FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Strange Days (Graeme Revell)    STRANGE DAYS   (1995)
       Strange Days - A halál napja


      

       zene: Graeme Revell és különféle előadók
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Epic Soundtrax
       játékidő: 52:39





         Los Angeles, 1999 utolsó napja. Az év, és egyben az évezred fordulójának megünneplésére hatalmas tömeg készülődik, ám néhányan egyéb örömöket is megtapasztalhatnak Lenny Nero (Ralph Fiennes) segítségével. Az egykori zsaru olyan klipekkel kereskedik, melyekben a más emberekkel megtörténteket saját szemszögből élhetik át a tehetősebb vásárlók. Ehhez egy érzékelő szükséges, melyet a felbérelt alany a fejére helyez, és az ekkor látottakat egy készülék rögzíti. Az így megszületett felvétel átélésekor lehetsz rabló vagy pandúr, playboy vagy playboynyuszi - a lehetőségek száma gyakorlatilag végtelen. Tudja ezt Lenny is, ezért saját szabályai közül az egyik fontos szerepet kap: nem kereskedik halált bemutató filmekkel. Ám mégis megtalálja őt egy olyan gyilkosságot bemutató felvétel, mely ha nyilvánoságra kerülne, beláthatatlan következményekkel bírna a vészesen közelgő 2000-es év tudatában már amúgy is az extázis és az őrjöngés közötti állapotában leledző, feszült és szinte kontrollálhatatlan tömeg miatt.

         A forgatókönyvet még 1995-ben írta James Cameron, Kathryn Bigelow rendező ("Holtpont") akkori férje. A közismert név ellenére sem kapta fel a filmre a fejét senki, szinte nyomtalanul tűnt el világszerte a mozikból. Pedig erősen ajánlott alkotásról van szó, amely minden percében leköti a nézőjét. A számtalan, akkor még közismert, vagy azóta már népszerűvé vált színész (Ralph Fiennes, Angela Bassett, Juliette Lewis, Tom Sizemore, Vincent D'Onofrio és társaik) egy olyan okosan felépített, sajátos történet részese, ami a mai napig megállja helyét. A fordulatos sztorin túl ráadásul a film látványvilágát tekintve is igen nagyot üt: a lángoló sikátorok és az utcákat megszálló tankok árnyékában olyan hihetetlenül impozáns jelenetsorral mutatja meg a konfettizáporban ujjongó többszázezres tömeget, melynek képe hosszú időre beleég a néző agyába.

         A pár éve feloszlott Skunk Anansie rögtön két felvétellel is megtalálható a CD-n, melyek közül az albumnyitó dühös gitártépés, a "Sailing Jesus" egy stílusos bevezetés a film mocskos világába, ám a "Feed" már túl egyszerűen felépített darab, a '80-as évekből idekerült megoldású refrénnel. A Straing Fruit egy cseppet sem emlékezetes, szaxofonra épülő bluesféleséggel próbálkozik, a Satchel pedig a szelíd "Walk in Freedom"-mal próbál meggyőző lenni, sikertelenül. Juliette Lewis egy P.J. Harvey-számot énekelt a filmben, és a CD-re ez is felfért: a "Hardly Wait" úgy szól, mint egy leegyszerűsített Garbage-nóta (a színészi kvalitásokban eleve magasan korlátolt színésznő azóta énekesként is próbálkozik - mit mondjak, a Juliette & The Licks élén sem győzőtt meg). Ezzel ki is lettek vesézve a soundtrack számomra kevésbé érdekes részei, lássuk a javát.

         Kezdetben a Massive Attack szelleme kísért: a trip-hop mester Tricky viszonylag monoton alapjára egy régi Shakespeare's Sisters-dalt pakolt rá. Őt követi a Deep Forest sámándiszkója ("Coral Lounge"), a "Boheme" című, nálunk is kedvelt lemezükről már ismerős körítéssel.
         A The Doors "Strange Days"-ét a Prong aktualizálta - az eredeti verzió ehhez képest szinte altató. Hitelességüket növelni próbálandó, a háttérben a billentyűkön Ray Manzarek, egykori Doors-tag munkálkodik. Ebbe a vonalba passzol még egy lendületes acid rock, a Lords of Acid jól sikerült "The Real Thing"-je is. Kate Gibson egy kis múlt század eleji hangulatot csempész a lemezbe: a "Dance Me to the End of Love" című felvétel egy szomorkás sanzon, egyben a kakukktojás is ezen a lemezen.
         Noha nem vagyok a rapműfaj feltétlen rajongója, a "hereWEcome" műfajának egy igazán lenyűgöző darabja. Az ütemeket puskalövések, a kíséretet akusztikus gitár szolgáltatja, és ME PHI ME szövege zseniálisan van egybekeverve a filmbeli önjelölt polgárjogi harcos, Jeriko One tévéhíradós beszédeivel. A szám egészét egyfajta anarchista attitüd járja át, emiatt talán ez érzékelteti legjobban a Los Angeles-i utcák forrongó hangulatát.

         A lemezen score sajnos nem található, a zenei anyagból csak betétdalos verzió létezik. Graeme Revell műve pedig pompás darab, csak a film sikertelensége miatt valahogy elmaradt a kiadása. A szerző kellő érzékenységgel állt hozzá a témához: szerzeményei főként lassabb, nyomasztóan szép motívumokból állnak össze, enyhe ázsiai beütéssel. A komponista már "A holló"-ban hallható, "It Can't Rain All the Time" című dalával is bizonyította, hogy nagyon érti a dolgát, ha popzenei kirándulást kell tennie. Ennek mostani eredménye a "Fall in the Light" lett, amit Lori Carsonnal adnak elő, és minden bizonnyal a leggyönyörűbb filmbetétdalok egyike.
         A lemezt a stáblista zenéje zárja. A Deep Forest egy jó értelemben vett kulturális támadást hajtott végre. A duó "While the Earth Sleeps"-ében a bolgár nyelvű vokálra nem más, mint maga Peter Gabriel segít rá fátyolos hangjával, persze a nélkülözhetetlen egzotikus hangmintáknak sincs híján e darab. Mivel ezt a zseniális és fülbemászó darabot nem lehet elégszer meghallgatni (mégha sajnos egy rövidített verzió is került fel ide), megfelelőbbel nem is végződhetne a CD.

         Az eklektikusra sikeredett soundtracket kereskedelmileg öngyilkos módon állították össze, hiszen aki nem a keményebb műfaj híve, az nem fog tudni mit kezdeni a Skunk Anansie-val, ugyanakkor a másik oldal hívei sem feltétlenül Deep Forestet akarnak hallgatni pihenésképp két pogózás közt. Emiatt főleg azok számára ajánlható az album, akik a film hangulatát otthon is át szeretnék élni, igaz nekik kihagyhatatlan. Bár 1999 szilveszterének éjszakáján az apokalipszist szerencsésen megúsztuk, azért nem árt a végítéletre felkészülni. Mondjuk ezzel a lemezzel felszerelkezve.


    Bíró Zsolt
    2006.05.13.




    Tracklista:

      1. Selling Jesus - Skunk Anansie (3:43)
      2. The Real Thing - Lords of Acid (3:32)
      3. Overcome - Tricky (4:29)
      4. Coral Lounge - Deep Forest (3:27)
      5. No White Clouds - Strange Fruit (6:02)
      6. Hardly Wait - Juliette Lewis (3:20)
      7. hereWEcome - ME PHI ME / Jeriko One (4:49)
      8. Feed - Skunk Anansie (2:44)
      9. Strange Days - Prong featuring Ray Manzarek (4:20)
    10. Walk In Freedom - Satchel (3:32)
    11. Dance Me to the End Of Love - Kate Gibson (4:27)
    12. Fall In the Light - Lori Carson & Graeme Revell (4:24)
    13. While the Earth Sleeps - Peter Gabriel &
          Deep Forest (3:50)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Crow

    End of Days

    The Final Cut

    Sin City

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam