FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Tango & Cash (Harold Faltermeyer)    TANGO & CASH   (1989)
       


      

       zene: Harold Faltermeyer
       kiadás éve: 2007
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 60:16





         A 2007-es év egy igazán hiánypótló alkotás megjelenésével kezdődött: a La-La Land Records háromezer darabos példányszámban kiadta Harold "Axel F." Faltermeyer utolsó jelentősnek mondható muzsikáját, a "Tango & Cash"-t. A német származású komponista cseppet sem tekinthető termékenynek (kevesebb mint húsz alkotással), ám az garantált, hogy a "Beverly Hills-i zsaru" vagy a "Top Gun" főcímzenéivel örökös tagságot nyert a filmzenék halhatatlanjainak sorába. Jelen produkciója sokáig semmilyen formában nem volt elérhető, a neten bukkant csak fel nagynéha egy-egy saját kiadású, más műveinek részleteiből álló válogatása. Nem csoda tehát, ha ezt a kiadványt legalább akkora várakozás előzte meg, mint például James Horner "Commando"-ját. A végeredmény összességében persze korántsem olyan kiemelkedő, mint amilyen rajongás övezi, de a különböző lemezkiadók ehhez hasonló kezdeményezései mindenképpen elismerésre méltóak, hiszen a mostani harmincas generációnak nagyjából az efféle filmek jelentik az igazi klasszikusokat.

         A két kiemelkedő teljesítményt nyújtó zsaru története vérbeli '80-as évekbeli akciófilm. Adott a rivalizáló páros (az akkor fénykorában lévő Sylvester Stallone és a kevésbé ismert, de ugyanolyan remek munkát nyújtó Kurt Russell), egy főgonosz (Jack Palance), több rosszfiú (az örökös negatív karakterekre kárhoztatott Brion James, James Hong vagy Robert Z'Dar), és egy szépséges nő (a "Született feleségek" című sorozatig méltatlanul keveset foglalkoztatott Teri Hatcher alakításában). Egy nagy üzlet biztonságos lebonyolítása érdekében a maffia léprecsalja a két nagyágyút, s egy korrupciótól hemzsegő börtönbe záratja őket. Nekik persze nincs ínyükre a megaláztatás, úgyhogy megszöknek, s a maguk szabályai szerint végére járnak a dolognak.
         A film története röviden így foglalható össze, megszületése azonban mintha el lett volna átkozva. Előbb az operatőr, az azóta rendezőként is elismert Barry Sonnenfeld ("Addams Family - A galád család", "Men in Black - Sötét zsaruk") hagyta el a produkciót, majd alkotói nézeteltérések miatt az eredeti rendező, az egyébként csak hazájában ismert orosz Andrej Koncsalovszkij is felállt a székből. A stáb körüli összevisszaság következtében bekerült a képbe az elismert vágó, Stuart Baird ("Superman", "Ómen", "Halálos fegyver"), s ő lett szinte a zeneszerző egyetlen munkatársa is: miután mindenkinek elege volt a filmkészítésből, Faltermeyer aszerint komponálta meg a score-t, ahogy Baird a jelenetek összevágásával elkészült. Lényegében ez okozta számára a legnehezebb feladatot, hiszen a saját elképzelésein kívül semmilyen egyéb instrukciót nem kapott, és ez az alkotói szabadság elég szokatlan a szakmán belül.

         A végeredmény tehát akár önálló szerzői album is lehetne, bár a maffiavezér Perret közvetlen vagy közvetett ténykedését kifejező szintetizátoros, vészjósló atmoszféra túl sokszor fordul elő ahhoz, hogy a jellemzően popzenei sajátosságokkal rendelkező mű ne legyen olyan könnyen befogadható. Faltermeyer a címszereplőkhöz két remek témát komponált: az elegáns Tango kapta a fülbemászóbb, dinamikusabb szintipop motívumot, ál-rézfúvós előadásban, erős dobokkal kísérve (a "Bus Chase" első részében, vagy leegyszerűsítve a "Tango at the Office"-ban), míg a jóval lazább Casht egy vidámabb szájharmonikás muzsika kíséri, amolyan elektrofunkys dobalappal ("Cash Intro", illetve a "Cash's Gun / Chinese Toilet"). Utóbbi egyébként jóval ritkábban csendül fel, tekintve, hogy a komponista az akciójeleneteknél főleg Tango lendületes témáját alkalmazta, így a mókás könnyedségnek csupán két további tétel ad helyet: a "Dog's Explodes / Tape Doctor" és a "Ponytail's Apt / Plan 'A'".
         A mindenféle üldözés-menekülés-verekedés zenei aláfestései a klasszikus könnyűzenei megoldásokból építkeznek, ahogy azt a zeneszerző korábbi nagy sikerű filmzenéinél megszokhattuk. A szintis hangszínek mindenféle egyszerű és rövid, ismétlődő melódiákat szólaltatnak meg, a lendületesebb pillanatokban nagyzenekari tusok imitálásával, és szinte mindig ütemes dobjáték kíséretében. A leghosszabb trackek mind ilyen dinamikus kísérőzenék, de mivel erősen jelenetfüggőek, a túl sok hangulati váltás egy idő után unalmassá bír válni. Ráadásul döntő többségében a Perret-atmoszférából származó különféle súgó-búgó szőnyegek jelentik az átmenetet (jó példa erre a majdnem tízperces "Cash in the Tunnel / Guards Come / Conan Fries" vagy az utolsó előtti "Final Assault / The Bomb"), és ez csak jobban csökkenti az élvezhetőséget.

         Akadnak persze gyöngyszemek a kompocízióban, amik azonnal elhessegetik a fel-felerősödő elégedetlenkedést. Tökéletes, a nyolcvanas éveket idéző romantikával találkozhatunk a szerelmi témában ("Love Theme"), mely az album legvégén változatlan formában megismétlődik - kétségkívül így lesz hangulatosabb a teljes zenei anyag lezárása. Az elektromos zongora adta harmóniák, illetve a "Brother & Sister" gitárral kiegészült szépsége felidézik az akkori Billboard-lista összes, dobogós szerelmes számát. Hasonlóan kiemelkedő pillanatnak számít a kísérleti szuperjármű éles bevetését érzékeltető hangzatos, már-már himnikus zenei fordulat, mely a "Hi Five / Owen's Toy"-nál csendül fel először, s az azt követő "RV from Hell"-ben teljesedik ki. A "Top Gun" ünnepélyességét idézi fel, és nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy ez a fajta zenei megközelítés később igen erős alapját képezte Faltermeyer nagyobb sikereket elért honfitársa, Hans Zimmer korai darabjainak.

         Összességében nem érheti sok rossz szó a kiadványt. A hatvan percnyi játékidő sokszor mutat hullámzó teljesítményt, de a lemez elején hallható igazán hangulatos darabok garantáltan maradandó klasszikusok annak ellenére is, hogy szó sincs szimfonikus zenekarról, hiszen az egész művet a szerző maga játszotta fel. A kis túlzással műfajteremtőnek is nevezhető album tízoldalas belső füzetecskével jelent meg, melyben az egyik legnagyobb tekintélyű filmzenekritikus, Randall Larson bőséges információtartalmú leírása található. Jó szintetizátoros akciózenével szinte alig lehet találkozni, s a "Tango & Cash" ezek közé tartozik, úgyhogy a stílus kedvelőinek feltétlen érdemes közelebbről megismerkednie vele.


    Tihanyi Attila
    2007.02.26.




    Tracklista:

      1. Bus Chase / Cocaine (2:48)
      2. Cash Intro / Chinese Assassin (2:48)
      3. Tango at the Office (0:21)
      4. Cash's Gun / Chinese Toilet (1:39)
      5. Bad Guys Plot (3:30)
      6. Stake Out/Set Up / Switching Tapes (4:47)
      7. News at Eleven (1:47)
      8. Perret Gloats / No Golf Course (1:27)
      9. Chaos (0:42)
    10. Slinky's Cell (0:52)
    11. Laundry Chute (2:13)
    12. Fubar / Shock Therapy (2:47)
    13. Cash in the Tunnel / Guards Come / Conan Fries (9:43)
    14. Most Disturbing (1:03)
    15. Dog Explodes / Tape Doctor (1:08)
    16. Love Theme (2:12)
    17. Brother & Sister (1:25)
    18. Ponytail's Apt. / Plan 'A' (1:14)
    19. Hi Five / Owen's Toy (1:05)
    20. RV from Hell (2:10)
    21. Off Road Battle (5:00)
    22. Final Assault / The Bomb (6:39)
    23. Love Theme Reprise (2:12)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Backdraft

    Knight Rider - The Stu Phillips Scores

    Licence to Kill

    Under Siege

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam