FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Stoning of Soraya M. (John Debney)    THE STONING OF SORAYA M.   (2008)
       


      

       zene: John Debney
       vezényel: John Debney
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 48:03




         A "The Stoning of Soraya M." középpontjában egy, az irániak számára hatóságilag elfogadott büntetés, a megkövezés áll, mely ellen 1979-es törvénybe iktatása óta számos ország szervezete tiltakozik, napjainkban pedig maguk az iráni fiatalok is egyre többet dacolnak az ilyen és más, a szabadságukat korlátozó törvényekkel - utóbbiakból a legtöbb a nőkre vonatkozik. A '79-es iszlám forradalom óta érvényben lévő rendeletek egyik cikkelye tér ki arra, hogy a házasságtörők büntetése a megkövezés. A törvény nemcsak azt foglalja magában, hogy milyen méretűek legyenek a kövek (ugyanis ha túl kicsi, akkor nem okoz nagy sebet, ha pedig túl nagy, akkor hamar meghalna a bűnös), hanem azt is, hogy a férfiakat derékig, a nőket pedig hónaljig kell a földbe ásni, s addig dobálni, amíg meg nem halnak. Természetesen az elítéltnek is adnak esélyt: amennyiben a kövezés időtartama alatt ki tudja ásni magát, mentesül a büntetés alól - de gondolom, azt egyik törvényalkotó sem gondolta komolyan, hogy amíg valakit kővel dobálnak, képes lesz kiszabadulására koncentrálni.

         E groteszk és nem éppen humánus szokás egyik áldozatáról szól Cyrus Nowrashteh jelen drámája, amely Freidoune Sahebjam 1994-ben megjelent, azonos című novelláján alapul. Sahebjamnak (akit James Caviezel alakít) egy távoli iráni falucskában mesélte el Zahra unokahúga történetét, akit a házasságból mindenáron kilábalni akaró férje vádolt meg házasságtöréssel, kihasználva azt, hogy felesége megözvegyült barátjára kezdett főzni. Bár a vád alaptalan volt, a férj sikeresen átvitte elméletét a helyi bíráknál, így az ítélethirdetésre, s annak végrehajtására is sor került.
         A "The Stoning of Soraya M."-ről, mint filmről nem igazán hallani, pedig lassan egy év eltelt már a Torontói Filmfesztiválon történt debütálása óta - ahol nem mellesleg rögtön díjat is kapott. Meglepő számomra, hogy eddig csak nagyobb fesztiválokon, illetve néhány amerikai moziban tűzték műsorra, holott megtörtént eseményt bemutató története és mondanivalója (a megkövezés brutalitása, a nők meghurcolása, s emberi jogoktól történő megfosztása) ennél többet kívánna. Persze lehet mondani, hogy "ahány ház, annyi szokás", és minden kultúrának megvan a maga sajátos furcsasága, az irániaknál azonban ezekből valamilyen oknál fogva több van a kelleténél...

         A score tavaly év végén jelent meg iTunes-on, amivel a kiadók jól járnak, hiszen költséghatékonyabban tudják megoldani egy-egy score megjelentetését, ám azon rajongók, akik kedvencüket polcukon szeretnék tudni, nem kifejezetten örülnek ennek a formátumnak. Ugyan volt már példa arra, hogy idővel CD-n is megjelent egy score - ilyen volt például a Danna testvérek "Fracture"-je -, ám ez egyelőre még meglehetősen ritka. A Varése Sarabande májusban bejelentette, hogy új, limitált példányszámú szériát indít útjára, amin belül kizárólag az olyan albumokra fókuszálnak majd, melyek csupán digitális módon jelentek meg az iTunes-on és az Amazonon. Ennek első példányai Marco Beltrami "The Electric Mist"-je, valamint John Debney "The Stoning of Soraya M."-je voltak, melyekből 1000-1000 darab készült, s nem meglepő módon néhány nap alatt el is fogytak.

         Debney Steve McEveety producer révén került a stábtagok közé, akivel korábban "A passió" kapcsán dolgozott együtt. A komponista fő célja e művének megalkotása során az volt, hogy tükrözze vele a film mondanivalójának keserű tényét úgy, hogy közben a népcsoport kultúrája is előtérben legyen. Ennek érdekében a nyolcvanfős zenekar tagjai a hagyományosnak nevezhetőeken túl olyan etnikai hangszereket is megszólaltattak, mint az oud (amely a legfontosabb pengetős hangszerük), a perzsa hegedű, a bazouki, és több, a tájegységre jellemző ütős hangszer, melyekre a teheráni származású énekesnő, Sussan Deyhim hangja teszi fel a koronát.
         Már a nyitány ("Main Title") hallgatása során ismerősnek tűnik a zene atmoszférája, hangzásvilága, amely a szerző Oscar-díjra jelölt "The Passion of the Christ"-ját juttatja eszünkbe. Tény és való, hogy e tekintetben sok hasonlóságot lehet felfedezni köztük - főleg annak szimfónia változatával -, jelen műve azonban még annál is lassabb tempóval bír - egyedül az albumzáró "The Escape"-ben csendülnek fel dinamikusabb taktusok. Az album egésze egy csodálatos alkotást mutat be, amely megindítóan szép dallamokkal és hangszereléssel bír (utóbbi létrehozásában Kevin Kaska volt a szerző segítségére, aki többek között a "Lair" és "A Passió" zenéjének szimfónia változatában is közreműködött már). A kompozíció Debney elképzeléséből adódóan főként a tájegységet szimbolizáló hangszerekre épül hegedű- és csellószólóval tarkítva, a hagyományos felállású nagyzenekar pedig a háttérben meghúzódva színesíti mindezt.
         Ha mindenképpen ki kellene emelnem az általam legjobbnak tartott tételeket, akkor a nyitány mellett a "She Lies by the River"-t, a "The Verdict"-et, az "I'll Tell the World"-öt, valamint a "The Stoning of Soraya M."-et (utóbbit mindennél hangsúlyosabban) említeném, ám hozzáteszem, hogy az egész művet érdemes végighallgatni, mert bár Debney ehhez hasonló muzsikát már írt néhány évvel ezelőtt, újfent sikerült neki maradandót alkotnia.

         A magam részéről csak örülni tudok annak, hogy a Varése magára vállalta e szerzemény kiadását, s példányainak hamar történő elkapkodása azt mutatja, hogy igenis érdemes az ilyen vagy ehhez hasonló kis költségvetésű, nem reflektorfényben lévő alkotások score-ját megjelentetni CD-n, ha az népszerű zeneszerzőhöz köthető. John Debney a tavalyi (és azt megelőző évi) tingli-tangli zenék mellett pedig újból megmutatta, hogy bár a könnyedebb műfajt preferálja, ha kell, képes értéket közvetítő művet is letenni az asztalra. Fent látható értékelésem jó ideig eggyel híján volt a mostaninak, melynek oka "A Passió" muzsikájával történő rokoníthatóságban rejlett (ettől függetlenül a 2008-as évértékelésem első helyezettje ez volt), ám ahogy egyre többször hallgattam a score-t, és vésődtek belém a trackek címei, úgy elevenedett meg gondolataimban Soraya meghurcolása, így mostanra megérett annyira az aláfestés, hogy zokszó nélkül kerüljön bele az általam tökéletesnek vélt aláfestések csoportjába.


    Kulics László
    2009.08.08.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:12)
      2. She Lies by the River (2:54)
      3. Soraya's Theme (0:46)
      4. The Meadow (1:41)
      5. They Looked Away As I Died (2:06)
      6. Death of Hashem's Wife (3:43)
      7. Digging Graves (1:49)
      8. Concubine (1:03)
      9. Your Mother's Ring (1:19)
    10. Waiting (1:41)
    11. The Beating (2:36)
    12. The Verdict (2:03)
    13. I'll Tell the World (1:47)
    14. Saying Goodbye (2:46)
    15. Dead Woman Walking (1:13)
    16. The Stoning of Soraya M. (12:50)
    17. The Gentleness of Passing (1:59)
    18. The Escape (2:35)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Children of Dune

    The Nativity Story

    The Passion of the Christ

    Traitor

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam