő küzdelmet a XIX. századi Afrika vadregényes kulisszái között.
         Egyikük a Val Kilmer alakította John Patterson mérnök. Az ígéretesen induló, de állítólagos összeférhetetlensége miatt az élvonalból fokozatosan kiszoruló egykori reménység szerepe szerint egy összekötő híd építésébe kezd 1896-ban a Tsavo folyó felett, mely egy többszáz mérföld hosszú vasútvonal legvégét jelentené. Amikor a fenevadak elkezdik tizedelni a helyi munkásokat, azok -életüket féltve- nem hajlandóak tovább dolgozni. A vészesen közeledő határidő rémétől fenyegetett mérnök Michael Douglast, azaz Remingtont, az oroszlánvadászt hívja segítségül. Hozzájuk csatlakozik még a munkások vezetője, így hárman próbálják megállítani a vérengzést, még mielőtt jóval több áldozatot követelne a ravasz fenevadak őrjöngése...

         Ha a fekete kontinensen játszódik egy mozi, akkor általában Hans Zimmert ("Az Oroszlánkirály") hívják az alkotók. Őrá a szintén Afrikában játszódó "Elválasztott világ" score-jának megalkotása okán figyeltek fel. Abban az esetben azonban, ha ő nem ér rá, akár Jerry Goldsmith-re is eshet a készítők választása, aki már évtizedek óta a zeneszerzők élmezőnyében tanyázik.
         "Ómen", "A nyolcadik utas:a Halál", "Rambo", "A Múmia", "Elemi ösztön": ezek a lemezek mind-mind az ő sokoldalúságát bizonyítják, hogy csak a legismertebbek legyenek megemlítve. Bár szinte elkerülhetetlen, hogy munkaláza időnként a minőség rovására menjen, ez a többi népszerű (és pláne a kevésbé népszerű) komponistánál is előfordul, ráadásul a kevésbé sikerülteket könnyen feledteti Goldsmith egy, a "The Ghost And The Darkness"-hez hasonlóan remekbe szabott eredeti filmzenével. Furcsa, hogy a (John Williams mellett) talán legtöbbet nominált szerző tehetségét a Filmakadémia mindösszesen egyszer honorálta díjjal, azt is még 1976-ban kapta a vérfagyasztó filmek egyik őséhez, az "Ómen"-hez komponált score-jával.

         De lássuk csak, milyen zenét hallgathatnak a gyilkos oroszlánok! A filmzeneszerzés nagy öregje természetesen most is hírnevéhez méltó score-t komponált. Már Zimmer sem szimplán szimfonikus zenekart alkalmaz hasonló alkotások zenei aláfestésénél, és Jerry bácsi is így tesz, ugyanis egy soktagú afrikai kórust hívott művéhez. Ezúttal az állandó Zimmer-alkotótárs Lebo M nélkül (akit "vokálszakértőként" rendszeresen hívnak a hasonló témájú filmekhez), viszont a nemrég elhunyt etnospecialista Nusrat Fateh Ali Khannal, aki a szólista szerepét vállalta magára. A kórus itt nem kerül annyira előtérbe, mint Hansnál, túlnyomórészt inkább meghúzódik a háttérben, hogy a kellő időben és helyen felerősödve fokozza a hangulatot. Goldsmith témában való jártasságát bizonyítja, hogy a Michael Crichton ("Jurassic Park") regényéből készült, egy évvel korábbi "Kongó" stáblistáján is felbukkan a neve, és itt Lebo M-mel közösen hozták létre a film zenéjét.
         Az első két track már rögtön azonnali dúdolásra termett, mint ahogy az album nagyobb része is. Szinte a filmet sem kell látni ahhoz, hogy Afrika színpompás tájai és a vöröslő naplementék jelenjenek meg a szemeink előtt, a forróságtól és a bestiák fenyegetésétől egyaránt szenvedő babonás munkások elcsigázott arcának képével kísérve. A "Theme From 'The Ghost And The Darkness'" címet viselő rövid (mintegy 2 perces) tétellel indul az utazás egy egzotikus kultúra szívébe. A lüktető hangzás és az ezt kiegészítő, fújtatáshoz hasonlatos hang miatt olyan érzésünk támadhat, mintha egy gőzmozdonyt hallanánk haladni a síneken. Már meg is érkeztünk úticélunkhoz: ez a (fő)téma folytatódik a "The Bridge" címet viselő trackben is, ezúttal kiteljesedve. Az utolsó, nagyjából 1 percben kicsit visszavesz a szerző az iramból, hagyva, hogy a visszafogott száguldás után megpihenjünk.
         A "Catch A Train" is elandalít, de csak azért, hogy a következő, "Lions Attack"-kel tanúi legyünk a táborba betörő bestiák pusztításának. A legmozgalmasabb tételek egyike ez, amiben a rézfúvósok és a vonósok egymással szinte versenyre kelve érzékeltetik az életveszélyes szituációt. Nusrat Fateh Ali Khan itt hallatja először hangját, de nem énekel, inkább csak "jajveszékel". A "First Time"-ban előbújik a főtéma, kis furulyával színesítve. A természetesen nem túl vidám "Starling's Death" első, csöndesebb fele után egy rövid időtartamra vegytiszta horror aláfestés jön, ami után a "Lions Reign" stílusát tekintve felidézi az "Ómen"-t. A "Preparations"-ban az eddigi férfi-, és asszonykórusok után gyerekek vokálja is feltűnik. A film történetét nem ismerők ne nézzék meg a 9. track címét, mert ekkor a filmben az egyik főhős bizony az oroszlánok karmába kerül, és az ezt követő fizikai állapota alapján nem jelenthető ki százszázalékos magabiztossággal, hogy teljes értékű tagja marad a csapatnak. A "Jaj,jön a szörny!" kategóriába tartozik a "Final Attack". Ezzel kissé megtörik a varázs, Afrika egy kissé visszaszorul, de semmi probléma vele, mert a történet is ezt igényli. Azért egyvalami biztos: nem ez a legbarátságosabb száma a lemeznek. Ez már inkább: az utolsó, a "Welcome To Tsavo" azt jelzi, hogy minden rendeződött (elvégre ugye Hollywoodban volnánk), és -ha súlyos áldozatok árán is,de - az élet visszazökkent a rendes kerékvágásba. Búcsúzóul még bekukkant a főtéma, majd a bónuszként is felfogható dalcsokor zárja az albumot, ami a Worldbeaters trackjeiből áll össze.

         Ők a world music gyűjtőhelyéről érkeztek, és visszafogottan, autentikus hangszereikkel szolgáltatják a kísérőzenét énekükhöz. Ezek közül kiemelkedik a "Safari Ya Bamba", mely akár egy csádi slágerlista első helyén is tanyázhatna. Mintha valamiféle siratóének lenne a "Hamara Haath", a "Jungel Bahar" viszont egy kis indiai színt visz a kollekcióba. Ebben a kettőben szintén közreműködik Nusrat Fateh Ali Khan. A "Terere Obande" és az "Iye Oyeha" már nehezebb falat, hiszen ezek már "a capella" íródtak, és egy átlag európai fülének talán nem is annyira érdekesek. Kivételesen ezek a dalok szerepeltek a filmben is, nem a mostanában (sajnálatos módon) divattá vált "music from and inspired by" zenékkel van dolgunk. Azonban a fenti, 10/10-es értékelés csak az instrumentális, Jerry Goldsmith-szerezte részekre vonatkozik, a törzsi dalok összességében úgy 6-7 csillagot érdemelnének a skálán.
         Külön említést érdemel a lemez borítójának ötlete, ami egyben a film plakátja is: a két (elsőre nem is feltűnő) oroszlán körvonalaira rámontírozott, "fegyvert vállra" pózban ácsorgó Val Kilmer és Michael Douglas fotója, kombinálva egy törzs képével, háttérben egy gőzmozdonnyal. Egy ötlettelen filmplakátkészítő "szakember" tanulhatna ennek alkotójától, hiszen általában az "egy sima kép, alá a cím, aztán jól van" felfogás dominál ezek létrehozóinál.

         A cd kötelező darab minden Afrika-rajongónak. Ilyen az, amikor egy tehetséges zeneszerző valóban élvezi a munkát, és nem úgy fejezi be, hogy "na ez is letudva, merre is van a pénztár?"! A bónusz dalok pedig otthonunkba hoznak egy ritkán hallható stílust.


    Bíró Zsolt
    2004.01.22.




    Tracklista:

      1. Theme from "The Ghost and the Darkness" (2:12)
      2. The Bridge (4:09)
      3. Catch a Train (2:02)
      4. Lions Attack (5:18)
      5. First Time (2:00)
      6. Starling's Death (5:57)
      7. Lions Reign (2:40)
      8. Preparations (2:46)
      9. Remington's Death (2:31)
    10. Prepare for a Battle (2:00)
    11. Final Attack (2:53)
    12. Welcome to Tsavo (4:59)

    The Worldbeaters featuring Nusrat Fateh Ali Khan:
    13. Hamara Haaath ("Our Hands Unite") (3:05)
    14. Dueling Chants, Part I: "Jungal Bahar" (3:20)

    The Worldbeaters:
    15. Safary Ya Bamba ("Journey to Bamba") (2:32)
    16. Terere Obande (2:42)
    17. Iye Oyeha (2:13)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Congo

    The Lion King

    Tears of the Sun

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam