FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Terminator 2: The Judgment Day (Brad Fiedel)    TERMINATOR 2: JUDGMENT DAY   (1991)
       Terminátor 2: Az ítélet napja


      

       zene: Brad Fiedel
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 53:42





         A Terminátor: A halálosztó sikerét követően rögtön felmerült a folytatás lehetősége, a filmes technika fejlettségi szintjére, valamint a tisztázatlan jogi körülményekre hivatkozva azonban James Cameron 1991-ig halogatta a Terminátor 2.: Az ítélet napját. A két felvonás között eltelt időszakot arra fordította, hogy egyre jobban bedolgozza magát Hollywoodba: miután megnyíltak előtte a nagyobb stúdiók kapui, először a Rambo 2. forgatókönyvének elkészítéséből vette ki a részét, majd vászonra vitte A bolygó neve: Halált és A mélység titkát, mely utóbbiak vizuális effektjeik révén Oscar-díjat nyertek. Ezeket követően érezte úgy Cameron, hogy megvalósíthatóvá váltak az újabb Terminátor-filmmel kapcsolatos elképzelései, a jogi problémákra pedig a Calorco Pictures segített megoldást találni, így a kilencvenes évek elejére az összes akadály elhárult ahhoz, hogy a Skynet gépei és az ellenük harcoló emberek visszatérjenek a mozikba. Amellett, hogy az új mozi látvány szempontjából lényegesen színvonalasabb lett elődjénél, többek között a főszereplő, Sarah Connor (Linda Hamilton) is változáson ment keresztül: A bolygó neve: Halál Ellen Ripleyjéhez hasonló amazon vált belőle, aki nem riad meg semmitől. Az Arnold Schwarzenegger által alakított T-800-as szintén új szerepkörben jött vissza a jövőből, ezúttal ugyanis nem Sarah életére tört, hanem olyan védelmezőként lépett színre, akinek feladata John Connor (Edward Furlong) megóvása az őt megölni szándékozó T-1000-es modelltől (Robert Patrick). A Terminátor 2. esetében minden jól sült el, így nem egy tipikus "többet, jobbat, nagyobbat akartunk, de belebukunk"-szerű folytatás vált belőle, hanem filmtörténeti klasszikus, nem utolsósorban pedig hatalmas anyagi siker. S bár azóta számos újabb felvonását forgatták már le (mozifilmként éppúgy, mint tévésorozatként), Cameron a mai napig úgy véli, e két filmmel mindent elmondott erről a háborúról, amit szeretett volna.

         Miután a Terminátor 2. zöld utat kapott, Cameron megkereste Brad Fiedelt (akivel e két produkció mellett a True Lies - Két tűz között apropóján dolgozott együtt), s az eltérő hangulat, illetve tempó okán az alábbi fő instrukcióval látta el: "Szeretném, ha használnád a főtémát, de semmi mást ne vegyél át az első részből!" Lévén a folytatás stílusa már inkább egy vérbeli akciófilmmel egyezik meg, mintsem akcióthrillerrel, a komponistának ennek megfelelően kellett megközelítenie a rá váró feladatot, a fő irányelven azonban nem változtatott: újfent a szintetizátorokra helyeződött a hangsúly annak érdekében, hogy zenéjének hangzásvilágával a gépek által uralt sötét jövőképet szimbolizálja. S míg az első rész esetében sok időt és energiát kellett fordítania a muzsika elkészítésére, addig a technika fejlődése okán az újabb kaland kíséretének megalkotása zökkenőmentesebben zajlott: "A MIDI-k világa és a szintetizátorok szinkronizálásának könnyebbsége nemcsak felszabadító volt, hanem nagyobb kreativitást is biztosított - részint ezeknek köszönhető a Terminátor 2. score-ja. E megoldások nemcsak azt tették lehetővé számomra, hogy új hangzásokat hozzak létre, hanem azt is, hogy gyorsabban reagálhassak a vizuális hatások tökéletesítése érdekében eszközölt újabb és újabb változtatásokra" - mesélte a szerző.

         Fiedel ezúttal háttérbe szorította az effekteket, az ambientes megoldásokat, valamint a kitartott hangokat, s egy olyan, témacentrikusabb, ritmikusabb művet tett le az asztalra, amely a képsoroktól elkülönülve lényegesen hallgatóbarátabbá vált elődjénél. A népszerű vezértéma a nyitány ("Main Title (Terminator 2 Theme)") mellett mindössze a "Trust Me"-ben, a "Terminator Revives"-ban, valamint az "It's Over (Good Bye)"-ban csendül fel - utóbbi a főcímzene és az első részhez kapcsolódó szerelmi témát bemutató tétel mellett a harmadik legnagyobb kedvencem.
         A valamivel több mint ötvenperces Varése Sarabande-korong a "Desert Suite" -ot, a Skynet elszabadulásával párhuzamosan bekövetkező apokalipszis bemutatását kísérő "Sarah's Dream (Nuclear Nightmare)" -t, valamint az "Attack on Dyson (Sarah's Solution)" második felét kivéve folyamatos pörgést nyújt. Az új szereplőként színre lépő T-1000-es egy egyszerű, két hangjegyes motívumot kapott (mely az "Escape from the Hospital (and T1000)"-ban hallható először és hosszabb-rövidebb ideig minden olyan trackben visszaköszön, ahol a Robert Patrick által megszemélyesített karakter felbukkan), ám ez nemcsak a film alatt, hanem a score önálló hallgatása során is hatásos. Az akciódús darabok döntően a különféle fémes kopogtatásokon, illetve ütőshangokon alapulnak, melyek remek hangulatot kölcsönöznek az olyan trackeknek, mint az "Our Gang Goes to Cyberdyne", a "Swat Team Attacks", a "Helicopter Chase" vagy a "Tanker Chase".
         A Terminátor: A halálosztóhoz hasonlóan ezúttal sem lehet figyelmen kívül hagyni a filmben felcsendülő dalokat, melyek közül a John Connor által hallgatott Guns N' Roses-féle "You Could Be Mine" lett a legnépszerűbb. Ez azonban nem a véletlen eredménye: a banda és a film producerei egyfajta marketingeszközként bántak a számmal annak érdekében, hogy minél jobban népszerűsítsék a Terminátor 2.-t. E célból önálló videoklipet forgattak a mozihoz, amelybe nemcsak filmrészletek kerültek, hanem a T-800-as is, amint a telt házas koncert közben egyre jobban közelít a színpad felé, végül pedig a művészbejárónál várja a tagokat. A "You Could Be Mine" mellett helyet kapott még a produkcióban Dwight Yoakam "Guitars, Cadillacs"-e, illetve a George Thorogood & The Destroyers "Bad to the Bone"-ja is.

         Brad Fiedel új megközelítése lényegesen népszerűbbé vált, mint az első felvonás kísérete, amit részint az odaítélt ASCAP-díj támaszt alá, részint pedig az a tény, hogy a Varése által megjelentetett korong hat hétig volt jelen a Billboard 200-as listáján. Az újabb siker ellenére azonban Cameronhoz hasonlóan ő sem vette ki a részét a további alkotásokból, ugyanakkor neve valamilyen szinten mindig felmerült: míg a Terminátor 3.: A gépek lázadásához a teaser alatt felcsendülő, átdolgozott főtémával járulhatott hozzá (a mozi score-ját pedig Marco Beltrami készítette el), addig a Terminátor: Megváltás kapcsán már eddig sem jutott, a direktor, McG ugyanis egy meglehetősen keserű élményt szerzett neki. "Mexikóban voltam egy kis szálloda tervezése, építése miatt, amikor az ügynököm jelezte, hogy McG beszélni szeretne velem a T4-ről. Nagyon meglepett. Először vonakodtam, mert több mint nyolc éve nem írtam filmzenét, de végül azt mondtam, beszélek vele. Telefonon értekeztünk, és nagyon tisztelettudó, lelkes volt. Ezt követően találkoztunk, megmutatta a filmet, és igen szimpatikus fickónak tűnt. Őszintén szólva, nagyon inspiráltak a látottak, és örültem annak, hogy hozzájárulhatok majd a filmhez. Megkért, hogy maradjak még egy kicsit Kaliforniában, hamarosan jelentkezik. Soha többet nem hallottam felőle, sőt, még a telefont sem vette fel nekem. Be kell vallanom, eléggé megdöbbentem. Pár nappal később visszatértem Mexikóba az ottani projektemhez" - foglalta össze a történéseket Fiedel, aki helyett Danny Elfman szállította az aláfestést.


    Kulics László
    2015.07.09.




    Tracklista:

      1. Main Title (Terminator 2 Theme) (1:56)
      2. Sarah on the Run (2:31)
      3. Escape from the Hospital (and T1000) (4:34)
      4. Desert Suite (3:25)
      5. Sarah's Dream (Nuclear Nightmare) (1:49)
      6. Attack on Dyson (Sarah's Solution) (4:07)
      7. Our Gang Goes to Cyberdyne (3:11)
      8. "Trust Me" (1:38)
      9. John and Dyson Into the Vault (0:41)
    10. Swat Team Attacks (3:22)
    11. "I'll Be Back" (3:58)
    12. Helicopter Chase (2:27)
    13. Tanker Chase (1:42)
    14. "Hasta La Vista, Baby" (T1000 Freezes) (3:02)
    15. Into the Steel Mill (1:25)
    16. Cameron's Inferno (2:37)
    17. Terminator Impaled (2:05)
    18. Terminator Revives (2:14)
    19. T1000 Terminated (1:41)
    20. "It's Over" (Good Bye) (4:36)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Terminator
    (The Definite Edition)


    Terminator - Salvation

    War of the Worlds

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam