FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Terminator (The Definite Edition) (Brad Fiedel)    THE TERMINATOR (The Definite Edition)   (1984)
       Terminator: A halálosztó


      

       zene: Brad Fiedel
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Cinerama / Edel
       játékidő: 72:13





         "Visszatérek!", "Hasta la vista, baby!", "Jöjjön velem, ha élni akar!" - három kulcsmondat James Cameron ikonikussá vált karakterétől, a halálosztótól (Arnold Schwarzenegger), aki 1984-ben lépett vászonra először a Terminátor: A halálosztóban, annak érdekében, hogy megölje Sarah Connort (Linda Hamilton), jövőbeli lázadók vezérének anyját. A Skynet elszabadulása után bekövetkező, gépek és emberek közötti háború története az elmúlt harminc év során a számos folytatásnak, képregénynek, könyvnek, illetve a két évadot megélt tévésorozatnak köszönhetően egyre szerteágazóbbá vált. A keménykezű direktor sikerének alapja egy éjszakai rémálmából nőtte ki magát, mely eleinte vegyes fogadtatásban részesült: bár a projekt iránt olyan stúdiók érdeklődtek, mint a Universal, a Warner Bros. vagy a Paramount, mivel azonban Cameron maga szerette volna rendezni a filmet, tovább kellett kilincselnie, mert addigi egyetlen rendezése, a Piranha 2.: Repülő gyilkosok kudarca nem számított jó ajánlólevélnek ezen mamutcégek szemében. A Hemdale Film és az Orion Pictures illetékesei azonban a nem sokkal korábban alakult Pacific Westerns Productions döntéshozóival karöltve hat és fél millió dollárt szavaztak meg számára ahhoz, hogy vízióját megvalósítsa. A várva várt zöld jelzést viszont kilenc hónapnyi kényszerszünet követte, mivel Schwarzenegger (akinek szerepét eredetileg a Vukovich őrmestert alakító Lance Henriksen játszotta volna, ám a forgatókönyv elolvasása után Schwarzenegger meggyőzte Cameront arról, hogy rá a rosszfiú szerepét kell osztani) a Conan, a pusztító forgatási munkálataival volt elfoglalva. Természetesen a direktor addig sem maradt tétlen: az így nyert időt további forgatókönyvek írására fordította, amivel párhuzamosan a Terminátor: A halálosztó jövőben játszódó jeleneteinek felvételeivel bíbelődött.

         A sötét jövő megakadályozásáról szóló produkció aláfestéséről az ekkor már közel egy évtizede pályán lévő Brad Fiedel gondoskodott, akit ügynöke ajánlott Cameron figyelmébe. Kettejük találkozását Fiedel eképpen összegezte: "Az ügynököm küldött neki egy kazettát a zenéimmel, amit a kocsijában hallgatott meg. Ezt követően megbeszéltünk egy találkozót, ahol felvázolta nekem a filmtervét. Másnap reggel megírtam a főtémát, amire egyszerűen csak azt mondta: Ez az!" Az elvárás egy olyan szintetizátoros zene volt, amely hangzásvilágával még jobban aláhúzza az eljövendő apokalipszist és a gépek általi fenyegetettséget. A közel száztíz perces filmhez különféle dalokat is felhasználtak, melyek az Enigma kiadó gondozásában megjelent filmzenealbumon is helyet kaptak - közülük a Tahnee Cain & Tryanglz által előadott "Burnin' in the Third Degree" számít a legemblematikusabbnak, ez szól ugyanis a Tech Noir szórakozóhelyen zajló események alatt. A kíséretet igénylő játékidő nagy részét azonban az instrumentális darabok tették ki, melyek teljes anyaga később a Cinerama /Edel égisze alatt vált elérhetővé The Definite Edition alcímmel - ez azonban csak a rajongóknak ajánlott.
         Mivel Fiedelnek nem volt megfelelő apparátusa, a szükségesnél több munkaidőt fordított az aláfestésre: "A Terminátor zenéjének elkészítése azért volt nehéz, mert különböző szintetizátorokat, illetve szekvencereket használtam, s mivel nem állt rendelkezésemre elegendő MIDI, sok mindent magam csináltam" - mesélte. A muzsika legnépszerűbb részlete kétségkívül a főtéma, melyet a The Definite Edition esetében háromféle verzióban hallgathatunk meg: míg az albumnyitó "Theme from The Terminator" az úgynevezett koncertverzió, a "The Terminator Main Title" a film főcímzenéje, a "Theme from The Terminator (August 29th, 1997, Judgement Day Remix)" pedig a zárójelenethez, illetve a stáblistához tartozó változat. A népszerű motívum mellett a másik, annyira nem emlékezetes, ám ettől függetlenül jellegzetes és folyamatosan visszaköszönő dallamsor a Schwarzenegger által alakított T-800-as halálosztó gépet hivatott szimbolizálni: "A terminátor érkezését és jelenlétét egy szívverést imitáló hangzással támasztottam alá. Az emberi szív po-pom-po-pom ritmusban ver, s ebből kiindulva találtam ki a halálosztó számára a po-po-po-pom-szerű ritmust" - kommentálta a szerző. Erre épül többek között a "The Terminator's Arrival", az "Arm & Eye Surgery", valamint a "Police Station / Escape from Police Station" és a "Death by Fire / Terminator Gets Up" páros, mely utóbbiaknál Fiedel ügyesen ötvözte ezt a fenyegető dallamsort a főcímzene motívumával.
         Akár olyan akciórészekről beszélünk, mint a "Reese Chased", a "Tunnel Chase", a "Factory Chase" (melynél elektronikus hegedűn Ross Levinson is közreműködött), illetőleg a "Reese's Death / Terminator Sits Up / You're Terminated!", akár olyan thrilleres megoldásokra hajazó darabokról, mint a "The Terminator's Arrival" vagy a "Garage Chase" első fele, nem témagazdagságra vagy logikai felépítésre tudunk kitérni, hanem inkább egyfajta szabad asszociációs zeneszerzésre. Emiatt a hallottak nehezen emészthetőek, s csupán olyan trackek jelentenek köztük oázist, mint a játékos "Sarah on Her Motorbike", a "Sarah in the Bar", a baljós, gépek által uralt jövőképet tükröző "Future Flashback / Terminator Infiltration", valamint a Sarah és Kyle (Michael Biehn) szerelmi témáját bemutató "Conversation by the Window / Love Scene" - "Sarah's Destiny / The Coming Storm" duó. Éppen ezért jeleztem előre feljebb, hogy ez az album csupán az elvakult rajongókat képes lekötni, aki viszont csak a főbb témákat, illetve a dalokat szeretné hallgatni, azoknak az Enigma kiadó változata az ideális.

         Ahogy James Cameron, úgy Brad Fiedel számára is vitathatatlan mérföldkőnek számít a Terminátor: A halálosztó, hiszen mai napig ez a komponista legismertebb műve. Igaz, a mű alatt ez esetben nem a teljes score-t kell érteni, hanem mindössze a nyitányt, illetőleg a szerelmi témát, e kettőn kívül ugyanis meglehetősen erőt próbáló a több mint egyórányi hanganyag. Akárhogy is viszonyulnak a filmzenebarátok ehhez a munkához, abban azért megegyeznek az álláspontok, hogy a zene hangulata remekül el lett találva és kellően idomul a látottakhoz.


    Kulics László
    2015.07.09.




    Tracklista:

      1. Theme From The Terminator (4:16)
      2. The Terminator Main Title (2:17)
      3. The Terminator's Arrival (4:57)
      4. Reese Chased (3:51)
      5. Sarah On Her Motorbike (0:39)
      6. Gun Shop / Reese In Alley (1:31)
      7. Sarah In the Bar (1:52)
      8. Tech Noir / Alley Chase (7:39)
      9. Garage Chase (6:52)
    10. Arm & Eye Surgery (3:19)
    11. Police Station / Escape From Police Station (4:50)
    12. Future Flashback / Terminator Infiltration (4:18)
    13. Conversation by the Window / Love Scene (3:45)
    14. Tunnel Chase (3:39)
    15. Death By Fire / Terminator Gets Up (3:13)
    16. Factory Chase (3:58)
    17. Reese's Death / Terminator Sits Up / "You're
          Terminated!" (3:28)
    18. Sarah's Destiny / The Coming Storm (3:05)
    19. Theme From The Terminator (August 29th, 1997,
          Judgement Day Remix) (4:44)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blade Runner

    James Cameron filmjeinek zenéje

    Split Second

    Terminator 2: Judgment Day

    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam