FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Speed (Mark Mancina)    SPEED   (1994)
       Féktelenül


      

       zene: Mark Mancina
       vezényel: Don Harper
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Fox Records
       játékidő: 40:30




         Mark Mancina a nyolcvanas évek végétől vált a filmzenevilág aktív résztvevőjévé. A Media Ventures portáján eleinte csak társzerzőként, illetve zenei rendezőként tevékenykedő szerző első kiugrási lehetőségét akkor kapta, mikor leszerződtették az operatőrként már híres, ám rendezőként még csak ekkor debütáló Jan de Bont "Féktelenül"-jéhez. A "Speed" volt tehát az első score-ja, amely kizárólag az ő neve alatt futott, bemutatkozása pedig olyannyira jól sikerült, hogy megalapozta jövőjét az akció műfajában, ezzel párhuzamosan azonban megkezdődött beskatulyázódása, hiszen bár azóta már több más műfajban is helytállt, mégis akciózenéi révén ismerik legtöbben. "A "Speed" csak egy zene a sok közül, amit pályafutásom alatt készítettem, ám ez olyan népszerűvé vált, hogy főként emiatt emlékeznek rám. Azóta ha a karrieremről esik szó, az emberek a "Speed"-et, a "Twister"-t, és a "Bad Boys"-t hozzák fel, pedig írtam már romantikus művet a Disney számára, és ott van még például a "Moll Flanders" is. A legsikeresebb alkotásaim azonban vitathatatlanul az akciófilmek voltak, ezért emlékeznek legtöbben rám ezek miatt." - kommentálta Mancina egy interjú során.

         A "Féktelenül" azon filmek közé tartozik, melynek score-ja meglehetősen erőteljesre, emlékezetesre sikerült - ebből adódik popularitása is, mely mostanra némileg megfakult az azóta tömkelegével készült hasonló MV-s műveknek hála, ám akkoriban még csak ekkor kezdtek el felfutni az ilyen, csúnya szóval élve panel-jellegű kompozíciók. Azóta már követhetetlenül sokan írnak efféle zenéket, éppen ezért nem egy rajongó vélekedik úgy, hogy bár egykoron neki is tetszettek a hasonlók, mára már a háta közepére sem kívánja őket, mert szinte a csapból is ez folyik. Bár az új művek közül én is egyre kevesebbet hallgatok, a régiek fénye mit sem kopott: a mai napig előszeretettel hallgatom "A Szikla", "Az utolsó esély", az "Armageddon" és hasonló mozik aláfestéseit.
         A zene megírására, feljátszására nagyjából öt hete volt Mancinának, aki mivel szabad kezet kapott Bonttól, még inkább igyekezett a lehető legtöbbet kihozni magából, ezzel hálálva meg a bizalmat. Ez olyannyira jól sikerült neki, hogy több kritikus is elismerését fejezte ki, 1995-ben megkapta érte a BMI filmzenei díját, főtémáját pedig megannyi előzeteshez (például: "Pénzvonat", "A függetlenség napja", "Daylight - Alagút a halálba", "Láncreakció") használták fel.

         A Fox Records gondozásában megjelent score tracklistája nem követi a film kronológiáját: a nyitány és a zárás még a helyén van, köztük azonban iszonyatos kavarodás tapasztalható (a film elején lévő liftes túszmentés kísérői a korong végére kerültek fel, a reptéri akcióé pedig az elejére), így aztán az első negyedórában majd' minden emlékezetes momentumot megtalálunk. A közkedvelt főtémán alapuló tételek a "Main Title", a "The Rescure", valamint az általam legjobbnak vélt "Entering Airport" - "Rush Hour" kettős túlpörgetései után már inkább a feszültséggel teli, drámai helyzetek kísérői, valamint a samplerekkel teletűzdelt thrilleres hangulatú trackek sorakoznak egymás után, melyek a képsoroktól elkülönítve is képesek visszaadni Keanu Reeves és Dennis Hopper macska-egér játékát. Mivel a lemezen ezek vannak nagyobb hangsúlyban, ezért aki végig hömpölygő akciót vár, azt érheti némi csalódás.
         A sebességet bizonyos mértékben túllépve aktiválódó robbanóanyaggal felszerelt autóbusz, illetve utasainak kálváriájához Mancina olyan hangzást varázsolt, melyben igényesen keveredik a múlt és a jelen, azaz a nagyzenekar és a samplingek. Prioritás szerint a nagyobb volumenű részek alatt természetesen a zenekar, a feszültségteliek alatt pedig a samplingek és különféle effektek viszik a prímet. Ez utóbbiak általában ütőshangszerek kiváltásában és nyújtott szintihangokban nyilvánulnak meg, de például a liftes jelenet alatti zenerészletekben ("Freight Elevator", "Elevator Stall") acélsodrony hangjára emlékeztető effekteket is megfigyelhetünk, ami meglehetősen érdekes, egyedi elgondolás volt a komponista részéről.

         Dinamikus ütősök, MV-s zenei megoldások és egy adagnyi Mancina-féle egyediség: röviden ez a receptje a "Féktelenül" aláfestésének, melyet három évvel később ugyan továbbgondolhatott a szerző, azonban hiába sikerült hasonlóan színvonalas zenét írnia, a film már nem a jó minőségének köszönhette a széles publicitást - maximum a Sandra Bullock-rajongók nem fanyalogtak az újabb rész miatt. Aki nem unja még az ilyen jellegű zenéket, vagy szeretné Mancina régi énjét felidézni, annak kiváló választás a "Speed", aki pedig csak pörögni akar, az szorítkozzon az első négy trackre, garantált lesz a szórakozás.


    Kulics László
    2009.04.14.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:37)
      2. The Rescue (4:01)
      3. Entering Airport (1:00)
      4. Rush Hour (6:04)
      5. Helen Dies (2:19)
      6. The Gap (2:49)
      7. Choppers (1:00)
      8. Pershing Square (3:18)
      9. Elevator Peril (0:28)
    10. Fight on Train (1:19)
    11. Dangling Feet (0:34)
    12. City Streets (1:41)
    13. Wildcat (1:04)
    14. The Dolly (1:28)
    15. Move (2:05)
    16. Pop Quiz (2:23)
    17. Freight Elevator (2:29)
    18. Elevator Stall (1:50)
    19. End Title (1:49)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Boys

    Money Train

    Speed 2: Cruise Control

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam