FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Indiana Jones and the Temple of Doom (John Williams)    INDIANA JONES AND THE TEMPLE OF DOOM   (1984)
       Indiana Jones és a Végzet Temploma


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 1999
       kiadó: Polydor
       játékidő: 39:35




         1984-re végre visszatért Indiana Jones a híres régészprofesszor a mozivásznakra, egy igen ellentmondásos kaland erejéig. Az "Indiana Jones és a végzet temploma" egy eredeti hangvételű, ugyanakkor helyenként meglehetősen erőszakos és gyermeteg mozi lett. Mégis összességében egy rendkívül szórakoztató, igazi hollywoodi kalandfilm született, amely - ellentétben a harmadik résszel - nem félt eltávolodni a már kitaposott ösvénytől. Indyt ezúttal Indiába viszi kalandos útja, ahol felajánlja szolgálatait egy helybéli kis falu lakóinak, hogy visszaszerzi nekik mágikus Shankara köveiket és a falu gyermekeit, melyeket a gonosz erői raboltak el tőlük és vittek a közeli Pankoti Palotába. A gonosz erők természetesen a fekete mágia alkalmazói és Káli isten szolgálatában állnak. Útja során a régész mellé szegődik Short Round (Picur) az árva, talpraesett kínai fiú és Willie Scott, a mindig kényes bárénekesnő.
         Az Indy-trilógia darabjai közül vitathatatlanul ez az album a legritkább és legdrágább. Sajnálatos módon meglehetősen korlátozott példányszámban látta meg a napvilágot annak idején Németországban és főleg Japánban. Ugyan évek óta rebesgetik, hogy az Indiana Jones-trilógia első darabjához, a "Raiders of the Lost Ark"-hoz hasonlóan ez is megér majd egy újabb, bővített kiadást, de ez már lassan tíz éve nem történt meg, még most legutóbb, a DVD-kiadás kapcsán sem. Így én sem vártam tovább a beszerzéssel. Egy japán kiadáshoz jutottam hozzá, nem kevés pénzért egy gyűjtőtől, de úgy érzem megérte.

         Az album egy klasszikus Cole Porter-dallal az "Anything Goes"-zal indít, ezúttal a főszerepet játszó Kate Capshaw kínai nyelvű előadásában. Ezen szokatlan, ámde kellemes kezdés után következik Williams valamivel több, mint félórányi score-ja. Sajnos az album egyik hátulütője éppen rövidsége. Mentségére legyen mondva, hogy azért a zenéket jól összeválogatták, és a fontosabbak mind itt vannak az albumon, érintve a film egy-egy csúcspontját. A sorrend nem mindig követi a filmbéli elhangzást. Williams a "Raiders"-ben helyenként kicsit talán túlzásba vitte a nagyszerű Indy-téma ("Raiders March") alkalmazását, de úgy tűnik okult ebből, és -mint látni fogjuk- a "Temple of Doom"-ban és a "Last Crusade"-ban már jóval kevesebbet halljuk felcsendülni, ami nem feltétlenül baj. Míg a "Raiders"-ben a misztikus, bibliai hangzások uralkodnak, a Temple of Doom-ban a keleties, kínai és főleg indiai hangzásvilágot alkalmazza a mester.
         A "Fast Streets Of Shanghai"-jal kezdünk tehát, egy hamisítatlan Williams-akciózenével, melyben azonnal felcsendül Short Round, a kínai fiú játékos, keleties, vidám hangzású témája. Williams akciózenéit mindig játékossága, semmint erőszakossága jellemzi. Ha követjük a film sorrendjét, akkor a "Slalom On Mt. Humol" c. tétel következik, egy újabb vérpezsdítő, kalandos akciózene, amint Indy és társai egy gumicsónakkal zuhannak lefelé, és szánkáznak végig hegyoldalakon és vadvizeken át. A végére kellemesen megnyugszik a szám, indiai hangzásokkal lepve meg a hallgatót. A "Short Round's Theme" c. tétel becsapós címet kapott. Nagyrészt Short Round témájával találkozunk benne, de ott van Willie témája is, egy rövid, bohókás téma, az ügyefogyott szépséget hívatva illusztrálni. Igazodva a film sötét hangulatához csendül fel a "Children in Chains", valamint később a "The Temple of Doom". Utóbbi egy sötét hangulatú, sátáni szám, itt alkalmazza először Willliams a hátborzongatóan hatékony, szanszkrit nyelvű kórust, amivel később a "Star Wars - Phantom Menace" idején a "Duel Of The Fates"-ben még találkozhatunk. A gyönyörű klarinétszólóval is ékesített "Nocturnal Activities"-ben hallhatjuk felcsendülni a maga teljességében a filmhez íródott szerelmestémát, mely Indy és Willie románcának elengedhetetlen aláfestése. Hihetetlen, hogy Williams megannyi klasszikus szerelmestéma után a mai napig képes előrukkolni egy újabbal, azonos, azaz magas színvonalon, ahogy tette ezt mondjuk a "Star Wars - Attack Of The Clones" esetében is. Az album talán legnagyszerűbb, leggrandiózusabb új témája a rabszolgagyerekek témája a "Slave Children Crusade" c. számban, mely már korábban is felbukkant a 4-es és 5-ös tételben, de igazán csak itt bontakozik ki ez a régi Maurice Jarre és Rózsa Miklós hangzásvilágot idéző mestermunka.
         Folytatódik a kaland és a "Mine Car Chase" egy újabb, mindent elsöprő vad vágta a dallamok hátán, amint Indy és a többiek csillében robognak végig a hegy gyomrában, a film tetőpontján, a filmtörténelem egyik klasszikus akciójelenetében. Williams pedig megmutatja, hogy mindenféle szintetizált és újrafelhasznált hangzások nélkül, csupán virtuóz tehetségére hagyatkozva milyen az igazi akciózene.
         Amint az már Williamsnél megszokott, a "Finale And End Credits" egy válogatás a film legjellemzőbb és legszebb témáiból. Csodálatosan olvad egybe itt Indy, Short Round, Willie, a szerelmi és a rabszolgagyerekek témája. Úgy érzem, már ezért az egy számért megérte megszereznem a CD-t.

         Összességében véve Williams egyik újabb mestermunkájával van dolgunk, talán legtermékenyebb időszakából. Sajnálatos, hogy az album nem ért meg a mai napig egy szélesebb kiadást. Csak reménykedni lehet, hogy a jövőben megtörténik mindez, engedve a rajongók nyomásának.


    Berkes Zsolt
    2004.02.15.




    Tracklista:

      1. Anything Goes (Cole Porter) (2:49)
      2. Fast Streets of Shanghai (3:39)
      3. Nocturnal Activities (5:53)
      4. Short Round's Theme (2:27)
      5. Children In Chains (2:41)
      6. Slalom On Mt. Humol (2:22)
      7. The Temple Of Doom (2:58)
      8. Bug Tunnel And Death Trap (3:28)
      9. Slave Children's Crusade (3:22)
    10. The Mine Car Chase (3:38)
    11. Finale And End Credits (6:18)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Bourne Supremacy

    Jurassic Park

    National Treasure

    Sahara

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam