FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   EGYÉB ÍRÁSOK  |   HÍREK  |   JÓ TUDNI

    Automata  Interstellar  Days of Thunder  Prisoners  Dracula Untold  Unstoppable  Gone Girl  A Nightmare on Elm Street  The Secret Life of Walter Mitty  Teenage Mutant Ninja Turtles
FILMBEMUTATÓK ARCHÍVUMA  |   ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   RÓLUNK  |  

Keresés


  




Beszámolók
  • A Kodály Filharmonikusok debreceni koncertje
  • Beszámolónk a 'The Evolution of Film & TV Music Panel'-ről
  • Beszámolónk a Filmharmonikusok 2013 koncertről
  • Így készült a "Phantom" aláfestése

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Star Trek: Nemesis (Jerry Goldsmith)    STAR TREK: NEMESIS   (2002)
       Star Trek 10. - Nemezis


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadási év: 2002
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 48:31




         A U.S.S. Enterprise űrhajó első küldetése 1966-ban került képernyőre, s az azóta eltelt több mint negyven év során mind újabb és újabb küldetések vártak rá, valamint legénységére. A tévésorozatként indult űreposz szereplői 1979-ben már a mozivásznon is debütáltak, s innentől kezdve a tévék és a mozik számára egyaránt készültek filmjeik. Bár a kezdetek óta számos változáson ment keresztül a széria (ami egyértelmű, hiszen a stábtagok lassan kiöregedtek, és a technikai színvonal is fejlődött), a rajongók mindvégig hűek maradtak a Gene Roddenberry által kreált sci-fihez.

         Az eddig elkészült öt különböző alcímmel ellátott széria, a tíz nagyjátékfilm, és a számtalan számítógépes játék nem kevés komponistának adott munkát: a sort Alexander Courage kezdte meg (kinek fanfárját részben vagy egészében a mai napig használják), de James Horner nevével éppúgy találkozhatunk, mint például Cliff Eidelmanével, Dennis McCarthy-éval, Jerry Fieldingével, John Debneyével, és még sorolhatnánk... A "Star Trek"-zenék azonban Courage mellett legszorosabban Jerry Goldsmith nevével fonódnak össze (a magam részéről mindenképpen), aki öt mozifilmet, valamint két széria, a "Star Trek - Az új nemzedék", illetve a "Star Trek: Voyager" nyitányait jegyzi.
         Huszonhárom évvel az első mozi után Goldsmith (kinek neve már a klasszikus sorozat készítésekor is felmerült, ám elfoglaltsága miatt nem tudta elvállalni a megbízást) 2002 nyarának végén lépett a karmesteri pódiumra, hogy felvezényelje a barátja, Stuart Baird által rendezett "Star Trek 10. - Nemezis"-hez írt score-ját, amely fordított arányosságban áll Baird alkotásával, annak ugyanis legkiemelkedőbb eleme a zene. A történet leginkább a "Star Trek 2. - Khan haragjá"-val rokonítható: jelen esetben is egy személyes bosszúnak lehetünk a szemtanúi, amely ezúttal Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) ellen irányul.

         A produkció aláfestése rendkívül jól sikerült: szerzője nem egy tételével (mint például a "Remus", a "The Scorpion" vagy a "Final Flight") tudná zsebre vágni az elmúlt időszak zenei terméseinek többségét. Az olykor dinamikus, néhol fenyegető, nemegyszer pedig a kivárás feszültségének perceit kísérő műnek azonban van egy cseppet sem örömteli oldala: ez volt az utolsó olyan score, amelyet Goldsmith maga fejezett be (az ezt követő "Looney Tunes Back in Action"-t már John Debneynek kellett átadni). Egészségi állapota azonban egyáltalán nem érzékelhető művén, melynek felvételei a Paramount Scoring Stage-en zajlottak augusztusban és szeptemberben. Ám ezzel a produkcióval nemcsak Goldsmith köszönt el a rajongóktól, hanem "Az új nemzedék" legénysége is...

         A zene annak megfelelően bontakozódik ki hallgatója előtt, s válik a némileg underscore-ból akciómuzsikává, ahogyan a film cselekményei követik egymást. Az album zeneileg meglehetősen színes, és elmondható róla, hogy "tart valahova", ugyanis a végső konfliktusig folyamatos változáson megy keresztül úgy a hangszerhasználat, mint a dallamvilág és a tempó tekintetében. Bár az új Romulan-témát bemutató nyitány (a már említett "Remus") lendületet ad az albumnak és az "Odds and Ends" is pörgős, az első félidőben a halk zenekari játéké, valamint az érdekes elektronikus elemeké a főszerep (ez figyelhető meg többek között a "The Knife"-ben és a "The Mirror"-ban is). A szerzemény egyik nagy előnye, hogy nem ismétlődik benne annyiszor a már jól ismert Star Trek-téma, s ha fel is bukkan, akkor is többnyire csak egy-egy részletet ad elő belőle a zenekar (ami remek zárást biztosít a "The Scorpion"-nak), teljes egészében csupán a rendkívül csodálatosra sikerült "A New Ending"-ben hallhatjuk. Az egyes tételek ismertetésébe azért nem mélyülnék el jobban, mert minden benne van, ami miatt Goldsmith műveit szeretni lehet...

         Írásom megkezdése előtt néhány ismertebb filmzenés oldalt is meglátogattam, kíváncsi voltam ugyanis arra, mennyire leszek eltérő véleménnyel azoktól az oldalaktól, amelyeket magam is gyakorta látogatok. Voltak, akik azt írták, hogy nem rossz zene, de nem is a legjobb Goldsmith-mű, volt, ahol a témákat hiányolták, s volt ahol azt hozták fel, hogy sok ismerős elem csendül fel benne a korábbi szerzeményeiből. Nem mondom, hogy némelyik véleménnyel nem értek egyet, ám én ettől függetlenül fenntartom azt, hogy az "Insurrection" mellett ez lett a szerző másik legjobb Star Trek-score-ja, s mint ilyet, erősen ajánlott hallgatnivalónak tartom, nem csak Goldsmith-rajongók számára.
         A Varése Sarabande egy rendkívül igényes kiadvány keretén belül jelentette meg ezt a score-t, amit a hagyományos formátum mellett SACD-ként, valamint a "Jerry Goldsmith - His Latest Recordings" című, limitált példányszámban megjelent háromlemezes gyűjtemény részeként is megvásárolhatunk. A tizenkét oldalas, impozáns füzetecskében a zenekar tagjainak névsorán túl Robert Townson gondolatait találjuk a zenéről.


    Kulics László
    2008.06.12.




    Tracklista:

      1. Remus (1:58)
      2. The Box (2:20)
      3. My Right Arm (1:02)
      4. Odds and Ends (4:37)
      5. Repairs (6:26)
      6. The Knife (3:09)
      7. Ideals (2:15)
      8. The Mirror (5:21)
      9. The Scorpion (2:21)
    10. Lateral Run (3:54)
    11. Engage (2:12)
    12. Final Flight (3:47)
    13. A New Friend (2:36)
    14. A New Ending (6:08)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Star Trek - The Motion Picture

    Star Wars - Episode IV: A New Hope

    Timeline
    (Music Inspired by the Film)


    További kritikáink
  • The Lone Ranger
  • Romeo & Juliet
  • Arrow: Season 1
  • Dawn of the Planet of the Apes
  • Top Gun
  • The Grand Budapest Hotel
  • That Thing You Do!
  • 300: Rise of an Empire
  • The Hunchback of Notre Dame
  • Sin City: A Dame to Kill For
  • Guardians of the Galaxy
  • The Monuments Men
  • Gremlins 2: The New Batch
  • Police Academy
  • She Devil
  • Edge of Tomorrow

  • Film alatt hallott zenék
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape
  • Team Knight Rider
  • 2 Guns
  • Killing Season
  • The Double
  • Flight
  • American Ninja
  • Fast &Furious 6
  • The Heat

  • Interjúk
  • Timothy Williams: Felkészültnek lenni
  • Andy Vajna Jerry Goldsmithről
  • Víctor Reyes: Merész dolgokat tenni
  • Perdo Bromfman Robotzsaruja

  • Zeneszerzők, rendezők...
  • Alan Menken és a Disney
  • Rendező-zeneszerző párosok: Sergio Leone és Ennio Morricone
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - III. rész
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - II. rész
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - I. rész

  • További írásaink
  • A Battlestar Galactica zenéi
  • A Karib-tenger kalózai sorozat zenéi
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Ez volt 2013
  • Lemezkiadók
  • Összesítéseink