FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Starship Troopers (Basil Poledouris)    STARSHIP TROOPERS   (1997)
       Csillagközi invázió


      

       zene: Basil Poledouris
       vezényel: Basil Poledouris
       kiadás éve: 1997
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 36:23




         Paul Verhoeven és Basil Poledouris harmadik, és sajnálatosan utolsó közös munkájára 1996-97-ben, a "Starship Troopers - Csillagközi invázió" című sci-fi thriller alkalmával került sor. Verhoeven azon kívül, hogy jót játszadozik kedvenc sci-fi- és horrorelemeivel a vásznon, egyben átverte Hollywoodot, és görbe tükröt tart az őt befogadó Amerika elé, kritizálva annak háborús külpolitikáját. Irak és Afganisztán után gondolhatnánk, hogy mindez aktuálisabb, mint valaha, mégis úgy érzem, Verhoeven a film második felére eltévesztette az arányokat, elragadta legendás vérszomja, és a fantasztikus elemek között elvész a háborús szatíra lényege. Így történhet, hogy a mai napig sokan vitatják, hogy egyáltalán van-e ilyesféle célzat a film mögött, és nemcsak egy véres tini-sci-fi-akciófilmről van szó, melyben fiatal katonák ezrei támadnak az univerzumban egyre terjeszkedő gonosz űrbogarak ellen.

         A holland rendező másik gyakori zeneszerző-alkotótársa, Jerry Goldsmith neve ezúttal nem merült fel, mivel a direktor kifejezetten Basil Poledourist akarta erre a feladatra. Ő pedig örült, hogy majd' egy évtized után újra közösen dolgozhat Verhoevennel, akit nagyszerű filmesnek tartott. Mint minden zeneszerző, ő is nagyra értékelte, ha a rendező átérezte a filmzene jelentőségét, és árnyaltan ki tudta fejezni igényeit. A Mester munkájában saját bevallása szerint ezúttal különösen sokat számítottak Verhoeven instrukciói. Mint mondta, a rendező filmjei annyira sokrétűek, hogy amit sokszor elsőre látott, vagy gondolt a filmről, azt jobban átérezve a jelenetek plusz jelentéstartalommal teltek meg. Ezeket a plusz jelentéstartalmakat pedig sokszor a komponista feladata a zene segítségével a néző számára is nyilvánvalóbbá tenni.
         Az elsődleges cél a témák változatossága volt a mű megírásakor, kerülve a "Star Wars"-zenékre jellemző űropera-hangulatot, és kihangsúlyozva az emberi tényezőt, ellentétben a történet sci-fis, technikai részleteivel. Ezzel magyarázható, hogy egy ultramodern történetet körüljáró Poledouris-mű esetében meglepően minimális elektronikát tartalmaz a score, és mély rézfúvósok, trombita, illetve dobütősök gyakori használatára épül. Trombitákból van úgy, hogy egyszerre hatot is használ a Mester, és ezek intenzív alkalmazása új élményt jelentett még neki is, annak ellenére, hogy az "Under Siege 2" elején nyolcat már használt egyszerre, igaz, akkor rövid időre, csupán a nyitótétel erejéig.

         Témák tekintetében széles a paletta tehát, még ha egyik-másik egyszerűbb, vagy káoszosabb is. Kerülvén a könnyebb megoldást, miszerint elég egy militáns, illetve egy bogár-téma megírása, majd ezek variálása, ütköztetése, Poledouris érezhetően igyekezett a film helyszíneire is koncentrálni ("Tango Urilla", "Hopper Canyon"), minden helynek külön zenei arculatot kölcsönözni, a bogarak pedig fajonként eltérő motívumokat kaptak. Persze a központi téma a gyalogságé, ez a katonás, pezsdítő, de szándékoltan túlzóan hősies és pátoszos szerzemény, mely gyakran felbukkan több számban is ("Klendathu Drop", "Destruction of the Roger Young").
         Ahogy Verhoeven Leni Riefensthal német rendezőnő korabeli, Hitlert dicsőítő alkotásainak kamerabeállításait, és a régi propagandaművek közönséget lenéző narratíváját emeli át a filmbe, úgy Poledouris igazodván ehhez, szintén a második világháborús agitációs filmek győzelmi zenéit idézi meg a "Fed Net March"-ban, a "They Will Win"-ben és a többi - ezen a kiadáson sajnos nem, csak a filmben hallható - híradóbetét aláfestésében. A '40-es évek paradox módon ártatlan, de diktatórikus dallamvilága idéződik meg ezekben a tételekben.
         Az albumot a művész idősebb lányának, Zoënak, a filmben is előadott rockszáma, az "Into It" zárja, mely igazoltan protekció nélkül nyerte el Verhoeven tetszését. Hogy a hallgatónak tetszik-e, azt döntse el maga, mindenesetre én elfogadom ezt az apai gesztust, amiért ez a szám helyett kapott az értékes játékidejű CD-n.

         Poledouris szavai szerint eleget tenni egy ilyen film zenei kihívásainak egyszerre nagyszerű és felemelő, ugyanakkor pokoli is. A sok munka azonban meghozta gyümölcsét, egy újabb nagyszerű score képében, melyről jó tudni, hogy a Mester az életművében legalább olyan fontosságúnak tartott, mint a "Conan"-t. A felkéréseket egymás után kapta a hasonló projektekhez, de ő akkor már inkább nyugalmasabb és emberközelibb filmekre vágyott, kevesebb speciális effektussal és hanghatással. A produkció és Poledouris közös történetének még egy érdekes adaléka, hogy 2001 februárjában audiokommentárt készített a film 2002-ben kiadott speciális DVD-változatához, de ez érthetetlen okokból végül nem került fel a lemezre. Pedig biztos vagyok benne, hogy sok érdekes információval lettünk volna gazdagabbak. Ráadásul, mint olyan szerencsés rajongó, aki hallhatta még a Mestert, elmondhatom, hogy kitűnő előadókészséggel és humorral áldotta meg a sors. Reméljük tehát, hogy ennek az ismertetőnek a kiadása még sorra kerül a jövőben.

         A filmzenék percre szabott kiadási árai a kilencvenes évek derekán még meglehetősen magasak voltak, így a Varése Sarabande kiadó harminchat percet éppen meghaladó hosszúságú albuma a felét sem képezi a ténylegesen kiadásra váró, mintegy nyolcvanpercnyi score-nak. Fájó pont volt ez akkor Poledourisnak is, de ő úgy érezte, ezzel a válogatásával sikerült kiemelni a film muzikális csúcspontjait. Én azonban bízom benne, hogy a "Robocop" után a "Starship Troopers" deluxe formában történő újrakiadása is a kiadó érdeklődésének körébe kerül majd.


    Berkes Zsolt
    2006.11.15.




    Tracklista:

      1. Fed Net March (0:49)
      2. Klendathu Drop (4:29)
      3. Punishment / Asteroid Grazing (4:50)
      4. Tango Urilla (3:50)
      5. Hopper Canyon (2:44)
      6. Bugs!! (2:20)
      7. Dizzy's Funeral (1:18)
      8. Destruction Of Roger Young (3:27)
      9. Brainbug (3:59)
    10. They Will Win (4:01)
    11. Into It (4:36) *

    * zene és dalszöveg: Zoë Poledouris



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Conan the Barbarian

    On Deadly Ground

    Robocop (The Deluxe Edition)

    Under Siege 2: Dark Territory

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam