FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the Volcano  Six Days Seven Nights  Bird Box
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Stars and Bars (Elmer Bernstein)    STARS AND BARS   (1988)
       Csillagos lobogó


      

       zene: Elmer Bernstein
       vezényel: Elmer Bernstein
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 40:40




         William Boyd, az Afrikában született brit író regényei nagy részét arra építette, hogy angol úriembereket hajított a világ egzotikus pontjaira, ahol aztán angolosan viselkedhettek az olvasók legnagyobb örömére. A "Csillagos lobogó" hőse Henderson Dores (Daniel Day-Lewis), aki Amerikába utazik, hogy egy Renoir-ritkaságot szállítson el az ország déli feléből. Útja során természetesen akadályokba ütközik, és olyan karakterekkel találkozik, mint például egy anglofób georgiai ültetvényes család. A film emellett a Columbia stúdió egyik legveszteségesebb alkotása, ami a bemutató idején körülbelül százezer dollárt hozott a konyhára.
         A filmet a mai napig Daniel Day-Lewis rajongói tartották életben. Bemutatásakor kedvencük még nem volt nagy sztár, így a neve nem vonzott elegendő embert a "Csillagos lobogó" megmentéséhez. A női rajongók legnagyobb örömére a filmben két jelenetben is meztelenkedik, ráadásul az egyik során többet is megmutat a kelleténél, miközben menekülőre fogja, és kimászik egy ablakon. A film emlékének másik őrzője az a visszautasított zene, amit Elmer Bernstein írt hozzá, mielőtt lecserélték volna.

         Bernstein zenéje meglepő gyorsasággal került kiadásra. Bár csak 1988-ban írta, már 1991-ben megjelent a Varése Sarabande régi CD Club sorozatának nyolcadik darabjaként. A szerző maga felügyelte a megjelenést, és ő javasolta Robert Townson producernek ezt a limitált kiadást. Egyrészt nagyon szerette ezt a felhasználatlan zenét, másrészt a zene kidobásával ő maradt a jogok birtokosa, így semmilyen stúdióval nem kellett egyezkedni a kiadáshoz - ezért cserébe a kiadvány elég fapadosra sikerült. Mivel a filmből nem kerülhettek képek a lemezre, a címlapon Bernsteint látjuk vezénylés közben. Emellett a film címét szándékosan rosszul kellett leírni, így lett a lemez hivatalos címe "Stars 'n' Bars", hogy bármilyen jogi bonyodalmat elkerüljenek az ezer darabos limitált kiadással.
         A zene az igazi Bernstein-féle americana hangzást adja, keresztezve a klasszikus westernhangzást a vígjátékokéval. A nyitány, illetve a korai számok Gershwint idézik, ahogy Henderson Dores felfedezi magának New York városát a "Kék rapszódia" és az “Egy amerikai Párizsban” mintájára. Az amerikai karaktert túlbuzgó westernes fanfárok, valamint pörgő ritmusú utazózenék adják vissza. Henderson angolságát Bernstein a legendás viktoriánus kori zeneszerző, Edward Elgar ismerős motívumaival teszi megkérdőjelezhetetlenné.
         A "Csillagos lobogó" legtöbb témájában átüt a komédia, gyakran híres dallamok bevezetésével és paródiájával. Bernstein az amerikai zászlóra tesz apró célzást a "When You Wish Upon a Star" című dal felidézésével a 11. trackben, de saját munkásságára is utal finoman a 15.-ben, ahol az Airplane zenéjének "Lax"-témáját bontja tovább egy szórakoztató újraértelmezésben. A zenében kísérletezésre is akad lehetőség. Bernstein kedvenc hangszere, az Ondes Martenot természetesen megint felbukkan, de a 13. számban például már modernebb szintetizátorokkal próbálkozik, felemás sikerrel. A lemez színesen prezentálja a westernkomédia lehetőségeit, de az album körítése miatt sajnos nehezebb élvezni ezt - ritkán van ennyire negatív befolyással a zenére a tracklista.

         Az elemzés elején már szót említettem a kiadvány fapados jellegéről, de ott csak azokat a dolgokat soroltam fel, amelyeket megértek, hiszen a cím megváltoztatása és a borító fantáziátlansága mind megmagyarázhatóak az esetleges jogi ellenlépések egyszerű megkerüléseként. Az album további prezentálási hátrányai azonban már kevésbé magyarázhatóak. Az egyik probléma, hogy a számoknak még címeik sincsenek, így lehetetlen bármilyen kapcsolatot kialakítani a filmmel. Az információs füzetke pedig szintén nagy csalódás, csupán egy hiányos filmográfiát és egy fekete-fehér portrét tartalmaz a zeneszerzőről. A körítés csak egy kicsit befolyásolja a pontszámot, de remélhetőleg a Varése egyszer még újralátogatja ezt a filmet, és több erőfeszítést mutat a csomagolás területén.
         A visszautasítás okaira a lemez természetesen utalást sem tesz. Valószínűleg arról volt szó, hogy Bernstein zenéjét túl nyugatiasnak találta a rendező, aki ehelyett egy angolosabb zenét gondolt el. A helyettesítő zeneszerző kiválasztásánál ezért a brit származást tartották szem előtt, így került a képbe a birminghami születésű Stanley Myers, aki mellesleg Hans Zimmer mentora is volt. Myers zenéje a mai napig nincs kiadva, és a Columbia lelkesedéséből ítélve ez nem fog az elkövetkező években sem megváltozni.


    Hubai Gergely
    2008.02.01.




    Tracklista:

      1. Track 1 (2:15)
      2. Track 2 (0:44)
      3. Track 3 (1:14)
      4. Track 4 (1:34)
      5. Track 5 (0:30)
      6. Track 6 (0:25)
      7. Track 7 (0:41)
      8. Track 8 (2:38)
      9. Track 9 (1:22)
    10. Track 10 (0:52)
    11. Track 11 (1:12)
    12. Track 12 (1:56)
    13. Track 13 (2:57)
    14. Track 14 (1:35)
    15. Track 15 (2:15)
    16. Track 16 (4:05)
    17. Track 17 (4:03)
    18. Track 18 (1:36)
    19. Track 19 (4:17)
    20. Track 20 (1:23)
    21. Track 21 (3:06)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    An American Werewolf in London

    McQ

    Oscar

    Timeline
    (Music Inspired by the Film)


    További kritikáink
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground
  • Heaven & Earth
  • Halloween

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam