FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Switchback (Basil Poledouris)

    Filmek alatt hallott zenék



       SWITCHBACK   (1997)
       Halálkanyar


      

       zene: Basil Poledouris
       vezényel: Basil Poledouris
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Intrada
       játékidő: 54:01




         A hevesebb vérmérsékletű filmzenegyűjtők joggal szisszennek fel, valahányszor ezt a tűzpiros borítót észreveszik, hiszen ma már Basil Poledouris ezen akciózenéjét magyar forintban valahol harmincezer fölött lehetne begyűjteni. Az Intrada Special Collection sorozat első darabja ez, melyet korlátozott, de számszerűleg nyilvánossá soha nem tett példányszámban dobtak piacra az előző évezred utolsó évében, és akik nem kapcsoltak időben, azok azóta is gyűjtögethetik a forintokat/centeket, ha a polcon szeretnének tudni belőle egyet. Noha zenei szempontból egyáltalán nem valami kiemelkedő dologról beszélünk, hiszen a zeneszerző azon zenei vonalának egy - egyébként igen kellemes - darabja ez, amelyen többek között a "Száguldó erőd", a "Robotzsaru 3." vagy a "Csillagközi invázió" aláfestése is megtalálható. És pont emiatt kizárólag a kiadás kuriózumával magyarázható az emberfeletti árfolyam, hiszen miért is adnánk ennyi pénzt ezért az albumért, ha ezt a zenei megközelítést legalább három másik, könnyen hozzáférhező lemezen megtapasztalhatjuk? A kérdés nyitva marad (bár kicsit jobban odafigyelve a zenére talán mégsem), és ez az oka, hogy a "Halálkanyar" score-jából vélhetően sosem készülne teljes írás, hiszen virtuális szerkesztőségünk közelébe még úgy sem kerülne soha, ha közösen dobnánk össze rá a pénzt.
         Maga a film talán sosem keltette volna fel az érdeklődésemet, ha nincs ez a zenéjéhez tartozó őrület. Danny Glover és Dennis Quaid egyike sem vonz annyira, mint mondjuk ugyanezen évben J.T. Walsh és Kurt Russell kergetőzése "A félelem országútján" (mellesleg szintúgy Poledouris zenéjével). Pedig tartózkodásom akár lehetett volna alaptalan is, hiszen a filmet jegyző Jeb Stuart ért a műfajhoz: nem kisebb produkciók köthetők nevéhez, mint a "Drágán add az életed!", a "Megint 48 óra" vagy "A szökevény" forgatókönyvei. Jelen esetben egy két szálon futó történetről beszélünk, mely átszeli fél Amerikát. Egyik oldalán egy kedélyes öregúr (Glover) kalandjait kísérhetjük figyelemmel, aki egy aktmodellek fotóival körbetapétázott autóval halad Salt Lake City felé, s felvesz egy csendes fiatal stoppost (Jared Leto), kiről később kiderül, hogy orvosi precizitással kezeli a szikét. A másik oldalon egy határozott FBI-ügynök és a helyi seriff közös nyomozása áll: egy késes sorozatgyilkos megállíthatatlanul szedi áldozatait, ráadásképpen még az ügynök fiát is elrabolta. A feszültség a földrajzi szélességi fokkal párhuzamosan nő, a megoldás pedig valahol a hófödte Colorado egy magányos vasúti szerelvényénél körvonalazódik. Amilyen kellemesen épül fel a történet (leszámítva a faarcú Quaid jelenlétét), úgy lesz picit suta a lezárás, és egyértelművé válik, miért lett a "Halálkanyar" az igényesebb akcióthrillerek bőséges táborában csak statiszta.

         Mindig öröm egy viszonylag egyszerű szórakozást ígérő filmben nagyhatású szimfonikus zenakar közreműködését konstatálni, márpedig Basil Poledouris kihozta magából a maximumot (amennyi ehhez a zenéhez persze szükséges volt). Könnyen megjegyezhető, inkább drámai hangulatú főtéma kíséri végig a kalandot, felidéződik Trevor Jones "Függőjátszmá"-ja vagy Bruce Broughtontól a "Hajszál híján" zenéje. Míg a rendőri közeg eleinte tehetetlenül téblábol, a zene is csak egy kétségbeesett feszültség megteremtéséül szolgál, amit a vonósok sokszor óvatos disszonanciája mellett a kürt szomorú játéka tesz hangsúlyossá. A titokzatosság kifejezésére visszafogott szintetizátoros szőnyegek és halk csellómotívumok csendülnek fel, a ritkább akciójelenetekre viszont természetesen kőkemény dobszólókat és felharsanó rézfúvósokat helyez a komponista előtérbe. Számtalanszor kapnak a különböző fafúvós hangszerek rövid epizódszerepeket, így a jelenetek egymásutániságához párosul egyfajta zenei kiszámíthatatlanság. Nincs különösebb ok, miért épp fuvola, klarinét vagy angolkürt adja elő az épp aktuális motívumot, vagy hogy a mély hangokon tomboló zongora (mely egyébként jellemző a műfajra) miért csak hébe-hóba tárja elénk magával ragadó dinamikáját.
         Ettől az igazán változatos hangszereléstől kerül a film is egy magasabb dimenzióba, és őszintén szólva, nélküle akár unalmassá is válna. A szerencsétlen módon idejekorán elhunyt zeneszerző ismét kiváló munkát végzett, a film alatt megtapasztalva semmi kétség afelől, hogy többről van szó, mint filmográfiájának korábban felsorolt példái, és újból kirajzolódik bennem egy hatalmas kérdőjel, hogy igazán fajsúlyos akciófilmek esetében vajon mire lett volna képes (bátor gondolat, de a melankolikus vonósmotívumok alatt John Barry 007-es muzsikáira is asszociáltam - az ötlet szabadon továbbgondolható). Mondanom sem kell, a "Halálkanyar" zenéjének létezik egy szóra sem érdemes betétdalos változata, ahol olyan nóták csendülnek fel, melyek maximum muzikális töltetet adtak egy-egy bárjelenet vagy tévéadás háttérzajának. Nagy kár, hogy Basil Poledouris munkáját aranyárban mérik, mert így hajlamosak vagyunk szimplán túlértékelt műként beskatulyázni, holott ez a mesterséges hajcihő nem ad esélyt neki, hogy egy sokak által közkedvelt akciózenévé válhasson.


    Tihanyi Attila
    2008.10.14.




    Tracklista:

      1. Going West (1:45)
      2. Captured Creepo (2:45)
      3. The Morgue (4:59)
      4. Buck's Sendoff (1:16)
      5. Cliffside Rescue (0:36)
      6. Rude Awakening (2:00)
      7. The "218" (5:35)
      8. Get Shorty (2:52)
      9. Intercept Decision (1:33)
    10. Photo Tie (1:55)
    11. FBI Request (1:18)
    12. Jail Toast (1:08)
    13. Spreader Fight (10:53)
    14. Andy's Return (4:08)
    15. Outtake Suite (11:01)




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hostage

    Lara Croft: Tomb Raider
    The Cradle of Life


    Under Siege 2: Dark Territory

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam