FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Terminator: The Sarah Connor Chronicles (Bear McCreary)    TERMINATOR: THE SARAH CONNOR CHRONICLES  (2008)
       Terminátor - Sarah Connor krónikái


      

       zene: Bear McCreary
       kiadás éve: 2008
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 63:07





         1984-ben tűnt fel először a mozivásznon a T-800-as modell, melyet Arnold Schwarzenegger formált meg. A valaha Osztrák Tölgynek is becézett egykori testépítő - a film direktorával, James Cameronnal egyetemben - bizonyára álmában sem hitte volna, hogy az alacsony költségvetésű Terminátor - A halálosztó kultuszfilmmé növi ki magát, és egy teljes franchise kerekedik ki belőle. A megannyi könyv és számítógépes játék mellett a klasszikus Cameron-alkotásokat további két film, a Terminátor 3.: A gépek lázadása és a Terminátor - Megváltás, illetve egy folyam, a Terminátor - Sarah Connor krónikái is követte, igaz, utóbbi mindössze másfél évadig bírta. A tévészériát a Fox csatornáján indították útjára, időrendben pedig a második és a harmadik mozi cselekménye közé ékelődik be: bár a Terminátor 2.: Az ítélet napjában mindkét halálosztó megsemmisült, Sarah Connor és fia, John továbbra sem hagynak fel a Skynet megsemmisítésére vonatkozó céljukkal, ám eközben folyamatosan érkeznek a halálosztók, melyek egyetlen célja a páros likvidálása.
         A 20th Century Fox, a Warner Bros. és a C2 Pictures vállvetve láttak hozzá a projekthez, s bár ötletük jó volt, nem mellesleg pedig a tévésorozatok reneszánsza okán a kaland képernyőre ültetése sem hordozott magában különösebb veszélyt, a végeredmény hasaláshoz vezetett. A többek között Lena Headey (Sarah szerepében), Thomas Dekker (John) és Summer Glau (aki a védelmükre küldött Cameront alakítja) főszereplésével készült folyam harmincegy epizódnál többet nem élhetett meg, ugyanis a nézettségi adatok és a gyártási költség között a gyártók finoman szólva sem figyelhettek meg egyenes arányosságot, így kénytelenek voltak felfüggeszteni a forgatási munkálatokat.

         Brad Fiedelt követően Marco Beltrami és Danny Elfman készíthetett zenei kíséretet Terminátor-filmekhez (míg az ötödik felvonás, a Terminator: Genisys révén Christophe Beck csatlakozhat ehhez az illusztris társasághoz), a széria esetében pedig a tévés vonalon igen termékeny Bear McCrearyre esett a választás, akit 2007 nyarán keresték meg a producerek. A komponista idejét ekkor a Csillagközi romboló: Penge előkészületei töltötték ki, leterheltsége mellett azonban rábólintott a felkérésre, ami mögött személyes ok húzódott: "Elsősorban James Cameron filmjeinek köszönhetően szenteltem gyerekkoromtól fogva kiemelt figyelmet az aláfestések világára" - mesélte a szerző. "Mindig is kedveltem a filmeket és a zenéket, de a Terminátor, A bolygó neve: Halál, a Terminátor 2.: Az ítélet napja, illetőleg A mélység titka kapcsán éreztem leginkább vonzalmat e műfaj iránt. Kilencéves koromban édesanyám meglepett egy Yamaha PSR szintetizátorral (amely egyébként mai napig megvan), és amikor rájöttem, hogyan működik a sequencer, az első dolgom a Terminátor-téma eljátszása volt" - tette hozzá. Josh Friedman, James Middleton és John Wirth producerek egyöntetű véleménnyel voltak arról, hogy McCreary lenne a legalkalmasabb a hangulat megteremtésére, aminek ugyan a szerző örült, ám előre leszögezte, hogy rajongása okán csak olyan muzsikát hajlandó készíteni, amellyel hű marad a Fiedel-féle világhoz. Bár a filmesek nem ágáltak ez ellen, az alacsony költségvetés és némi jogi akadály okán nem adaptálhatták a klasszikus témákat, ezért McCrearynek úgy kellett tisztelegnie, hogy közben önálló utakat taposott ki.

         Fiedel művei a vezértémán kívül nem tobzódnak dallamokban, hanem inkább a gépek fenyegetését szimbolizáló fémes, nyers hangzásokkal, valamint gyors váltásokkal operálnak, amit az akciórészek esetében kiválóan idézett meg McCreary úgy, hogy az atmoszférán kívül helyenként két-három hangjegynyi dallamazonosságot is belecsempészett tételeibe, igaz, ezeket főként azok veszik észre, aki töviről hegyire ismerik az első két film score-ját. Dinamikusabb részeknek lehetünk fültanúi a "Cromartie in the Hospital"-ban, az "Andy Goode's Turk"-ben, a "Motorcycle Robot Chase"-ben, a "Prisoners of War" második felében, továbbá a "Highway Battle"-ben is, melyek a La-La Land Records által megjelentetett korong egyik motorját képezik. Fiedel műveihez hasonlóan itt is szintis megoldások sora figyelhető meg, a különbség azonban az, hogy McCreary a fémhangok tekintetében valódiakat alkalmazott. Már a Csillagközi romboló esetében is számos, hangszernek egyáltalán nem minősülő eszközt vetett be (mint például evőeszközök és kenyérpirító) célja elérése érdekében, s ez ezúttal sem volt másként: az olajoskanna ütögetésének eredménye éppúgy szerves része lett a score-nak, mint a kukáé, a láncoké, az üllőé, a konzervdobozé vagy a fékdobé.
         Míg az első két mozi szintetizátoros muzsikát kapott, addig a harmadik és a negyedik nagyzenekari műveket tudhatnak magukénak, a tévésorozat esetében pedig az effektek és a hangminták mellett egy elektronikus vonósokat megszólaltató kvartettre futotta még az élő zenei részek rögzítése érdekében. Az ő játékuk kelti életre a széria legfontosabb dallamsorát, Sarah Connor vezértémáját, amely a "Sarah Connor's Theme"-ben, a "Central Americá"-ban, a "Miles Dyson's Grave"-ben, a "The Reese Boys"-ban, valamint a "There's a Storm Coming"-ban tölt be kulcsfontosságú szerepet, érdekessége pedig az, hogy utolsó három hangjegye megegyezik az eredeti dallamsorral. Rajta kívül John, a védelmező terminátor, Cameron, illetőleg a Sarahékat először üldöző, majd melléjük álló FBI-ügynök, Ellison (Richard T. Jones) rendelkeznek önálló motívummal. "Nincs annyi kulcsszereplő, mint a Csillagközi rombolóban, így szembetűnőbbé válnak a karaktermotívumok" - nyilatkozta a szerző, aki a score mellett két betétdalból, a Garbage énekesnője, a szériában színészként is felbukkanó Shirley Manson által előadott "Samson and Delilah"-ból, valamint a BrEndAn's Band "Ain't We Famous"-éből is kivette a részét.

         Számomra Brad Fiedel Terminátor-muzsikái pontosan azt a hangulatot jelenítik meg, amire a jövőből érkező halálosztó történetének szüksége volt. A további filmek viszont már teljesen más skálán mozogtak, így az azokat jegyző komponisták kiléphettek a mederből, nekem azonban ezek miatt mind a mozik, mind pedig aláfestésük csalódást okozott. Bear McCreary az alacsony költségvetés és a jogi akadályok közepette viszont nemcsak hogy kiválóan tisztelgett a klasszikus darabok előtt, hanem sikeresen fel is támasztotta azokat, aminek kifejezetten örülök. E korong tartalma (hasonlóan John Debney Ragadozókhoz vagy Brian Tyler John Rambóhoz írt művéhez) kiváló bizonyítéka annak, hogy egy franchise miként tud a korábban megismertekhez hűen továbbélni akkor, ha egy, a korábbi darabokért rajongó komponistára bízzák a stafétát.

    Kulics László
    2014.12.30.




    Tracklista:

      1. Samson and Delilah (4:56) *
      2. "Terminator: The Sarah Connor Chronicles" Opening
          Title (0:43)
      3. Sarah Connor's Theme (3:15)
      4. Cromartie In the Hospital (1:08)
      5. Andy Goode's Turk (3:09)
      6. Central America (1:32)
      7. John and Riley (2:25)
      8. Derek Reese (2:51)
      9. Ain't We Famous (3:34) **
    10. Motorcycle Robot Chase (2:48) ***
    11. The Hand of God (3:08)
    12. Prisoners of War (6:23)
    13. Miles Dyson's Grave (2:41)
    14. Atomic Al's Merry Melody (1:21)
    15. The Reese Boys (1:39)
    16. Removing Cameron's Chip (3:13)
    17. Ellison Spared (2:21)
    18. I Love You (2:28)
    19. Catherine Weaver (2:03)
    20. Derek's Mission (1:45)
    21. There's A Storm Coming (3:00)
    22. Highway Battle (3:56)
    23. Perfect Creatures (2:13)
    24. "Terminator: The Sarah Connor Chronicles" End
          Credits (0:35)

    * előadja: Shirley Manson
    ** előadja: BrEndAn's Band
    *** közreműködik: Captain Ahab





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Arrow: Season 1

    A Battlestar Galactica zenéi

    The Terminator

    Terminator - Salvation

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam