FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Team America: World Police (Harry Gregson-Williams)    TEAM AMERICA: WORLD POLICE   (2004)
       Amerika kommandó: Világrendőrség


      

       zene: Harry Gregson-Williams
       kiegészítő zene: Steve Jablonsky
       vezényel: Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Atlantic Records
       játékidő: 47:01



         Az Amerika-kommandó egy keménylegényekből álló nemzetközi szervezet, melynek célja a puccsok, terrorakciók megakadályozása. A csapat értesül arról, hogy egy diktátor tömegpusztító fegyvereket sóz el olyan terroristáknak, akik ezen portékákat nem a vitrinbe szeretnék kitenni. A történetbe belekeveredik Gary Johnston is, aki egy feltörekvő Broadway-színészként nem is csöppenhetett volna bele másként, minthogy szépen beszervezik. Miután sikerül meggyőzniük Gary-t, hogy a nemes cél érdekében működjön együtt a csapat tagjaival, máris indulnak, hogy megmentsék az emberiséget.
         A filmért Trey Parker tehető felelőssé, aki nemcsak rendezte a filmet, de a forgatókönyvbe éppúgy belekotnyeleskedett, mint a szinkronhangokba (pl.: Gary, Joe, Hans és Kim Dzsong Il hangját egyaránt ő kölcsönözte), s ezen kívül még a produceri szerepkör egy részét is magára vállalta. A film bábfigurák alkotta szereplőgárdára, valamint arra épült, hogy megmutassa milyen világban is élünk. Van itt háború, hataloméhség, becsvágy, és természetesen egy hős csapat élén olyan figurával, akinek eddig a "világmegmentéshez" semmi köze sem volt.

         Eme szatíra zenéjét még Marc Shaiman kezdte el írogatni. Az, hogy eleinte Trey Parker a zeneszerző választásnál Shaiman felé orientálódott, egyáltalán nem meglepő, hiszen ehhez hasonló horderejű produkcióban már sikeres párost alkottak. A "South Park" mozifilmben Shaiman nemcsak a score részét írta a zenéknek, hanem Parkerrel karöltve dolgozott a betétdalokon is.
         Azonban 2004 szeptemberének vége felé Burt Berman (a Paramount zenei igazgatója) bejelentette, hogy zeneszerzőcserére került sor, s Shaiman helyére Harry Gregson-Williams került. A dolog érdekessége, hogy ismét egy szűk határidőre bevállalt filmzene készült el, ugyanis anno október közepére datálták a bemutatót. Tehát Gregson-Williamsnek igencsak csipkednie kellett magát.
         De nem kell félteni a Media Ventures tagját, hamar ráhangolódott a feladatkörre. Gregson-Williams azon tanítványok közé tartozik, aki megpróbál önálló, mesterétől kicsit eltérő stílusú darabokkal is előrukkolni. Erre példa a "Phone Booth" és a "Man on Fire". Ebből adódóan igen hullámzó teljesítményt mutat, mert hiszen az előbb említett két zene hol van a "Shrek"-hez (melyet John Powellel közösen írt), vagy az "Enemy of the State"-hez képest? Ahhoz, hogy rövid idő alatt ritmusos, könnyen emészthető zene kerüljön az asztalra az kellett, hogy az új ötleteket a jól ismert MV-stílusban és hangulatban prezentálja. Így is tett.

         A korongon található első tíz szám a film alatt elhangzó betétdalok szemelvényei. Minthogy a film gúnyolja a valós dolgokat, így a betétdalok sem kímélik a hallgatóságot, illetve a múltat. Ezt misem támasztja alá jobban, mint a címlapborító alsó sarkában található figyelmeztetés: "Parental Advisory Explicit Content". Különböző stílusirányzatok váltakoznak szinte számról számra. Találunk olyat, mely a musicalekhez hasonlít (mint pl. az album nyitószáma), de akad olyan is, mely a country hangulatát eleveníti fel ("Freedom Isn't Free"). Továbbá egy csipetnyi rock ("America Fuck Yeah") és egy kis ballada is terítékre került chicagói stílusban ("Only A Woman").
         Remélem, senki nem haragszik meg rám, de részemről itt be is fejezném azon kérdés boncolgatását, hogy "vajon milyen betétdalokat rejthet a cd?", mivel én nem rajongok az ilyen hibrid kiadásokért, hogy fele betétdal, fele score. Ennek ellenére tisztában vagyok ama ténnyel, miszerint a rajzfilm vagy szórakoztató filmek zenéi általában ilyesmi formában kerülnek a boltok polcaira. Sajnos...

         A film zenéjének score része az album második felére szorult. A 11-es trackkel indítja el a főtémát Gregson-Williams, melyben kiemelkedő szerephez jutnak a fúvósok. Ahhoz képest, hogy mennyi ideje volt megírni a zenét, egy egészen szépen megkomponált főtémát tudhat magáénak eme produkció. A harmadik perc derekától igazi katonás hangulat lesz úrrá a zenén. Méltóságteljes fúvósok követik a dobszólamokat, melyek egy drámai témába torkollnak. Csipetnyi kórus, csipetnyi összeborulós motívum és ezzel minden beleszorult ebbe az egy tételbe, amit erről a filmzenéről tudni kell. A "Lisa & Gray" tipikusan olyan szám, melyet Trevor Rabin írogatott még fénykorában. Mivel egy "istállóból" származnak, nem meglepő ez, de a kis gitárdallam és a gyengéd hegedűmotívumok egészen kísérteties hasonlóságot mutatnak a már említett úriember munkáival. Ám e hasonlóság nem tart sokáig: hamar eltávolodik és a fúvós hangszerekre átvezetett dallammal üti az eddig hallottakat. Ez az egyik legszebb szám, amit Gregson-Williamstől valaha hallottam. Gratulálok!
         "F.A.G." - trance-es kezdés, és egy csipetnyi akció. Mindez kb. 40 másodpercig, aztán egy heroikus motívum veszi kezdetét, ala MV, és ez kitart a track végéig. A következő szám ismét dinamikus kezdéssel bír, melyben egy kis "Armageddon" tűnik fel. Rövidke pihenőből felriadván a zenekar egy igen erőteljes véget produkál, s minthogy Jihad, egy szép kis énekhang zárja a sort, melynek köszönhetően egy mecsetben érezhetjük magunkat. A "Kim Jong Il" úgy kezdődik, mintha a "Last Samurai"-t keresztezték volna a "Pearl Harbor" harci motívumaival: taiko dobok kíséretében kelünk útra. Egy kis feszültséget is prezentál nekünk Gregson-Williams, hogy aztán ismét felbolydulhasson a zenekar. A harmadik perc elején egy kis "Black Hawk Down" után-érzet is felbukkan, amit ízlésesen mos össze saját motívumaival. Ezen közel hat perces játékidő alatt non-stop pergést kapunk némi feszültség teli pillanattal kombinálva.
         A "Mount, Rush, More" zárja a mintegy 28 perces score-t és az egész albumot is. A dallamvezetés és a kivitelezés kicsit olyan John Williams-es az elején - persze a modernkori hangszerelésnek megfelelően. Itt is keményen dolgozik a zenekar, hogy a kellő pillanatban megteremtse a feszültséget. Végig keményen dolgozik a zenekar és azt lehet mondani, hogy ezen fél óra alatt Gregson-Williams bebizonyítja számunkra, hogy lehet jó zenét írni rövid idő alatt. Tény, hogy sok átfedés van benne korábbi zenékből, ám ezt ügyesen összemixelgette, kikeverte és hozzáadta a saját kis gondolatait.

         A lényeg, hogy Harry Gregson-Williams szépen megoldotta a feladatot, és bár több hozott hangulat, motívum előtérbe kerül, ilyen rövid idő alatt ilyen zenét ritkán komponálnak. Minden benne van, ami a filmhez szükséges: érzelem, dráma, akció. Kíváncsi lennék milyen zenét írt volna abban az esetben, ha több időt kapna. Mindenesetre soha rosszabbat!
         A pontszám mennyiségének megítélése során a betétdalok és a nagyzenekari részek egyaránt figyelembe lettek véve.


    Kulics László
    2005.01.29.




    Tracklista:

      1. Everyone Has AIDS (1:15)
      2. Freedom Isn't Free (2:36)
      3. America, Fuck Yeah (2:07)
      4. Derka Derk (Terrorist Theme) (0:47)
      5. Only A Woman (2:56)
      6. I'm So Ronery (1:55)
      7. America, Fuck Yeah (Bummer Remix) (0:55)
      8. The End Of An Act (2:20)
      9. Montage (2:02)
    10. North Korean Melody (1:45)
    11. The Team America March (5:31)
    12. Lisa & Gary (6:14)
    13. F.A.G (2:34 )
    14. Putting A Jihad On You (3:44)
    15. Kim Jong Il (5:58)
    16. Mount, Rush, More (4:21)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chronicles of Narnia: The Lion,
    the Witch, and the Wardrobe


    Kingdom of Heaven

    Pearl Harbor

    Phone Booth

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam