FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Terminator: Genisys (Lorne Balfe)    TERMINATOR: GENISYS   (2015)
       


      

       zene: Lorne Balfe
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Skydance
       játékidő: 71:52




         James Cameron azt vallja, hogy az első két Terminátor-filmmel mindent elmondott Sarah Connor viszontagságairól, valamint a sötét, a Skynet által uralt jövőről. Bár néhány alkalommal felröppent a hír, hogy visszatér a franchise-hoz, ezt végül sosem lépte meg, amiről úgy vélem, jól tette - bár lehet, hogy e folyam pont általa támadna fel hamvaiból. "Ez a legnagyobb szabású Terminátor-film, amely valaha készült. A Genisysben minden eddiginél látványosabb akciójelenetek találhatók" - vélekedett David Ellison producer az Alan Taylor (Thor: Sötét világ) által rendezett, az emberek és a gépek végeláthatatlan harcának immáron ötödik egész estés felvonását képviselő Terminator: Genisysszel kapcsolatban. Ezen hangzatos kijelentések, illetve az első két részből megismert karakterek visszacitálása mellett azonban a végeredmény éppúgy halovány árnyékává vált Cameron időtálló duójának, mint a Terminátor 3.: A gépek lázadása vagy a Terminátor: Megváltás. Mindazonáltal be kell ismernem, hogy a nem Cameron által rendezett változatok közül - tömérdek hibája ellenére is - eddig ezt toleráltam a legjobban, ennél éreztem némi alkotói törekvést arra, hogy méltón igyekezzenek a klasszikusok vonalát egy esetleges új trilógiához vezető mederbe terelni. Igaz, a jó filmtől, nem utolsósorban pedig a jó Terminátor-mozitól még így is rendkívül messze jár...

         Az ötödik kaland során nemcsak az Arnold Schwarzenegger által alakított T-800-as tér vissza (természetesen újfent védelmezőként), hanem olyan karakterek is, mint John (Jason Clarke) és Sarah Connor (Emilia Clarke), Kyle Reese (Jai Courtney), valamint a T-1000-es (Byung-hun Lee). A különféle idősíkokban mozgó, és hol ügyesen, hol szerencsétlen módon megtekert történethez Lorne Balfe szolgáltatta a kíséretet, aki a Remote Control Productions tagjaként olyan alkotások score-ját jegyzi, mint például A Madagaszkár pingvinjei, a Sweeney - A törvény ereje, az Isten fia vagy A Biblia című minifolyam. "A főtéma, a híres da-dum-dum-da-dum adott volt, amely az utolsó két filmben nem kapott túl nagy hangsúlyt. A zenével kapcsolatos egyeztetés során az egyik célkitűzésünk az volt, hogy ezt mindenképpen felhasználjuk majd, mert Brad Fiedel szerzeménye éppúgy ikonikussá vált, mint Arnold és karaktere. Mindeközben azonban úgy kívántunk főt hajtani a múlt előtt, hogy a jövő felé is mutassunk" - nyilatkozta a szerző. Fiedel dallamai a film alatt többször is felcsendülnek, melyek közül a legötletesebbnek azt tartom, hogy az 1984-ben játszódó, újra felvett jelenethez tartozó tételbe Balfe belecsempészte a szívdobbanásszerű po-po-po-pom-motívumot is. A Skydance albumán viszont ilyen jellegű utalásokat mindössze a nyitótétel szerepét betöltő, s a képsorokkal együtt kifogástalanul működő "Better Days"-ben, az "It’s Really Me"-ben, valamint a film végén felcsendülő "Terminated"-ben találunk.
         Taylor nem bízta a véletlenre a formálódó muzsika hangulatát és struktúráját: megszületése szinte minden fontosabb pillanatánál jelen volt, így a megbeszéléseken éppúgy részt vett, mint a zenei vázlatok elbírálásánál, ami e munkafolyamat előéletének ismeretében egyáltalán nem meglepő. Történt ugyanis, hogy tavaly decemberben a Paramount Pictures illetékesei azzal a bejelentéssel álltak elő, miszerint a kíséretet Christophe Beckre (A holnap határa, Jégvarázs) bízták, március végén viszont mindenhol arról cikkeztek, hogy Balfe vette át a helyét - oldalán Andrew Kawczynskivel és Mel Wessonnal -, aki egy hónappal később már a londoni Air Studios falai között sertepertélt műve felvételein.

         "A score éppúgy tartalmaz mindent, akár egy mosogató. Ez egy hibrid muzsika lett, s bár megannyi akciórész van benne, pokoli sok érzelmet közvetít. Szükség volt arra, hogy személyesebb, bensőségesebb legyen, hiszen meg kellett felelnünk a karakterek fejlődésének, továbbá Sarah és a terminátor kapcsolatát is közvetíteni kellett" - nyilatkozta Balfe, aki nem bánt szűkmarkúan a motívumokkal, mivel zenéjében elkülönítette egymástól a T-800-as és Sarah közötti kapcsolatot ("Family"), Kyle és Sarah kölcsönös érzelmeit ("Sarah & Kyle", "If You Love Me You Die"), illetőleg a Johnt szimbolizáló dallamokat ("John Connor"). A gond mindössze annyi, hogy az imént említett trackekkel, sőt, az album egészével kapcsolatban olyan érzésem van, mintha minden másodperce Steve Jablonsky, Ramin Djawadi és Hans Zimmer eddigi műveinek gyors összegyúrásából született volna. E trió utóbbi tagja ráadásul executive producerként részt is vett a projektben, amit nemcsak a filmzenealbumon tüntettek fel látványosan, hanem a nyitó képsorok alatti stáblistában is kiemeltek. A mozi közbeni feszengéseim egy része a rossz csavarokból és béna szituációkból eredt, de a zenei megközelítésből is szép számmal következett: míg Marco Beltrami és Danny Elfman a terminátorok összecsapásakor igyekeztek fémes csörgéseket, egyediséget belevinni tételeikbe, itt mindez háromhangos harmóniákra, elnyújtott hangokra, továbbá a Transformersekből és az új Batman-trilógiából ismert megoldásokra történt - sőt, a "Still After Us" pedig Pedro Bromfman Robotzsaru-zenéjére emlékeztet. A jelenetek alatt ez úgy-ahogy működik, a korongot hallgatva azonban - elsősorban a "Work Camp", a Batman-motívumokkal felturbózott "Bus Ride", a "Sarah Kicks Ass", valamint a "Fight" esetében - folyamatosan azt várom, mikor bukkannak fel az Autobotok és a sötét lovag, hogy segítsenek megakadályozni az Álcák által pártfogolt Skynet elszabadulását. Kénytelen vagyok belátni, hogy a filmzenei világ ebbe az irányba fordult (legalábbis a blockbusterek kíséretei egyértelműen erre tendálnak, ami miatt egyre kevésbé várom őket), de pont a Terminátor-franchise az, amely teret engedett volna az önállóságnak egy olyan, szárnyait bontogató komponistának, mint Balfe - remek példa erre a Terminátor - Sarah Connor krónikái, ahol Bear McCreary ügyesen nyúlt a témához.
         A betétdalok vonatkozásában az alkotók választása olyan számokra esett, mint az Inner Circle "Bad Boys"-a, a One Republic "Love Runs Out"-ja vagy a The Ramones "I Wanna Be Sedated"- je, a fő hangsúly pedig a stáblista alatt felcsendülő "Fighting Shadows"-ra helyeződött, amely a Jane Zhang-Big Sean pároshoz köthető. Ennek folyományaként egy olyan, promóciós célt is szolgáló klipet forgattak hozzá, mint egykor a Terminátor 2.: Az ítélet napjánál felhasznált Guns N' Roses-féle "You Could Be Mine" esetében, s mivel a dal mindezek ellenére sem kapott helyet a hivatalos filmzenealbumon, a Def Jam Records iTuneson tette elérhetővé. A népszerűsítést szolgálja továbbá a világ leggyorsabb dobosának megválasztott Tom Grosset (aki 2013-ban egy perc alatt 1208 leütést csinált) "Terminator Genisys Soundtrack - Drum Remix by World's Fastest Drummer"-re keresztelt videója is.

         A Terminator: Genisys score-ja alapvetően nem lenne rossz hallgatnivaló, ha nem rendelkezne két égbekiáltó problémával, melyek közül a hangzásvilág ugyan szubjektív dolog, s még nem is lenne akkora probléma, hiszen a Terminátor-univerzum is a mai kor igényeinek figyelembevételével formálódik, ám az, hogy mindezt Lorne Balfe olyan megoldásokkal, dallamkombinációkkal keltette életre, melyek finoman szólva is lerágott csontnak számítanak, hatalmas probléma. Számomra ez messze túl van az ilyen esetekben mentsvárként emlegetett bűnös élvezet kategórián.


    Kulics László
    2015.08.13.




    Tracklista:

      1. Fate and Hope (3:57)
      2. Better Days (3:05)
      3. Work Camp (3:37)
      4. Bus Ride (2:03)
      5. Sarah & Kyle (4:36)
      6. Alley Confrontation (2:33)
      7. Sarah Kicks Ass (1:53)
      8. Cyberdyne (3:41)
      9. Still After Us (2:52)
    10. Come with Me (3:42)
    11. John Connor (2:56)
    12. It’s Really Me (2:36)
    13. Alcove (2:17)
    14. I Am More (2:40)
    15. If You Love Me You Die (5:52)
    16. Judgment Day (2:56)
    17. Family (3:14)
    18. Fight (3:01)
    19. Sacrifice (4:21)
    20. Guardianship (3:26)
    21. What If I Can't? (4:23)
    22. Terminated (2:00)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Bible

    Robocop

    The Sweeney

    Transformers

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam