FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Stay (Asche & Spencer)    STAY   (2005)
       Maradj!


      

       zene: Asche & Spencer
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 42:32





         Egy New York-i pszichiáter, Sam Foster (Ewan McGregor) kísérletet tesz arra, hogy az éppen öngyilkosságra készülő páciensét, Henry Lethamet (Ryan Gosling) visszatartsa kétségbeesett tettétől. Ám Sam egyre inkább betege, és annak zavart elméjének hatása alá kerül, így végül a valóság és képzelet megkülönböztethetetlenül összeolvad számára...
         2005 őszének egyik amerikai bemutatója 2006 elején fog eljutni hazánkba.

         A filmzenei csemegék iránt érdeklődők a "Szörnyek keringője" stáblistáján találkozhattak először az Asche & Spencer név alatt futó, változó összetételű társulattal. A "Maradj!"-hoz íródott kompozíciókat ezúttal tizenhat zenész szerezte és játszotta fel, nem számítva bele ebbe a létszámba a vonósokat. Mivel a komponistaosztag tagjai megelégednek azzal, hogy egy összefoglaló név alatt működjenek, név szerinti megemlítésük teljesen szükségtelen itt, hiszen az ő esetükben úgyis csak az összkép számít. Azzal pedig nincs gond.
         Az eddig elkészült kettő darab Asche & Spencer-score alapján a formációhoz a halk, intim hangzás áll a legközelebb, bár az is lehet, hogy csak a már a "Szörnyek keringőjé"-t is jegyző Marc Forsternek köszönhető, hogy ilyen műfajú, illetve ilyen zenei kíséretet igénylő moziknál vannak jelen. Azonban ha csak az ő rendezéseihez fog szerezni zenét az Asche & Spencer a továbbiakban, már megérte felbukkanniuk a filmvilágban.

         A "Maradj!" muzsikájánál a szerzők élő hangszereket vegyítettek össze elektronikus elemekkel. Ez már az első tracknél ("Mahlus Gardens") is így van: a csendes zongoratéma alatt egyre erősödik a ritmusszekció hangja, így üdvözölve minket az Asche & Spencer világában. A tulajdonképpeni főtéma ("Opening Bridge") komor csellószólamra épül, amihez elektromos gitár szolgáltatja a kíséretet. Utóbbi zeneszerszám képezi bázisát egyébként a lemez anyagának, hol tapintatosan ("Forgive Me"), hol felismerhetetlenre torzítva ("Chasing Henry"), hol váratlanul ("The World Is An Illusion") megszólalva.
         Személyes kedvencem a cédéről (az "Opening Bridge" és keményebben, lábdobbal szóló variánsa, az "A Walk In The Rain" mellett) a "You're Real", a bánatos hegedűs és akusztikus gitáros, szférikus pillanatokkal megtámogatott "Dance Class", de kiváló a "Solaris"-os "Fortune Cookie", és a "Stay with Me", vagy az ismételten zongorán előadott "Leon Sees" is. A "From Another Life" viszont olyasmi, mintha két világ, az élők és a holtaké közt egyensúlyoznának a szerzemény alkotói. De mindennek nincs is jelentősége, mert bármelyik számot ki lehetne emelni: megfoghatatlan és időtlen melankólia érződik majd' mindegyiken.

         Az alapjában véve csendes, mélabús, csak néha fellángoló hanganyag egészében tizedmilliméteres pontossággal vannak elhelyezve azok az effektek, amelyek igazán különlegessé teszik. A hagyományos szimfonikus zenekari score-okkal ellentétben ez a filmzene a valódi vonósok, és más élő hangszerek mellett bőségesen tartalmaz modern, mesterségesen előállított elemeket is, csakhogy a számtalan zörej ezúttal elegáns kiegészítőként van alkalmazva. Az ambientes zúgások és éteri hangok elegye az olyan trackekben testesül meg, mint például az ebből a szempontból legerősebb "Leaving the City". Jóval többször van itt a számítógépes technika alkalmazva, mint a "Monster's Ball"-nál volt, ám ennek ellenére sem lesz lélektelen az egész -hogy egy leheletnyit mégis sok a technikából, arra utal a csak majdnem maximális végső értékelés.
         Ha be kellene azonosítanom valahogy a score-t, akkor a "K-Pax"-be oltott "The Mothman Prophecies"-hangulattal átitatott "Solaris"-ként tenném azt. Azaz káprázatos, de egyben borzongató és misztikus mű, aminek lezárása ("I'm Never Gonna Sleep Tonight") is egy remekül sikerült retrós darab, ami valami régi rockzenekar felvételének instrumentális változataként szól.
         A hanganyag több, mint tucatnyi megalkotója példaértékűen bírt együttműködni. Az alkotók vénájában csörgedező tehetség személyekre lebontva nem tudni, mennyire nyújtana élményt, de ebben a formában együttműködésükre a legkevesebb, hogy jól sikerültnek mondjuk azt.

         A Varése Sarabande kiadványán érzésem szerint újfent nem a filmbeli sorrendet vették alapul, de mivel visszatérő téma nagyon kevés van a műben, a kronológia felrúgása bocsánatos bűn, és egyedül azt lehetne hibának felróni, hogy nem az "Opening Bridge"-dzsel nyit a mű, hiszen az egy tökéletes nyitány lett volna (a feltehetően a stáblista alatt szóló albumzáró zene viszont telitalálat). A borítóra nem lehet panasz: a filmbeli fotókon, és a rendező, valamint az Asche & Spencer egymást dicsérő mondatain túl fényképek is találhatóak a stúdiófelvételről.

         A páratlan hangulatú szerzemények sora egy olyan érzetet hozhat létre a hallgató számára, hogy az úgy vélheti, egy másik világba került. Egy olyan világba, ahol a csend is fülhasogató, és ahol az emberi lélek legfinomabb rezdüléseit is érzékelni lehet a muzsika hatására. Az intimitás ilyen mértéke érzékenyebbeknek bizonyára túl depresszív lesz, ám mivel az élet sem csak boldog hétköznapok sorából áll, értékeljük azt a magas színvonalat, melyet az Asche & Spencer megalkotott, és amelyhez - úgy tűnik - stabilan tartani is fogják magukat.
         A film ismerete nélkül a score műfaját úgy lehetne meghatározni leginkább, mint a nagyvárosi elmagányosodás szimfóniáját. Ez az elhagyatottság - a néha megcsillanó reménysugár ellenére - minden egyes zongorahangban jelen van, és bár a többi, erőteljesebben szóló instrument és effekt mintha kétségbeesetten szorítaná a hallgató kezét, a 42. perc végére lassan, de biztosan kicsúsznak belőle, és belevésznek a sötétségbe.


    Bíró Zsolt
    2005.12.06.




    Tracklista:

      1. Mahlus Gardens (3:28)
      2. Opening Bridge (2:20)
      3. Dance Class (1:42)
      4. You're Real (2:34)
      5. Is That Your Voice? (1:17)
      6. Fortune Cookie (1:50)
      7. Leaving The City (1:33)
      8. Chasing Henry (2:43)
      9. Leon Sees (1:50)
    10. The World Is An Illusion (2:50)
    11. Stay With Me (2:28)
    12. A Walk In The Rain (1:30)
    13. Sam And Lila (1:19)
    14. From Another Life (1:02)
    15. Forgive Me (2:04)
    16. It's Too Late (2:17)
    17. Fountain (0:38)
    18. Troubles Will Cease (2:18)
    19. I'm Never Gonna Sleep Tonight (6:39)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Komponisták arc nélkül
    Interjú az Asche & Spencerrel


    Monster's Ball

    Wicker Park

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam