FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Szezon [Eastern Sugar] (Zagar)    SZEZON [EASTERN SUGAR]   (2004)


      

       zene: Zagar
       kiadás éve: 2004
       kiadó: FillCell Studio / Universal Music Hungary
       játékidő: 54:54





         "Áh, nem szeretik azok a Balatont...aki itt a környéken lakik, annak nem akkora szám ez...csak a sok turista, a drágaság meg a pucc...asszem belement egy bogár a számba..."

         A "Moszkva tér" néhány évvel ezelőtti sikere után a "Jött 1 busz" című szkeccsfilmben a "Cipők" epizóddal részt vevő direktor új alkotását már sokan várták. A 2004-es Filmszemle közönségdíját elvitt "Szezon" azonban némileg csalódás. Ha már a rendező úton-útfélen hangsúlyozta, hogy nem egy "Moszkva tér 2."-re kéne számítani, akkor talán nem az elsőszülöttel kellett volna reklámozni az új utódot. Török Ferenc ugyanis vélhetőleg összekeverte a Szezont a fazonnal, amikor ennyire látványosan száműzte (majdnem teljesen) a humort a második számú nagyobb megmérettetésből. Új filmje a legteljesebb mértékben nézhető, csak hát nem lett több, mint valami régi csehszlovák ifjúsági film XXI. századi, felnőtt változata. Nosztalgiázó mű, mely eszünkbe juttatja a kort, amikor a "Zimmer Frei" felirat előtt egymást lökdösték a német turisták, és a hazai nyaralók többsége is a magyar tengert választotta kikapcsolódásának úticéljául.
         Guli, Virág és Nyéki három vendéglátó-ipari iskolát végzett fickó, akik a buli kedvéért, és némi pénz reményében ruccannak le a Balatonhoz. Lepukkant, egykor szebb napokat látott expártüdülőben helyezkednek el pincérként, és próbálnak boldogulni. Ki így, ki úgy, csak élik az életüket, nem is gondolva a holnapra. Néhány napjukba tekinthetünk bele, azonban a filmnek egyszer csak vége lesz, mielőtt megérthetnénk, hogy a rendező mit is akart kihozni ebből az egészből.

         A Zagar név (a "Z" tetején kis ékezettel) tulajdonképpen Zságer Balázst takarja, aki a - Magyarországot kivéve - mindenhol ismert elektronikus zenész, Yonderboi csapatában bukkant fel néhány éve. Yonder "Shallow and Profound" c. albumát magasan jegyzik világszerte, csak itthon nem játszották számait a kereskedelmi rádiók, érthetetlenül. Lelassult, "downtempo" muzsikáját nagy sikerrel fogadják bármelyik klubban, de nálunk inkább csak a Náksi vs. Brunner-féle "fantasztikus" formációk kapnak terepet az érvényesüléshez.
         Zságer Balázs egy idő után úgy érezte, hogy megpróbálná saját ötleteit önállóan is előadni, ennek eredménye lett a Zagar-project. Kiegészülve Kovács Andorral (gitár, basszusgitár), Lázár Tiborral (dob), valamint Dj Bootsie-val (scratch), Kutzora Edina (vokál) társaságában született meg a "Local Broadcast". Ez a tízpontos album, - amelyen keveredik egymással a régi idők filmzenéinek stílusa valami egészen modern, teljesen eredetinek ható atmoszférával (a "Taste of Snow" például minden idők egyik legjobb magyar dala) - bátran odahelyezhető a "Shallow..." mellé. Így legalább lesz, ami megtartja a másik oldalról a "Szezon" soundtracket.

         Egy hét múlva kezdődik a szezon - adja hírül Csuja "Ízirájder" Imre. Ennek hallatára a nyitány torzított gitárjának gazdája belecsap a húrokba, és rákezd a dobos is. A viszonylag monoton, de súlyos nyitótételben kedvére tombolhat a szkreccsmester, ahogy az "Ocean's Eleven -Tripla vagy semmi" score-jának stílusában használt Hammond-orgona hatású szintetizátor szólamára egyre több hangszert pakol rá a zenekar. A Zagar erőssége abban rejlik, hogy nem pusztán számítógéppel akarják előadni a dalokat (bár a villámlást idéző effekt is valami pluszt ad a számhoz), hanem hangsúlyos szerepet kapnak az élő instrumentek is, köztük most éppen a "sorzáró" rézfúvósok. Képzavarral élve: valami modern régimódiságot érezni a "Train"-en, vagy mintha James Bond üldözés közben David Holmes kaszinós filmzenéjét hallgatná. Markáns kezdés, ami a vonat pályaudvarra érkeztével abbamarad, majd a leszállók által nyitogatott ajtók nyikorgásával, és a murvával felszórt talajon való lépések hangjaival végződik.
         A The Puzzle együttes frontembere adja elő a címadó dalt az "Eastern Sugar"-t, aminek fő vonzereje Ligeti György rekedtes hangja, ami Liam Gallaghernek, az Oasis énekesének orgánumára emlékeztet, maga a kiváló track pedig nagyon jól illene akár a Placebóhoz is. Ligeti és Zságer urak barátsága egyébként a The End nevet viselő formáció idejéből ered, amely később kettévált. Előbbi britpopra váltott, utóbbi számára meg a Zagarig vezetett az út, az acid-jazzban próbálkozó Garderobe-on át. Az eredményt ismerjük.

         A "Karcag Blues"-t nagy sóhajok vezetik fel, majd a legismertebb St. Germain számban ("Sure Thing") is hallott ruganyos gitárszólam hangjának felidézése tűnik elő, miközben a ritmusszekciót alkotó dob és csörgődob szól összehangoltan. A címbeli "blues", mint stílust kifejező szó, nem állja meg a helyét- már ha a hallgató Hobóra számít, csalódnia kell. Amit azonban kapunk, az egy programozott alapokkal megtámogatott "alföldi Texas"-muzsika, szájharmonikát utánzó hanggal, azaz olyan, amilyet a rendező is kért a zeneszerzőtől. Párbeszéddel, háttérzajokkal (kutyaugatás) kevert vibráló szerzemény lett az eredmény.
         Ismét Ligeti Györgyé a főszerep a "Where an other Sun Shines"-ban. Az album talán legjobb felvételét nem lehet csak egyszer lepörgetni, lüktető energiája magával ragadja az embert, mint viharjelzés idején a balatoni hullám. Ha így szólna egy mai magyar, átlagos popszám, panaszra semmi okunk sem lehetne. A következő dalt egy nagyfokú érdektelenség kísérte (hacsak nem a jelenetbeli, kisszámú statiszta miatt gondoltam így) szépségkirálynő-választás alatt szól a filmben: a "Miss Balaton" talán a poén kedvéért került fel a lemezre. Egyszerű, önmagába visszaforduló, szintetikus kis hangulatzenét hallunk, mely önállóan annyira talán nem is lenne értékelhető, de a partot mosó hullámokkal a háttérben kimondottan viccesnek érezhető a jelöltek nevének és tulajdonságainak felsorolása ("kedvence az almalé") a nagy eseményt lebonyolító műsorvezető narrációjával.
         "Just for Fun": ez a ghanai-magyar Veronika Sena Dagadu énekelte szám címe. Annyira sugallja a napfényes ibizai életérzést, hogy szinte hiányolja a hallgató, hogy nem került fel még valamelyik Café Del Mar-albumra. Sena (aki a társszerző is) hangja is hihetetlenül kellemes, félúton az Anima Sound System nemrég kivált Németh Juditjának, és a De-Phazz Pat Appletonjának éneke között. Ínyencség!

         Zságer Balázs és Deutsch Gábor közös diszkós ujjgyakorlata a "Party Animals", egy C64-es számítógépjáték zenéjét utánzó szintivel, nevetgélő, tapsoló tömeg zajával, ami után a "Miss Balaton" mixe foglal helyet az albumon. Ebben már nincs jelen a "harminchármas sorszámot viselő Komáromi Brigitta és a világbéke" kapcsolatának elemzése, szimplán instrumentális, és az eredetihez képest szinte fenyegetővé váló hangulatot a Yonderboi legismertebb számában ("Pabadam") felbukkant vibrafon gyors ütései teszik igazi unikummá, dübörgő basszussal megtoldva.
         Itt a rövidke "En Deux" (Kettesben), ami az üdülőben lezajlott lamúr alá lett keverve, és nem több, mint egy egyszerűen pulzáló hangokból álló muzsika, a két résztvevő hangjával, és levetett ruháinak neszével. Önmagában nem különösebben értékelhető track. A "Hol van az a nyár" már inkább az. Kutzora Edina énekli Békeffi István és Lajtai Lajos réges-régi sanzonját, amit nagyszüleink még Honthy Hannától hallhattak anno, csak most napjaink hangszerelésében szólal meg.
         Dj Bootsie van itt újra, és az ő lemezjátszója. Szkreccseléséhez a teljes Zagar-gárda asszisztál. A "Getting into Trouble" teljes joggal szerepelhetett volna a "Local Broadcast"-on is, hála absztrakt hip-hopjának és a tipikusan "zagaros" basszusgitárnak. Zárásnak pedig itt van a "Boat of Your Dream", ami a zenekar nyugisabb vonalába illik, és oboával (már ha valódi fúvóssal van dolgunk), valamint apró csilingelésekkel egyfajta vízpart-közeli hangulatot hoz létre, melyet még sirályok hangja is alátámaszt.

         A láthatóan külföldre is nyitó cd angol nyelvű borítója is igényesre sikerült. Szerencsére mellőzték a filmplakát rikítóan gusztustalan narancssárgáját, és a szétnyitható borító minden egyes képét zöldeskék réteggel dolgozták meg, így egyfajta borongós, alkonyati érzést kölcsönöztek nekik. A fotókon a szereplők és a rendező (sziluettje) mellett Zságer Balázs és egy-két forgatási jelenet is meg lett örökítve, nem beszélve a hullámok által felkorbácsolt Balatonról, amely a hátsó borító belsején tekinthető meg. A lemez designjára viszont nem fordítottak ennyi időt, az csak szimpla fehér lett.
         De azért jó, hogy eljöttünk, nem? - ezzel a filmbeli kérdéssel zárul az album utolsó száma. Ezt akár a Zagar tagjai is kérdezhetnék, és a válasz minden bizonnyal nagybetűs IGEN lenne. Jó, mert az elmúlt években a magyar mozifilmek soundtrackjei tulajdonképpen betétdalokból álltak, külön zene ritkán készült hozzájuk. Az "Ébrenjárók", a "Moszkva tér", és a "Kontroll" után itt egy újabb friss szellemiségű, jól sikerült elektronikus filmzene, amely hatására talán néhány olvasó kedvet kaphat a "Local Broadcast" megismeréséhez is. Just for Fun.


    Bíró Zsolt
    2004.10.22.




    Tracklista:

      1. Train (5:02)
      2. Eastern Sugar (4:19) *
      3. Karcag Blues (5:27)
      4. Where an other Sun Shines (3:58) *
      5. Miss Balaton (2:05)
      6. Just for Fun (4:18) **
      7. Party Animals (6:18)
      8. Miss Balaton (House Vibes Mix) (5:54)
      9. En Deux (1:37)
    10. Hol van az a nyár (3:37) ***
    11. Getting into Trouble (7:48)
    12. Boat of Your Dream (4:27)

    * közreműködik: Ligeti György
    ** közreműködik: Sena
    *** közreműködik: Kutzora Edina

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Állítsátok meg Terézanyut!

    The Island

    Zságer Balázs:
    A Zagar "Szezon"-ja (interjú)


    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam