FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   EGYÉB ÍRÁSOK  |   HÍREK  |   JÓ TUDNI

    The Secret Life of Walter Mitty  Teenage Mutant Ninja Turtles  The Lone Ranger  Romeo & Juliet  Arrow: Season 1  Dawn of the Planet of the Apes  Top Gun  The Grand Budapest Hotel  That Thing You Do!  300: Rise of an Empire
OKTÓBERI FILMBEMUTATÓK  |   FILMBEMUTATÓK ARCHÍVUMA  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   RÓLUNK  |  

Keresés



  




Beszámolók
  • A Kodály Filharmonikusok debreceni koncertje
  • Beszámolónk a 'The Evolution of Film & TV Music Panel'-ről
  • Beszámolónk a Filmharmonikusok 2013 koncertről
  • Így készült a "Phantom" aláfestése

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Star Trek - The Motion Picture (Jerry Goldsmith)    STAR TREK - THE MOTION PICTURE   (1979)
       Star Trek - A mozifilm


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1999
       kiadó: Columbia Legacy
       játékidő: 64:44 (első, zenei CD)




         1977 után, George Lucas űrfantasyjének, a "Csillagok háborújá"-nak kirobbanó sikere után az összes nagyobb hollywoodi stúdió hirtelen újra felfedezte a sci-fi műfajában rejlő lehetőségeket. Zöld utat kapott Ridley Scott "Nyolcadik utas: a Halál"-ja, és a Paramount filmstúdiónál is úgy döntöttek, hogy a régóta érlelődő második "Star Trek" sorozat helyett inkább egy egész estés mozifilmet csinálnak a témából, magas költségvetéssel és a műfaj legjobbjaival. Így került képbe Hollywood egyik legprofibb és legtehetségesebb zeneszerzője, Jerry Goldsmith. A film rendezője, Robert Wise fogadta fel, akivel már dolgozott korábban a "Homokkavicsok" ("The Sand Pebbles") című produkcióban is. Goldsmith-t mindig is erős szálak fűzték a sci-fi műfajhoz, és neve már az eredeti, 1966-os "Star Trek"-széria esetében is felmerült, mint lehetséges zeneszerző, de akkor az a megbízás barátjához és munkatársához, Alexander Courage-hoz került, mivel ő éppen máson volt kénytelen dolgozni. Örült hát, hogy a sors úgy hozta, ismét a "Star Trek" közelébe kerülhet.

         A stúdió és az alkotók határozott elképzelésekkel fordultak Goldsmith-hez: a "Star Wars" zenéjéhez hasonló, hősies, de ugyanakkor mégis különböző kompozíciót kértek tőle. Pályája során Goldsmith-nek nem először, és nem utoljára kellett "John Williamset játszania", és követnie a másik mester munkamódszerét. Jelen esetben a wagneri tematikus komponálást, ami nem Goldsmith módszere volt. Nehéz volt ez a Mesternek, ez kiderül későbbi elmondásaiból is, hiszen ő mindig is szeretett a saját feje után menni, követni a saját ösztöneit. Meg is szenvedett a "Star Trek - A mozifilm" zenéjével. A gyönyörű szerelmes téma ("Ilia's Theme") már készen volt, amikor elkezdte írni a híres főtémát ("Main Title"). A rendező, Robert Wise, az első változatot a próbahallgatás után visszadobta, mert azt hallva nem keltette benne azt az érzést, amit a képen látottakhoz kapcsolódóan keltenie kellett volna. Ő űrhajók helyett vitorlásokra és gőzmozdonyokra asszociált a zene korai verzióját hallgatva. Goldsmith magába zuhant, de nem adta fel. Időt kért, és végül két hét múlva előállt egy olyan főtémával, mely olyan zseniálisra sikeredett, hogy nyugodtan megkaphatja az ezüstérmet a "Star Wars"-főtéma után, ez nem is lehet kétséges. A főtéma végül hosszú életutat járt (jár) be a Star Trek franchise-on belül: az 1987-es "Star Trek- Az új nemzedék" sorozat főcímzenéje lett, majd az 1989-es "Star Trek 5. - A végső határ" és utána minden Jerry által szerzett "Star Trek"-filmzenében felbukkant, a rajongók legnagyobb örömére. Ugyanilyen életpályát járt be a híres Klingon-téma ("Klingon Battle") is, ez az egzotikus, fenyegető, de ugyanakkor játékos űrbéli "törzsi" zene is, mely a film kissé ostoba, ragyásfejű és nem titkoltan az oroszokat szimbolizáló idegenjeinek, a klingonoknak a kísérőzenéje lett. A klingonok után a filmben a vulkániakkal, Mr. Spock fajával, ezzel az érzelemmentes, puszta logika alapján élő néppel ismerkedünk meg röviden. Az ő témájuk ("Total Logic") megírása is kemény feladatnak bizonyult: "Bob érzelemmentes zenét akart, és amit elsőre írtam neki, az túl érzelmesre sikeredett. Végül megírtam, de nehéz volt, hogy érzelemmentes legyen, mert a Zene nem erről szól." - mondta később Goldsmith.
         De az egzotikus, fenyegető és földöntúli zenékből ebben a filmben sosem elég. Főleg, mivel a film egy gigantikus, pusztító erejű, elsőre felhőnek látszó földönkívüli entitás, "V'Ger" körül bonyolódik, aki a Föld ellen tör. A Enterprise csillaghajó hősies legénységének feladata - James T. Kirk kapitány irányításával -, hogy megállítsa. V'Ger témáját is páratlan leleményességgel közelítette meg Goldsmith, akiről köztudott volt, hogy minden hangmintáért, szokatlan hangszerért lelkesedik, amivel furábbnál furább, nagyszerűbbnél nagyszerűbb elképzeléseit megvalósíthatja. Robert Wise rendezővel ellentétben Goldsmith nem akart elektronikus hangzásokat a zenében. Akkoriban tűnt fel egy Craig Huxley nevű zenész a Mester körül, egy furcsa hangszeregyüttessel, mely egy húrozott fémlapból és egy fémcsőből állt. Utóbbit az illető hozzácsapkodta időnként a húrozott alapzathoz, illetve ütőjével csapkodta kívül-belül. Mindez félelmetes, földöntúli, fémesen akusztikus hangot adott ki. Huxley találmánya ez a hangszer, mely a "Beam" ("sugár") névre hallgat. V'Ger témájának végül a "Beam" által kiadott hangok lettek az alapjai. A rendkívül hatásosra sikeredett téma aztán a film legkülönbözőbb pontjain bukkan fel, borzongatva és fenyegetve a nézőt.
         A filmet láthatóan a "2001. Űrodüsszeia" ihlette, ha tempót és a látványvilág egyes megoldásait nézzük. Néha percekig elmerülünk a látványban, ahogy az Enterprise űrhajó a felhő belseje felé halad. Ilyenkor semmilyen effekt, zaj nem zavarja meg a zenei élményt. Goldsmith ebbéli megelégedésének ad hangot a film DVD audiokommentárjában is, hisz neki, mint zeneszerzőnek nincs nagyobb élmény, mint amikor kompozícióját nem zavarja meg se beszéd, se hangeffekt. Persze az album hallgatása közben sem történik meg mindez, így csodálattal adózhatunk olyan tételeknek, mint például az álomszerűen szép, hipnotikus "The Cloud", vagy a nosztalgikus, majd magasztos "The Enterprise". Goldsmith előtt egyetlen cél lebegett végig: a zene legyen romantikus, hiszen szerinte az űr a régi Vadnyugathoz hasonló romantikus hely.
         Mint általában a legtöbb nagyszerű és maradandó filmzene, ez is hatalmas nyomás alatt született. A többszöri visszautasítások, a különböző szoros határidők betartásai próbára tették Goldsmith-t. Olyannyira lemaradásban voltak, hogy a Mesternek több kollégáját is fel kellett fogadnia a megírt művek felvezényléséhez maga mellé, köztük Alexander Courage Star Trek veteránt és Lionel Newmant is. Végül a felvételek az utolsó pillanatban fejeződtek be, 1979. december 1-én, pénteken. Épp időben, mert a filmnek a következő csütörtökön volt Washingtonban a premiere.

         A lemez kiadása impozánsra sikerült és a hangminőségre sem lehet panasz. Mindjárt két lemezt is a kezünkbe vehetünk, ám - csillapítandó a kedélyeket - sajnos a második lemezen nem zene, hanem az "Inside Star Trek with Gene Roddenberry" című kommentárválogatás kapott helyet. Sok szót nem érdemel, hisz teljesen felesleges volt ezt, az eredetileg a film előtt 3 évvel, bakeliten kiadott válogatást a score CD mellé adni. Szigorúan elvetemült rajongónak ajánlott csak.
         A CD-tokot földöntúlian csillogó háromdimenziós hatást keltő papírtok védi, és mi is lehetne a papírtok közepén, mint a legendás csillagflotta jelvénye. A kiadás füzetkéje a film hivatalos plakátjának kissé impresszionista látványvilágát tárja elénk, ahol a stilizált arcok merülnek bele V'Ger felhőjébe. A kiadvány belseje tartogatja azonban az igazi ritkaságot az ínyenceknek: számonkénti leírást tartalmaz a zenékről, kimerítő aprólékossággal tárva elénk azokat. Ezenkívül rövid összefoglalót olvashatunk a zeneszerző munkásságáról, és a score születésének körülményeiről. A belső borítón impozáns "műszaki rajz" terpeszkedik el az Enterprise csillaghajóról. Kicsiny szépséghibája a képnek, hogy ez nem a filmben szereplő hajó, hanem az 1966-os első sorozatban látott eredeti modell.
         Nem kevesebb, mint nyolc új, az előző, 1986-os CD-n nem publikált zenemű található az első korongon. Az eredeti kiadvány legfájdalmasabb hiányát is most sikerült pótolni. Ez az "A Good Start" című szerzemény, mely olyan kerek egészet alkot, hogy önmagában is megtestesíti az albumot.
         A Mester egy mérföldkövet állított ezzel a zenéjével, alkotása szimbólum 27 év után is. A huszadik századi filmzenék egyik legjobbja, ami a "Star Wars" mellett a science-fiction zenei világ legkarakteresebb darabja. Minden filmzenerajongó polcán ott a helye.


    Szabó Csaba
    2006.03.02.




    Tracklista:

      1. Ilia's Theme (3:01)
      2. Main Title (1:23)
      3. Klingon Battle (5:27)
      4. Total Logic (3:44)
      5. Floating Office (1:03)
      6. The Enterprise (5:59)
      7. Leaving Drydock (3:29)
      8. Spock's Arrival (1:58)
      9. The Cloud (4:58)
    10. Vejur Flyover (4:57)
    11. The Force Field (5:03)
    12. Games (3:41)
    13. Spock Walk (4:19)
    14. Inner Workings (3:01)
    15. Vejur Speaks (3:50)
    16. The Meld (3:09)
    17. A Good Start (2:26)
    18. End Title (3:16)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Coma

    Jerry Goldsmith Magyarországon
    Budapesti Búcsú, 1999 (beszámoló)


    Zathura

    További kritikáink
  • The Hunchback of Notre Dame
  • Sin City: A Dame to Kill For
  • Guardians of the Galaxy
  • The Monuments Men
  • Gremlins 2: The New Batch
  • Police Academy
  • She Devil
  • Edge of Tomorrow
  • The Abyss
  • Oculus
  • How to Train Your Dragon
  • Godzilla
  • First Knight
  • Godzilla
  • All Is Lost
  • The Legend of Hercules

  • Film alatt hallott zenék
  • Sex Tape
  • Team Knight Rider
  • 2 Guns
  • Killing Season
  • The Double
  • Flight
  • American Ninja
  • Fast &Furious 6
  • The Heat
  • Escape from Alcatraz

  • Interjúk
  • Timothy Williams: Felkészültnek lenni
  • Andy Vajna Jerry Goldsmithről
  • Víctor Reyes: Merész dolgokat tenni
  • Perdo Bromfman Robotzsaruja

  • Zeneszerzők, rendezők...
  • Alan Menken és a Disney
  • Rendező-zeneszerző párosok: Sergio Leone és Ennio Morricone
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - III. rész
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - II. rész
  • Rendező-zeneszerző párosok: Steven Spielberg és John Williams - I. rész

  • További írásaink
  • A Karib-tenger kalózai sorozat zenéi
  • Hannibal zenéi
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Ez volt 2013
  • Lemezkiadók
  • Összesítéseink