FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Taxi Driver (Bernard Herrmann)    TAXI DRIVER   (1976)
       Taxisofőr


      

       zene: Bernard Herrmann
       vezényel: Bernard Herrmann, Dave Blume
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Arista Records
       játékidő: 60:36




         Nagyon kevés zeneszerzőnek adatik meg, hogy élete végéig alkothasson, különösen, ha utolsó munkáit már nagybetegen kell megírnia. Bernard Herrmann szó szerint élete utolsó napjáig dolgozott a "Taxisofőr" aláfestésén, mellyel már olyan későn kereste fel Martin Scorsese rendező, hogy a komponista nem is akarta elvállalni a megbízatást. A "Megszállottság" nagy sikere után azonban még egyszer utoljára nekiállt egy filmnek, aminek score-ja ha nem is vált a legjobb zenéjévé, mégis egy gyönyörű hattyúdal egy hosszú és termékeny karrier végén.
         Travis Bickle (Robert De Niro) vietnami veteránt és ex-tengerészgyalogost hazaérkezte után álmatlanság gyötri, ezért beáll taxisofőrnek, hogy több műszakban dolgozhasson heti hét napot. Hetente több mint háromszáz dollárt keres, és nemcsak azért, mert folyamatosan dolgozik, hanem mert fuvarokat vállal a legveszélyesebb környékekre is. A látszólagos közöny mögött azonban Travis gondolatai forrongnak, óriási vízözönnek képzeli magát, aki majd elsöpri az utca minden szennyes elemét, a prostituáltaktól a kábítószerkereskedőkig. Figyelme hamarosan egy Iris nevű tizenhárom éves lány (Jodie Foster) felé fordul, aki az első megmentendő lélek lesz ebből a bűnös városból...

         Travis karakterét képtelenség egy bekezdésbe foglalni, de a zene nagyon sokat segít abban, hogy a két legfőbb vonását megismerjük. Herrmann két különféle témával, két merőben más megközelítésből ábrázolja zeneileg a karaktert. Travis kívülről egy igencsak zavarodott fickó, akit gyakran kinéznek társai maguk közül, mivel emberi kapcsolatok hiányában gyakran viselkedik antiszociálisan - barátnőjét első randijukon például pornómoziba viszi, ami gyorsan rövidre is vágja a kapcsolatot. Az emberek elsőre bolondnak látják Travist, ezért Herrmann zenéje is gyakran tükrözi ezt az aspektust. A külső szemlélők szempontjából írt darabok sötétek és súlyosak, Travis katonai múltját pedig indulószerű dobszekció jelzi. A dobosok azonban mindig egyre gyorsabban és erősebben játszanak hangszereiken, mígnem az egész téma kicsúcsosodik egy üstdob és rézfúvós kombinációjában, majd újrakezdődik az egész elölről. Bár ennek a témának nincs kifejezetten pontos neve (inkább egy ötlethalmazról van szó), a kifejező című "God's Lonely Man"-ben azonban minden benne van, amit a taxisofőr karakteréről egy kívülálló megtudhat. De hogy mi van belül? Travis teljesen másképp látja magát - küldetéstudatos megváltó, a mocskot eltakarító utcaseprő, kiváló munkát végző katona. És ami a lényeg: HŐSKÉNT, csupa nagybetűvel.

         A score legemlékezetesebb főtémája a főhős motívuma, mely egy csodálatos szaxofonszóló. Ez a zene játszódik a taxisofőr fejében, miközben járja New York utcáit, önmagát egy lovag és egy cowboy képzavaros elegyének gondolva. A motívum a zene egészét áthatja, miközben Travis azt játssza, amit a tévébeli hősök is csinálnak - búcsúlevelet ír, felfegyverkezik a csata előtt vagy felnyergeli lovát / taxiját. És Travis ilyenkor mindig egyedül van...
         Pontosabban nem mindig, mivel a lovagiasság szabálya szerint Travisnek (bármilyen antiszociális is) mindig akad egy hercegnője, akit megvéd. Az első szerelme a kampányaktivista Betsy, aki külön motívumot kap, a főtémára ráépülő trombitaszóló azonban elválaszthatatlan a forrásától, és önmagában nem áll meg. Travis másik úrhölgye Iris, akinek ugyan nem jut saját motívum, viszont a film egyik kulcsjelentében kitartójával táncol, a férfi pedig egészen véletlenül a "Taxisofőr" főtémáját teszi a lemezjátszóba.
         A tényleges filmzene az első tizenegy tétel, időrendi sorrendben, ezek után különféle ráadások következnek. A "Diary of a Taxi Driver" és a "God's Lonely Man" annak idején csak a filmzenealbum számára készültek: az előbbi egyfajta Travis Bickle-megamix, mely egy zenei alapra helyezi a címszereplő azóta szállóigévé vált mondásait, természetesen az egészet a tükör előtti nagymonológra ("Hozzám beszélsz?") kihegyezve. Ezt a két számot olyan darabok követik, melyek nem teljesen Herrmann munkái. A főtéma jazzes átiratai mellett találunk itt diszkóritmussal megfűszerezett verziókat, és pár olyan darabot is, melyek a score-ral ellentétben kihangsúlyozzák a hetvenes évek hangulatát. Mellesleg ezek közül pár rövidebb ideig hallható a filmben is, de hangulatuk miatt itt sokkal jobban mutatnak.

         Az Arista kiadó 1975-ös eredeti lemeze elsősorban ezekből a bónusz számokból épült fel, és csak a főtémát háromszor rakták rá, a tényleges score mindössze pár tétel erejéig szerepelt. A huszonkét éves mulasztást azonban többszörösen is jóvátette a kiadó. Nem csak a "Taxisofőr"-höz készült teljes zenei anyag került kiadásra, de ezeket okos módon is rendezték el - előre került a tényleges score, utoljára pedig az egykori albumról maradt diszkórelikviák, melyeket azonban szintén muszáj volt rárakni az albumra, mivel a összkép részét képezik. Rossz lenne belegondolni, mi lett volna, ha ezek a verziók a tényleges score közepébe kerültek volna bele.
         A csomagolás bőséges információval látja el az olvasókat a filmről és a zenéről. Tartalmazza Martin Scorsese kommentárját, egy részletesebb elemzést az egyes számok filmben betöltött szerepéről, valamint olvasható Travis összes monológja. Az Arista eredeti lemeze kétes értékű kordokumentum volt, de az új kiadvány éppúgy kötelező darab a filmzenerajongóknak, mint a 2005-ben megjelent különleges, bakelit hatású CD, mely ugyan nem tartalmaz új zenéket, de szépen néz ki, s ezáltal bármelyik komolyabb gyűjteményben ott a helye, ráadásul nem sokkal drágább, mint az eredeti kiadás. Olyan lemez ez, ami csak azért nem egy életmű csúcsa, mivel a szerző Bernard Herrmann.


    Hubai Gergely
    2006.11.25.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:15)
      2. Thank God for the Rain (1:38)
      3. Cleaning the Cab (1:05)
      4. I Still Can't Sleep / They Cannot Touch Her
          (Betsy's Theme) (4:31)
      5. Phone Call / I Realize How Much She Is Like
          the Others / A Strange Customer /
          Watching Palantine on TV / ... (6:10)
      6. The .44 Magnum Is A Monster (3:20)
      7. Getting Into Shape / Listen You Screwheads /
          Gun Play / Dear Father & Mother / The Card /
          Soap Opera (5:25)
      8. Sport and Iris (2:18)
      9. The Bill / Target Practice (2:33)
    10. Assassination Attempt / After the Carnage (5:04)
    11. A Reluctant Hero / Betsy / End Credits (4:40)
    12. Diary of A Taxi Driver (Album Version) (4:28)
    13. God's Lonely Man
          (Album Version, with Alternate Ending) (2:00)
    14. Theme from Taxi Driver (4:02)
    15. I Work the Whole City (2:24)
    16. Betsy in a White Dress (2:13)
    17. The Days Do Not End (4:05)
    18. Theme from Taxi Driver (Reprise) (2:25)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Man Who Knew Too Much

    Obsession

    The Trouble with Harry

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam