FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Straight Into Darkness (Michael Convertino)    STRAIGHT INTO DARKNESS   (2004)
       Út a sötétbe


      

       zene: Michael Convertino
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Citadel Records
       játékidő: 56:34





         1945 telén, valahol a második világháború sújtotta Nyugat-Európában a katonai rendőrök épp két szökevény deszantost szállítanak a hadbíróságra, amikor a senki földjén aknára futnak. Az aknamezőről csak a dezertőrök jutnak ki élve, és céltalanul útnak indulnak, miközben fogalmuk sincs, merre járhatnak. Ráakadnak egy szétbombázott épületre, melyben egy idős férfi és egy középkorú nő bujkál, a köréjük sereglett árva gyermekekkel együtt. Rövidesen egy századnyi német katona érkezik a házhoz, ahol egy olyan csata veszi kezdetét, melyben a kelepcébe esettek az életükért kénytelenek küzdeni.
         Ez a 2004-es film sosem jutott el a mozikba, hiszen szereplői, alkotói mind ismeretlenek, így egy filmfesztiválos jelenlétet leszámítva maradt a DVD-kiadás külföldön és itthon egyaránt. A sosem látott arcok úgy-ahogy teljesítenek, egyedül a tankhoz hozzánőtt német parancsnok hiteltelen, jelenléte teljesen súlytalan. Az alacsony költségvetés olykor alaposan meggátolja a rendezői elképzelések maradéktalan megvalósítását, itt azonban nem ez a fő probléma, hanem maga a rendezés. Akad ugyanis olyan epizód, melyből egy Jeff Barrnál tehetségesebb direktor még ezen körülmények között is erősebbet hozott volna ki, mint amit például az aknamezős, vagy a kötélről lógó holttestekkel találkozós jelenetekben látni. Elképesztően dilettáns, hogy mennyi és miféle flashbacket látunk, és ezek ráadásul amellett, hogy ismétlődnek, zavarosak is, szándékosan házivideós minőségük miatt egyáltalán nem illenek a szürkés képi világba sem. Utóbbit egyébként összességében lehet dicsérni, mert a nyomasztó téli erdő, a kihalt vidék bemutatása egész sokat hozzátesz a produkcióhoz. A gyerekek közt is akad olyan teremtmény, akik révén e film minden lesz, csak nem szokványos. Az élő torzó kisfiú kifejezetten kegyetlen látvány, a kamaszlány pedig még úgy is képes együttérzést kiváltani, hogy az arcát mindvégig kísérteties maszk fedi. Az "Út a sötétbe" tehát egy olyan felemás élmény, amit ugyan nem nagyon fog senki sem újranézni, de azt azért kétségtelenül látni, hogy mi lehetett volna belőle hozzáértő kezekben.

         A zeneszerző Michael Convertino, akinek - úgy tűnik - e filmmel zárult le a pályafutása, mely során mintha válogatás nélkül vállalt volna el mindent. Így találjuk meg biográfiájában a "Dzsungelből dzsungelbe" vagy a "Télapu" című vígjátékokat, miközben ő jegyzi az "Éj anyánk" című Vonnegut-feldolgozás és az "Egy kisebb Isten gyermekei" aláfestését is (utóbbi arról is nevezetes, hogy süketnémaként a főszereplő Marlee Matlin elsőként kapott érte Oscar-díjat, de jobban idevág, hogy egy nagyon szomorú és szép, hegedűs ambient jellegű aláfestéssel rendelkezik, ami a filmben is hangsúlyos). A rendszerint nagyzenekarral dolgozó Convertino ezen művét másodmagával adja elő, Jaimie Muhoberac társaságában, akivel vokálozik is.
         Bizarr kompozíciók születtek a képek alá, hiszen a komponista hangminták, szintetizátor és számítógép segítségével valami olyannal állt elő, melyhez foghatót nemcsak háborús filmekben nem hallottunk egészen idáig, de másmilyenben sem gyakran. A cél valószínűleg a hideg tél és az elszigeteltség zenei megteremtése lehetett, és akár így történt, akár nem, mindez maradéktalanul megvalósult. Mi is a különleges az albumban? Még a film megtekintése előtt ismerkedtem meg vele, de például azt már akkor egészen megdöbbentőnek találtam, hogy a "The Wedding Party" cím egy olyan tételt takar, mely még egy temetési jelenethez is rettenetesen nyomasztó lenne, nemhogy egy esküvői bulihoz.
         Bár a produkció még csak nem is érintette a vallás témáját, a zene mégis olyan lett, hogy olykor minden különösebb megerőltetés nélkül megjelenhet egy templom képe előttünk a hallgatás során. Ezért a központi szerepben felbukkanó és vissza-visszatérő, latinul fohászkodó, gregorián jellegű férfi, illetve női ének felelős. Ilyet számtalanszor hallhatunk, például a már említett "The Wedding Party"-ban vagy a nyitó "Crucible"-ben, a legszebb énektémát pedig a "The Mistery Sing" rejti. Mindezek egy lassú ambientes alapba vannak beletekerve, néhol egészen bátor kísérletezéssel darabokra szedve, torzítva vagy akár visszafelé lejátszva. Az énekek kizárólag önmagukban akár egy egyházzal, vallással foglalkozó ismeretterjesztő filmben is remekül helyt állnának, ugyanakkor a melléjük helyezett neszezésekkel együtt már inkább úgy hatnak, mintha a film szereplői félúton lennének valahol a Menny és a Pokol között, és még nem sikerült volna eldönteniük, mely irányba induljanak el.

         Hogy éreztessem a stílust, álljon itt néhány zeneszerző neve. Angelo Badalamenti David Lynch-i misztikus szellemisége idéződik meg például a "The Solemnity of the Body"-ban vagy a "The Nazikillers"-ben, e két, ködszerűen gomolygó felvételben. A "He Reaches Out to Her ans She" Jeff Rona ("Traffic" minisorozat) és elektronikus score-ok terén mozgó társai, a már-már optimistának ható záró track ("Traditional Plainchant") pedig Thomas Newman és szintiütősei is lehetnének, míg a "Sleep and Dream" szépséges és szomorú hegedűjátéka elférne "A falu" James Newton Howard szerezte score-jában is - leszámítva az alatta hallható torzított hangokat. Ugyanakkor akad pár track, melynél mintha nem is zeneszerző, hanem magára hagyott számítógép garázdálkodott volna. Az olyanok, mint a durva, horrorfilmekben is sikerrel bevethető effektekkel kísért, dühösen fortyogó "Supplication", vagy a "Let the Cry Come" (a maga fémes kocogásaival és zörgéseivel) már inkább edzettebb füleknek való.
         Persze békésebb pillanat sem kevés akad. Az albumra a filmzenékben ritkán alkalmazott különféle apró harangok, afféle szélcsengők csilingelő hangja is nagyon jellemző (például: "Crucible", "Flare"). Néhol csendesen elmélázgató zongoraszót is bevet a szerző, és ezzel úgy-ahogy sikerül lágyítania még a legdepresszívabb részen is (az említett "The Wedding Party"). Convertino munkájának érdekessége még az is, hogy a szokatlan megközelítésnek, illetve az effekteknek és a szélcsengőknek köszönhetően folyamatosan olyan érzést sugall hallgatójának, mintha mindvégig metsző szél fújna a háttérben.

         Rideg, cseppet sem szívderítő, és sokak számára nem, vagy csak nehezen emészthető albumot rakott le (eddigi?) utolsó műveként az asztalra Michael Convertino. A durván egymásba csúsztatott két világból, az énekek magasztosságából és az elektronika durvaságából egy kilátástalanságot sugalló, ám igazán eredeti, kizárólag ínyenceknek való hibrid született. A score remekül illeszkedik a filmhez is, és akit nem riaszt vissza ez a sötét zenei kaland, melyet tekinthetünk a fagyos téli éjszakák megzenésítésének is, annak az album pont megfelelő hallgatnivaló.


    Bíró Zsolt
    2010.08.25.




    Tracklista:

      1. Crucible (6:27)
      2. The Solemnety of the Body (3:28)
      3. The Wedding Party (4:50)
      4. He Reaches out to Her and She Reaches out
          to Him (2:18)
      5. Flare (5:38)
      6. The Mystery Sing (5:08)
      7. Let the Cry Come (3:27)
      8. Supplication (2:38)
      9. Nazikillers (6:42)
    10. The Conquerer Worm (3:30)
    11. Sleep and Dream (4:15)
    12. The Bidding of Vast Formless Things (3:31)
    13. Traditional Plaincoat (3:27)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dark Water

    The Exorcism of Emily Rose

    Jacob's Ladder

    The Village

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam