FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Tarzan (Mark Mancina)    TARZAN   (1999)
       (Az eredeti film zenéje magyarul)


      

       zene: Mark Mancina
       dalszöveg: Phil Collins
       vezényel: Don Harper
       kiadás éve: 1999
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 47:01



         Filmzenei betétdalok magyarul: ez az, amitől a legtöbb filmzenebaráthoz hasonlóan engem is kiráz a hideg. Néhány Disney-rajzfilm esetében (mint amilyen például "A kis hableány", az "Aladdin", "A Szépség és a Szörnyeteg" vagy "Az Oroszlánkirály") azonban a magyarosítás olyannyira jól sikerült - ez a szövegekre éppúgy igaz, mint az előadók kiválasztására -, hogy szívesebben hallgatom így, mint angolul. Az imént felsorolt kiadványok közé tartozik még jelen írásom tárgya, a "Tarzan" is, melynek dalait angolul a mára már legendás Phil Collins, magyarul pedig a Bonanza Banzai énekeseként ismertté vált, majd szólókarriert befutó Ákos előadásában hallhatjuk.

         Edgar Rice Burroughs hősének, a dzsungelben nevelkedett Tarzannak történeteit gyermek és felnőtt egyaránt ismeri, illetve olvasta már - akár könyvben, akár képregényként. Természetesen a filmesek sem szerettek volna lemaradni erről a műről, így az 1932-es, akkor még fekete-fehérben készült "Tarzan, a majomember" óta a mozivásznon is számos alkalommal láthattuk már őt egyik liánról a másikra lengeni. A karakter első megtestesítője a minden idők legjobb Tarzanjaként számon tartott olimpiai úszóbajnok, Johnny Weissmüller volt, a későbbiekben pedig olyan színészek személyesítették meg az ágyékkötős hőst, mint Buster Crabbe, Miles O'Keeffe, Christopher Lambert vagy Casper Van Dien. A könyvekhez hű adaptációk mellett története néhány vígjáték forgatókönyvének alapjául is szolgált már (ilyen volt többek között "Az őserdő hőse" is), 1999-ben pedig egészestés rajzfilmhősként debütált, melynek sikerén felbuzdulva a Disney stúdió egy kizárólag házimozis forgalmazásra szánt folytatást, valamint rajzfilmsorozatot is készített, melyek hozzánk is rendre eljutottak.

         A Kevin Lima ("102 kiskutya") és a rajzfilmsorozatot is jegyző Chris Buck rendezésében készült rajzfilm természetesen hű maradt a gyökerekhez - egészen pontosan Burroughs "Tarzan, a majomember" regényéhez -, amit a stúdió szabályainak megfelelően az alkotók némi humorral és betétdallal egészítettek ki. Ez utóbbit Phil Collinsra, a Genesis egykori tagjára bízták, a film score-ját pedig Mark Mancinára, s a két művész mindvégig közösen dolgozott az alkotás aláfestésén. Míg Mancina némely betétdal hangszerelésébe segített be, addig Collins a score-ban hallható ütőshangszereket szólaltatta meg - a páros egyébként évekkel később a "Mackótestvér" című rajzfilm kapcsán ismét együtt dolgozhatott, s ekkor Collins még inkább belemerült a szimfonikus részek elkészítésébe. Munkájukat a számos rangos elismerésen (Oscar-, ASCAP-, Grammy-, Golden Globe-díjak és még sorolhatnánk) túl a filmzenealbum dupla platinalemezzé válása koronázta meg.
         A dalok magyar változatának előadására Ákost kérték fel, akire tökéletesen illik az ilyen-olyan okok miatt mára sajnos szinte teljesen elklisésedett sztár szó. Annak ellenére, hogy jómagam nem igazán vagyok Ákos-rajongó, mint művészt elismerem, jelen albumot hallgatva pedig egyáltalán nem tudok felhozni ellene negatívumot: a nyolcvanas évek végétől kezdve bonanzásként, majd szólóénekesként is sikert sikerre halmozó előadó, dalszövegíró ugyanis remek választás volt. Teljesítményét a hazai szakma 2000-ben el is ismerte, ugyanis neki ítélték az Arany Zsiráf-díjat Az év filmzenéje kategóriában.

         A betétdalok első csokrát a filmből származóak alkotják, melyeket két csoportra lehet osztani: az egyikbe az album hangulatát szépen felvezető "Két vágy" (eredeti címén a "Two Worlds") és annak újrája, valamint a később slágerré vált "Szívem vigyáz rád" ("You'll Be in My Heart") tartozik, melyek az alkotásnak megfelelő hangulat érdekében szimfonikus alátámasztást kaptak, s így ezeket tartom a kiadvány legjobb számainak. A többi a pörgősebb, úgymond rádióbarát zenék, melyeket a második csokorba tartozó eredetik követnek. Ezek közül a "Tábori muri"-t ("Trashin' Camp") emelném ki, azon belül pedig a filmbéli változatát felvezető írógéphangokat, csörgéseket, zörgéseket, ugyanis ezek minden egyes hallgatás során a Pink Floyd "Money"-ját idézik fel bennem.
         Mancina több mint háromnegyed órányi score-jából jelen korongra alig tizenöt perc került fel, ám azok tulajdonképpen lefedik a teljes, önállóan mindmáig kiadatlan zenei anyag fontosabb mozzanatait: a női kórussal, különféle ütőshangszerekkel, etnikai fafúvósokkal (melyeket Fred Selden szólaltatott meg), csörgővel, valamint hárfával kiegészülő szimfonikus zene remekül idézi fel Tarzan veszéllyel teli varázslatos lakhelyét. Ennek a különleges hangszerelésnek köszönhetően könnyedén feledhetővé válik az a tény, miszerint a szerző számos korábbi filmjéből (a "Twister"-ből éppúgy, mint a "Féktelenül"-ből vagy a "Pénzvonat"-ból) már jól ismert megoldások köszönnek vissza. Mindent összevetve Mancina - akinek saját elmondása szerint ez az egyik kedvenc szerzeménye - a "Tarzan" score-jával egy olyan muzsikát készített, amelyben a kedvesség, a büszkeség, az érzelmek zenei kifejezései, a játékosságot szimbolizáló könnyed hangvételű megoldások, és az egyedüliként "A gorillák"-ban hallható dinamikus akciórészek egyenrangú félként egészítik ki egymást. (Sajnos ezután jópár évig nem sikerült ehhez hasonlót alkotnia - bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem is igen volt rá alkalma.)

         A hazai kiadvány egy meglehetősen igényes, tizenhat oldalas füzetecskével egészül ki, melyben a dalszövegek mellett a lemezre felkerült, a film által ihletett számítógépes játék bemutató pályájához szükséges információk is megtalálhatóak. Tudomásom szerint az általam ismertetett változattal a hazai üzletekben már egyre ritkábban lehet találkozni (sajnos ez a Disney-albumok többségével így van, az okát pedig valószínűleg a magyar nyelvre történő fordításhoz szükséges jogok lejártában kell keresni), így annak van könnyebb dolga, aki az angol kiadás megvásárlását tűzte ki célul, hiszen az internetes áruházakon keresztül az könnyebben elérhető.


    Kulics László
    2007.06.14.




    Tracklista:

      1. Két vágy (3:19) *
      2. Szívem vigyáz rád (1:38) *
      3. Gyermekember (2:44) *
      4. Tábori muri (2:16) *
      5. Idegen érzés (3:01) *
      6. Két vágy - Reprise (0:51) *
      7. You'll Be in My Heart (single version) (4:18)
      8. Trashin' the Camp (Phil Collins and N'Sync) (2:23)
      9. Strangers Like Me (Top 40 Mix) (2:59)
    10. Son of Man (single version) (2:44)
    11. Two Worlds (Phil Collins version) (2:42)
    12. Mesés táj (5:18)
    13. Félig majom, félig ember (2:57)
    14. A gorillák(4:29)
    15. Egy család (3:48)
    16. Két vágy - Finálé (1:16) *

    * előadja: Ákos


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Beauty and the Beast

    Chicken Little

    Finding Nemo

    The Lion King
    (extra változat magyarul)


    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam