FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Superman (John Williams)    SUPERMAN   (1978)
       


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Rhino/Warner
       játékidő: 75:09 + 73:30




         Amerika a képregényhősök országa, a képregények a nemzet mondavilágai, és alakjaiknak mozibajövetelét úgy várják a tengerentúlon, mint a Messiást. Sokévnyi várakozás után aztán 1978-ban Richard Donner rendező moziba hozta az első számú szuperhőst, Supermant. A Kripton bolygóról származó Kal-Elt a Földre menekítik szülei, ahol felcseperedve Clark Kent néven újságíróként talál magának munkát, álruhás énje pedig Supermanként védelmezi a bolygót.
         A film körüli folyamatos hercehurcák és számos rendezőváltás után a legvégül a direktori székbe kerülő Donner egy korábbi kollégájával, Jerry Goldsmith-szel akart együtt dolgozni, hiszen '76-os közös munkájuk gyümölcse az "Omen"-ért kapott zenei Oscar-díj volt. Azonban elhúzódtak a dolgok, és több halasztás után Goldsmith már nem ért rá, így nem mutathatta meg, mit tudna alkotni a szuperhősfilmek újonnan születő műfajában. Éppen ezért John Williamsre esett a választás, aki akkor már maga mögött tudta hatalmas sikerű "Star Wars" zenéjét, és éppen az utolsó simításokat végezte a "Harmadik típusú találkozások"-hoz írt kompozícióján.
         Az ereje teljében lévő Mester szerzeményével végül sikerre segítette ezt a produkciót is. A Supermant alakító Christopher Reeve elragadtatással nyilatkozott a filmhez írt zenéről, mert úgy érezte, hogy annak meghallgatása - a szerep megformálása okozta fásultság ellenére - tovább inspirálta őt munkájában.
         A Rhino/Warner kiadó 2000-ben egy dupla CD-s kiadványt jelentetett meg, s rajta a teljes filmzene mellett számos kiadatlan ritkaság, alternatív felvételek, illetve koncertekre átírt, és "diszkósított" bónuszanyagok is találhatóak.

         A "Star Wars", vagy az "Indiana Jones"-zenéknél sokkal kevésbé tematikus score a "Superman"-é. Leginkább a főtéma miatt emlékszünk rá a film után, mivel a mű további tételei már kevésbé markánsak. Williams mintha a Golden Age zeneszerzőket (például Max Steinert vagy Erich Wolfgang Korngoldot) idézné, és szó szerinti "aláfestőzenéje" a filmtől különválasztva már nem is annyira hatásos.
         Zsenije azért felsejlik jópár helyen, például amikor magasztos, Richard Strauss "Imigyen szóla Zarathusztrá"-jához hasonlatos, nagyszerű muzsikája a Kripton bolygót segít bemutatni ("The Planet Krypton"). Nagyon erős Superman és Lois Lane szerelmi témája ("The Love Theme") is, illetve az előbbit szabadosan felhasználó "Flying Sequence", amelyek mind-mind a film kulcsjeleneteihez íródott miniatűr mesterművek. A probléma akkor kezdődik, amikor Williamstől nem azt kapjuk, amit megszoktunk - a témákat ritkábban használja fel és variálja, ezért könnyebben is esnek ki a fejünkből. Ha a film alatt nem is, az albumot hallgatva azt érezhetjük, mintha Williamsnek kényelmesebb lett volna minden apró jelenethez erősen filmfüggő tölteléket írnia, mint saját témáit átdolgozni.
         Sajnos vannak olyan tételek is, amelyek a teljes életmű tekintetében kifejezetten gyengének mondhatók. Ilyen téma a "March of the Villains", ami sajnos jobban hasonlít egy ewok-indulóhoz, mint egy világhódító főgonosz meneteléséhez. A film főgonoszát, Lex Luthort nem sok minden segíti abban, hogy komolyan vegyük, Gene Hackman viccesre vett alakítását Williams zenéje pedig csak még jobban erősíti.

         A CD-k végére maradtak a különféle bónusz anyagok, melyek sokat elárulnak a szerző technikáiról, és '70-es évek komponálási elvárásairól. Az első lemezt különféle alternatív felvételek zárják: ezekből látszik, hogy a Mester mennyire komolyan vette a munkáját, mert sikerült a számos főtéma-változat közül tényleg a legjobbat kiválasztania.
         A második CD végére a rövid és zavarbaejtő kordokumentumok jutottak. Williamset szerződésben kötelezték, hogy a szerelmi témából írjon egy dalt is, amiből kislemezsláger lehet. Anthony Newley szövegíró segítségével így született meg a "Can You Read My Mind", amit a Lois Lane-t alakító Margot Kidder énektudás hiányában volt kénytelen előadni. Ezek mellett található itt egy elfogadhatóbb instrumentális verzió, és a '70-es években kötelezőnek számító diszkósított változat is. Az említett felvételek tényleg csak a teljesség igénye miatt kerülhettek az albumra, a filmzenegyűjtők pedig valószínűleg kíváncsiságból hallgatnak bele a lemez végébe, és hogy mennyi ideig bírják, az már a humorérzéküktől függ.

         Az említettek miatt kizárólag elkötelezett Williams-rajongóknak tanácsos megvenni ezt a minőségi körítésű albumot - benne a művész kiadványainál már megszokott elemző füzettel, melyet a komponista szakértője, Michael Mattesino írt. Másoknak inkább egy válogatás keretén belül ajánljuk a "Superman"-főtémát, mely méltán került a halhatatlan zenék közé, és a fenti pontozáshoz is nagymértékben hozzájárult.


    Berkes Zsolt
    Hubai Gergely
    2006.06.10.




    Tracklista:

    CD1:
      1. Prelude and Main Title March (5:29)
      2. The Planet Krypton (6:40)
      3. Destruction of Krypton (7:52)
      4. Star Ship Escapes (2:21)
      5. The Trip To Earth (2:28)
      6. Growing Up (2:34)
      7. Death of Jonathan Kent (3:24)
      8. Leaving Home (4:51)
      9. The Fortress of Solitude (9:17)
    10. Welcome to Metropolis (2:11)
    11. Lex Luthor's Lair (4:47)
    12. The Big Rescue (5:55)
    13. Super Crime Fighter (3:20)
    14. Super Rescues (2:13)
    15. Luthor's Luau (Source) (2:47)
    16. The Planet Krypton (Alternate) (4:24)
    17. Main Title March (Alternate) (4:36)

    CD2:
      1. Superman March (Alternate) (3:48)
      2. The March of the Villans (3:36)
      3. The Terrace (1:34)
      4. The Flying Sequence (8:13)
      5. Lois and Clark (0:50)
      6. Crime of the Century (3:23)
      7. Sonic Greeting (2:21)
      8. Misguided Missiles and Kryptonite (3:26)
      9. Chasing Rockets (4:55)
    10. Superfeats (4:52)
    11. Super Dam and Finding Lois (5:11)
    12. Turning Back the World (2:06)
    13. Finale and End Title March (5:42)
    14. Love Theme from Superman (5:05)
    15. Can You Read My Mind (Alternate) - Margot Kidder (2:58)
    16. The Flying Sequence /
          Can You Read My Mind - Margot Kidder (8:10)
    17. Can You Read My Mind (Alternate Instrumental) (2:56)
    18. Theme from Superman (Concert Version) (4:24)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Hellboy

    Jurassic Park

    The Omen

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam