FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Spanglish (Hans Zimmer)    SPANGLISH   (2004)
       Spangol - Magamat sem értem


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Blake Neely
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Varese Sarabande
       játékidő: 38:14




         John Clasky, a jómódú főszakács családi meglepetésként szerez egy házat Malibu környékén, és -hogy legyen, aki az ezzel való foglalatoskodást kézben tartja - hozzá felvesz egy házvezetőnőt is. Ám van egy apró gond: az egy jobb élet reményében Mexikóból bevándorló Flor egy kukkot sem beszél angolul. De hiába a zűrös család, és a köztük lévő kommunikációs szakadék, a temperamentumos nő elhatározza, hogy ráncba szedi munkaadóit, míg mindemellett saját lánya problémáinak megoldására is módot kell találnia.
         Az idióta magyar címek versenyének élmezőnyébe tartozó "Spangol - Magamat sem értem" az Oscar-díjas James L. Brooks vígjátéka, a főszerepben Adam Sandler ("Az 50 első randi"), Téa Leoni ("Jurassic Park 3."), és Paz Vega ("A szex és Luca") triójával. A várható hazai érdektelenség miatt a forgalmazó gyorsan visszalépett a szélesebb körű bemutatótól, így nálunk csak a házimozi-forgalmazást érhette meg. A közömbösség a filmmel szemben hazájában is megvolt, pedig a hírek szerint Adam Sandler ebben színészi képességekről tesz tanúbizonyságot - ami nem mindig jellemző rá -, és a történet maga is kedves. Ehhez nem tudok hozzászólni, mert - bár nem szeretek úgy a lemezekről írni, hogy azt, amihez tartoznak, nem láttam - több ok (például a romantikus vígjátékhoz képest sokkoló játékidő) visszariasztott a megnézésétől.

         A zene viszont nem riasztó. A film címét viselő első track ugyan csak szűk három perces, de a lemezt jellemző hangulatból remek ízelítőt kapunk általa. Békés, akusztikus gitárra írt főtémát hallhatunk, amit a szimfonikus zenekar lüktetése egyre gyorsuló ütemben egészít ki. Valószínűleg a mozgóképben is meghatározó jelenet lehet az, amely alatt a kettes számú "The Beach" szól, hiszen ez másodpercek híján eléri a tíz percet. Túlnyomórészt a melankolikus pillanatok dominálnak benne: síró hegedűk és bánatos zongora nagyon szép dallamával nyit a darab, és körülbelül a feléig így is marad: tulajdonképpen egy megfoghatatlanul fülbemászó előadást hallunk. Félúton a pattogó hegedűhúrok átveszik a terepet, a többi hangszer háttérbe szorul egy időre, de az érzékeny, pihe-puha hangkollázs hamar visszatér, hogy a szólóhegedű előtérbe tolásával egy rendkívül értékes összképet kapjunk.
         Innen már nem is lenne értelme mélyebben beléjük mászva elemezgetni a trackeket, a "The Beach"-ben az egész soundtrack veleje benne van. A hangszerelés szinte végig ugyanaz marad az egész CD-n: középpontban a csendes, jelenlétüket mintha takargatni akaró vonósokkal, és a gitárral, amin Heitor Pereira játszik. A művész rendszeres közreműködője, társszerzője a Zimmer-munkáknak. Néha még az is előfordul,hogy ő nincs a stáblistán feltüntetve, míg a hivatalos zeneszerző, Hans a valóságban ki tudja mit csinált. Jó példa erre a "Madagaszkár" lemezének tízperces score-ja, ahol több író is meg van nevezve, de a plakátok stáblistáján pusztán Zimmer neve díszeleg, Pereira és a többiek sehol.      A maradék számok közt található játékosan pattogós ("Learning English"), vagy bánatosan induló, majd gitárral kísért, klasszikus hangzású művé váltó ("Welcome to the Claskys"), míg a "Drunk and Disorderly" például egy félősen meg-megtorpanó keringő is lehetne. A "Cooking" talán a legerőteljes mind közül a pattogó hegedűivel, a "No Left"-ben viszont váratlanul spanyolos mozzanat bukkan fel. Azért be kell vallani, hogy egy idő után ez a fajta zene így egyben sok, de a színvonal kétségtelenül egységes - Hans Zimmer csak azt folytatja, amit abbahagyott a Brooksszal közös "Lesz ez még így se!" zenéjénél. Meglepetés így senkit nem érhet: hiszen a megbízható minőség, és a kifogástalan érzékkel kitalált kompozíciók sora általában alap egy Zimmer-műnél.

         Szépséghibának felróható az egyszem betétdal a végén, ami Ira és George Gerschwin szerzeménye. Ez egy filmbeli jelenethez kötődő lehet (amiben minden bizonnyal egy nagymama kíséri éneklő unokáját zongorán, miközben beszáll mellé ő is kornyikálni). Produkciójuk olyan, mintha valami születésnapi ünnepségen szórakoztatnák az egybegyűlteket. Ha családtagjaink adnák elő, akkor udvariasságból tán azt mondanánk rájuk, hogy milyen bájosak így együtt, de akinek nem rokona ez a két szereplő (szerintem sokan lehetünk így ezzel), az alighanem csak akkor hallgatja meg másodszor is, ha elfelejti, hogy ez következik éppen, merthogy borzasztó.
         Az bizonyos, hogy a többi, avagy instrumentális zenére már nem lehet panasz. Az feltehetően nem fog kifogást emelni ellene, aki a romantikus Zimmert is kedveli, nemcsak az akcióistent. A germán komponista lemeze annak ajánlható, aki a romantikus muzsikákon belül szerette például John Williams "Stepmom"-ját,vagy odáig van Pat Metheny "A Map of the World" című filmzenéjéért - mégha ezeknél a "Spanglish" kicsivel könnyedebb score is.


    Bíró Zsolt
    2005.08.17.




    Tracklista:

      1. Spanglish (2:45)
      2. The Beach (9:46)
      3. Welcome to the Claskys (3:19)
      4. Drunk and Disorderly (2:14)
      5. John Comes Home (1:55)
      6. Learning English (1:32)
      7. No Left (3:54)
      8. Malibu (3:16)
      9. Cooking (1:24)
    10. Bus Stop (5:09)
    11. They Can't Take That Away From Me (3:00) *

    * előadja: Cloris Leachman és Ian Hyland

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    50 First Dates

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam