FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Immortal Memories  Spirit: Stallion of the Cimarron  Scream: The TV Series  London Has Fallen  Don't Breathe  Doctor Strange  The Hobbit: The Battle of the Five Armies  Blair Witch  Aladdin  Love Actually
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Star Wars - Episode IV: A New Hope (John Williams)    STAR WARS - EPISODE IV: A NEW HOPE   (1977)
       Star Wars IV. rész: Egy új remény


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 91:08




         Azt hiszem, nem vagyok vele egyedül, mikor azt mondom, a klasszikus Star Wars-trilógia zenéi köteleztek el a filmzene iránti rajongásban, és a mai napig ezek a művek jelentik számomra a műfaj csúcsát. Mint ahogy hatásuk is megkérdőjelezhetetlen, hiszen egészen napjainkig kikövezték az utat a filmzene jövőjének. Williams 1978-ban, a sorozat első darabjával el is nyerte - teljesen jogosan - harmadik Oscar-díját.
         Mára már létrejötte is a szórakoztatóipari legendák egyike. George Lucas jóbarátjának, Steven Spielbergnek köszönheti, hogy megismerhette John Williamset. S míg Lucas sokszor elviselhetetlen munkamódszere miatt rendszeresen elpártoltak tőle az alkotótársak, Williams végig követte az úton egészen máig, és együtt fejezték be a Star Wars-sagát is. Lucas, ha valaha is arról kérdezték interjúkban, hogy mi volt számára mindig a legélvezetesebb a hat közös film elkészítésében, szinte gondolkodás nélkül vágta rá: "A zene, és a munka Johnnyval.".

         Mint ahogy napjainkban, úgy akkortájt, a hetvenes években szintén zajlott a filmzene világában egy generáció- és stílusváltás. Az akkori nagy öregek, Rózsa Miklós, Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold, Franz Waxman, szép lassan eltávoztak vagy visszavonultak, és velük eltűnni látszottak a műfaj akkori főbb jellemvonásai is. Az új irányvonal lassan kirajzolódott: kisebb zenekarok, populárisabb, modernebb hangzás. Ironikus, hogy Williams eleinte része volt az új irányvonalnak, bár akkor még Johnny Williams néven, mint elismert jazz- és musicalszerző. Aztán később, a hetvenes években a komponista kezdte megtalálni egyéni hangját. A közönségsikerek és az Oscar-díjak ("Hegedűs a háztetőn" - 1971; "A cápa" - 1975) megmutatták, hogy jó úton halad. Végül aztán sci-fi/kaland hármasával a "Star Wars"-szal, a "Harmadik típusú találkozások"-kal és a "Superman"-nel végleg bizonyított, szemléltetve a közönségnek és a kritikusoknak egyaránt a követendő utat.
         Lucas először klasszikus zeneszerzők műveivel aláfestve mutatta meg Williamsnek a félkész filmet, hogy a Mester képet kapjon a rendező zenei elképzeléseiről. A nyersvágás alatt Rózsa Miklós "Ben Hur"-ja mellett Liszt, Dvorák, Walton, Goldsmith és Holst művei szóltak. Utóbbit, Gustav Holstot különösen kiemelném, akinek 1914 és 1917 között írt "Bolygók" című meghatározó szvitjének tételei (különösen a "Mars") tagadhatatlanul inspirálták Williamset (sőt a műfaj összes képviselőjét, James Hornertől Hans Zimmerig). Persze mindezt anélkül említeném meg, hogy kisebbíteném vele Williams érdemeit.
         A filmzenei körökben jól ismert wagneri "leitmotiv" technika a módszer neve, melyet a művész oly mesterien alkalmaz. Ennek során tematikus zenét ír, főbb karakterek, helyszínek, történések kapnak egyéni zenei témát, amit aztán a film cselekményéhez, üteméhez igazítva folyamatosan vissza-visszahív, és a közönség a film alatt közvetlenül megszereti a fülbemászó tételeket. Williams szó szerint egy egész univerzum zenei alapjait fektette le az első Star Wars-zenével, hisz a későbbi filmek is ebből építkeznek.

         A sok-sok emlékezetes és csodálatos zene közül is három fő téma képezi a score gerincét. Luke témája maga a Star Wars-főtéma ("Main Title") is nagyrészben, mely a trilógia folyamán időről-időre különböző formában köszön vissza. "Szereztem egy témát, mely sokat sejtető, jól tükrözi a karakter bátor, férfias és nemes tulajdonságait. De tulajdonképpen a szereplő idealizmusának kifejezése fontosabb volt, mint maga a karakter." - mondja Williams. Ennek egyik legszebb példája a "Chasm Crossfire" című tétel, melyet elsőként rögzítettek a zenekari felvételek során. A következő fontos szerzemény Ben témája lett, melyet Erő-témaként is szoktak értelmezni, és a maga gyönyörű teljességében például a "Binary Sunset"-ben hallhatjuk. Ismét a Mestert idézem, aki így beszél erről a zenéjéről: "Úgy gondolom, Ben Kenobi témája nemcsak őt fejezi ki, hanem az Erőt, illetve a Jedi lovagokat és a Régi Köztársaságot is, melyekre visszaemlékszik Ben. Akárcsak a hercegnő témája, ez is inkább mesés, mintsem futurisztikus. A dialógusok alatt inkább angolkürt adja elő a témát, míg máskor a melódia a Jedi lovagok hősies menetelésévé válik." ("The Throne Room").
         A harmadik legfontosabb téma a lázadók fanfárja, mely a Star Wars-univerzum klasszikus akciózenéje (a "TIE Fighter Attack" is teljes egészében ebből épül fel), bármelyik mozibajáró azonnal a filmre asszociál róla. További fontos zene még a film legromantikusabb tétele, az ártatlanságot és erőt is sugalló Leia-téma ("Princess Leia's Theme"), az "Imperial March" előtti időkből származó, kevésbé kíméletlen Darth Vader-téma (a "Tales of the Jedi Knight"-ban bukkanhatunk főleg a nyomára), illetve a Halálcsillag (a "The Burning Homestead" végén is hallható) rövid motívuma.

         A film (azaz filmek) zenei anyagának kiadása hosszú és rögös utat járt be. A nyolcvanas évek közepén került először CD-re egy része, majd több különböző (köztük újra feljátszott) és hazánkban kevéssé ismert változat után 1993-ban adta ki a 20th Century Fox az azóta elhíresült "Star Wars Anthology" nevezetű 3+1 lemezes összeállítást. Itt minden film kapott egy albumnyi helyet, plusz belekerült egy negyedik, bónusz lemez is az impresszív, nagyalakú keménypapír-dobozba, melyen kihagyott csemegék mellett olyan tételek is szerepelnek, amik még az 1997-es/2004-es kiadáson sincsenek. De még ilyen kiadás mellett is nyilvánvaló volt, hogy az "Anthology" közel sem tartalmaz minden zenét. Újabb négy év várakozás következett, amikor is elérkezett az első film huszadik évfordulója, és ezen apropó alkalmából a boltokba került a máig legjobb kiadás, az RCA/Victor kiadó két CD-s változata. Ezekről elmondhatjuk, hogy a korábbi kiadványokkal ellentétesen végre a teljes szerzeményeket tartalmazzák, plusz néhány fel nem használt alternatív tételt is. A könnyebb beazonosíthatóság végett a teljes zenei anyag összes tétele új számcímet is kapott, ráadásként 1996-ban az egész átesett egy digitális felújításon és újrakeverésen. Emellett meglepték a rajongókat egy minden kiadványhoz mellékelt informatív füzetkével, mely aprólékosan kielemzi a zenéket és az egyes témák tételeken belüli beazonosítását is segíti. Érdemes elolvasni, mert az elemzések mellett megtudhatjuk belőle például azt is, hogy hányadik feljátszás zenéjét tartotta meg végül a zenei vágó.
         Végül pedig eljött 2004, amikor a Sony Music megvásárolta a jogokat, és az 1997-es kiadásokat újra kiadta, a korábbiaknál mutatósabb formában. Az apropó ezúttal a filmek régóta várt DVD-megjelenése volt. Ezekből a kiadványokból már kihagyták a füzetet, viszont a felvételek kaptak egy digitális felújítást, amit viszont kevesek érzékeltek igazán. Vitatható, hogy a korábbi után miért volt erre újabb szükség, leginkább marketingfogásnak tűnik az egész. Ha akad véletlenül valaki, akinek még nem szerepel egyik kiadvány sem a gyűjteményében, annak mindenféleképpen az 1997-ben megjelentet javaslom.


    Berkes Zsolt
    2007.08.14.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. 20th Century Fox Fanfare (0:23)
      2. Main Title / Rebel Blockade Runner (2:14)
      3. Imperial Attack (6:43)
      4. The Dune Sea of Tatooine / Jawa Sandcrawler (5:01)
      5. The Moisture Farm (2:25)
      6. The Hologram / Binary Sunset (4:10)
      7. Landspeeder Search / Attack of the Sand People (3:20)
      8. Tales of A Jedi Knight / Learn About the Force (4:29)
      9. Burning Homestead (2:50)
    10. Mos Eisley Spaceport (2:16)
    11. Cantina Band (2:47)
    12. Cantina Band #2 (3:56)
    13. Binary Sunset (Alternate) (2:19)

    CD 2:
      1. Princess Leia's Theme (4:27)
      2. The Millennium Falcon / Imperial Cruiser Pursuit (3:51)
      3. Destruction of Alderaan (1:32)
      4. The Death Star / The Stormtroopers (3:35)
      5. Wookie Prisoner / Detention Block Ambush (4:01)
      6. Shootout In the Cell Bay / Dianoga (3:48)
      7. The Trash Compactor (3:07)
      8. The Tractor Beam / Chasm Crossfire (5:18)
      9. Ben Kenobi's Death / Tie Fighter Attack (3:51)
    10. The Battle of Yavin (Launch from the Fourth Moon /
          X-Wings Draw Fire / Use The Force) (9:07)
    11. The Throne Room / End Title (5:38)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Home Alone

    Star Trek - The Motion Picture

    Zathura

    További kritikáink
  • L'Intégrale: Bandes Originales des Gendarmes
  • Sully
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Frozen
  • Miss Pelegrine's Home for Peculiar Children
  • Allied
  • Cell
  • Inferno
  • Sleeping with the Enemy
  • Hacksaw Ridge
  • The Magnificent Seven
  • The Girl on the Train
  • The Monkey King 2
  • The Monkey King
  • Seven

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig
  • Tina Guo: Mindig változó egyensúly

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin
  • Alex North

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2015
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam