FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow  Skyscraper  The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Sunshine (John Murphy, Underworld)

    Filmek alatt hallott zenék



       SUNSHINE   (2007)
       Napfény


      

       zene: John Murphy, Underworld
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Fox Music Group
       játékidő: 55:08





         Danny Boyle rendező, aki már sok stílust kipróbált, és vélhetőleg még többet fog, ezúttal is ugyanazzal az Alex Garlanddel dolgozott együtt, akinek a "Trainspotting" és "A part" forgatókönyvét is köszönhette. Aktuális vállalkozásukban egy űrhajó 2057-ben nyolctagú személyzetével (köztük Cillian Murphyvel, Michelle Yeoh-val és Cliff Curtisszel) a kihűlőfélben lévő Nap felé tart, hogy az emberiség utolsó mentsváraként magukkal hozott atomtöltetet üzembe helyezve újraindítsák a bolygó működését.
         A filozófikus sci-fi előnye például a sorozatgyilkosos thrillerekkel szemben, hogy e műfajból jóval kevesebb darabot ismerhettünk meg a filmtörténelemben, így hiába feltűnő, hogy mindezt kicsit másképp láttuk már nyomokban mondjuk a "2001: Űrodüsszeia" vagy a "Halálhajó" bizonyos jeleneteiben, különleges hangulata és grandiózus látványvilága révén mindez nem tűnik túl zavarónak. Az utolsó húsz perc láttán viszont felmerül a kérdés az emberben, hogy mikor kerülhetett más direktor kezébe az irányítás, annyira elüt a videoklipes vágás és a kísérletezőnek álcázott, ám valójában zavaró operatőri munka a korábban látottaktól.

         A modernebb jellegű filmzenék kedvelői közül bizonyára nemcsak én voltam az, aki sok reményt fűzött a score-hoz. Mégha John Murphy, a rendezővel eddig már számtalanszor együtt dolgozó komponista (a közös munkák sorában a "28 nappal később" a legkiemelkedőbb) neve eddigi teljesítménye alapján nem is hozott azért annyira lázba, a mellé csatlakozó - Rick Smith és Karl Hyde alkotta - Underworldé már annál inkább. A duó, amely saját műfajában (azaz a "hagyományosnál" elrugaszkodottabb világú technóban) több lemezen és egy pályafutást összegző albumon is túl van, a filmvilágban tavaly debütált: Anthony Minghella "Bűnös viszonyok" című drámájánál nem kisebb név, mint az Oscar-díjas Gabriel Yared mellett bukkantak fel, és az eredmény már akkor is meggyőző volt. Ugyan debütálásról írok, de betétdalfronton azért már jóval többször közreműködtek különféle mozikban, legismertebb felvételük, a "Born Slippy" éppen Danny Boyle első sikerében, a "Trainspotting"-ban csendült fel.

         A score egy érdekes elegy, lévén, hogy az egy plusz két zeneszerző két külön világból is érkezett. A végeredményt tekintve részben a George Clooney-féle "Solaris" Cliff Martinez szerezte zenéjének lebegő megközelítésével vonhatunk párhuzamot, már a hangszerelésben is. Főleg csendesebb, meditatív, olykor szonárhangszerű effektekkel megtoldott témákból áll a score, a feszültségteli részeknél (mint például a félresikerült űrséta vagy a filmvégi zaklatott jelenet) pedig hatásosan erősítenek rá a zenészek, mesterséges "kollégáikkal" a háttérben. A keveredést szerencsére úgy oldották meg a komponisták, hogy az Underworld szintetikus stílusa ne telepedjen rá John Murphy szimfonikusaira és fordítva, hanem a kettő tökéletes szimbiózisban működjön együtt. Ám azért hibát találni, még ha elhanyagolhatót is az egészhez képest, ám mindez elég is ahhoz, hogy pontlevonás járjon érte. Egy gyönyörű lassú témát többször hallhatunk, legelőször akkor, mikor a Cillian Murphy alakította Capa szeretteinek üzen a Földre, a probléma mindössze annyi, hogy egy ilyen zene, ami más produkcióban a lezárás felé csendülne fel, itt már a játékidő hatodik percében elhangzik, afféle idő előtti patronelpuffogtatásnak tűnve.
         A második hiba egyrészt megbocsáthatatlan, másrészt óriási dilettantizmusról árulkodik Boyle részéről. A néző gyanútlanul elmerengene a záró percek szépséges dallamán, ám ekkor érkezik a stáblista, és vele együtt robban be az Underworld egyik korábbi lemezéről átemelt "Peggy Sussed" ide egyáltalán nem illő elektropunk zúzása, ami jelen esetben egy övön aluli ütésnek felel meg, mert körülbelül az lenne ehhez fogható, ha a "Forrest Gump"-ot a Metallica "Enter Sandman"-je zárná. Méltó zárásként a második dal, az I am Kloot "Avenue of Hope" című, valahol Johnny Cash stílusát idéző balladája lett volna az első. Ezen apróságoktól eltekintve azonban egy igényes és hatásos zenével van dolgunk, ami a filmet is átlendíti egyes pontjain.


    Bíró Zsolt
    2007.11.06.




    Tracklista:

      1. Welcome to Icarus II (1:59)
      2. Avenue of Hope - I Am Kloot (4:34)
      3. Capa's Last Transmission Home (2:11)
      4. Kanada's Death, Pt. 2 (Adagio In D Minor) (2:58)
      5. Mercury (2:10)
      6. Kanada's Death Pt. 1 (6:06)
      7. Searle Finds the Crew of Icarus I / Floating Free /
          Searle's Last Blast (3:11)
      8. Freezing Outside: Harvey (2:54)
      9. Trey's Fate (2:42)
    10. Pinbacker Slashes Capa (2:32)
    11. Corazon Finds the Seedling (1:20)
    12. Cassie Searches / Dead Corazón (2:41)
    13. Freezing Inside: Mace (1:51)
    14. Capa Suits Up (1:54)
    15. Sunshine (Adagio in D Minor) (4:27)
    16. Capa's Jump (1:20)
    17. Distortions (5:40)
    18. Capa Meets the Sun (To Heal) (2:18)
    19. Peggy Sussed (2:27)

    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    28 Days Later

    Alien

    The Day After Tomorrow

    Stay

    További kritikáink
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam