FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Soul of the Ultimate Nation (Howard Shore)    SOUL OF THE ULTIMATE NATION   
       


      

       zene: Howard Shore
       vezényel: Howard Shore
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Sony BMG Korea
       játékidő: 64:23




         Az egy adott évben kiadott filmzenék hatalmas száma hajlamos elterelni arról a tényről az ember figyelmét, hogy manapság már a számítógépes játékok zenéire is súlyos összegeket költenek az igényesebb készítők, és nem ritka az sem, hogy jóval nagyobb apparátus van megmozgatva egy-egy játékzene felvételére, mint bizonyos filmekéire. Gondolhatunk itt például Richard Jacques "Headhunter"-muzsikáira, vagy Michael Giacchino, majd az őt váltó Christopher Lennertz háborús játékzenéire, a "Medal of Honor"-sorozatra. Természetesen előfordulhat olyan is, hogy nem áll rendelkezésre feneketlen pénzeszsák ahhoz, hogy egy komponista összes ötlete korlátok nélkül megvalósulhasson, ekkor a szerző kreativitásán múlik, miként oldja meg mégis a feladatot bravúrosan. Itt Jesper Kyd neve ugrik be elsőként, aki a "Hitman"-ekhez, a "Freedom Fighters"-hez dobott össze főleg elektronikus megoldásokra épülő remek kompozíciókat; utóbbi esetben egyébként a Magyar Rádió kórusának hangja briliánsan olvad eggyé a gépi alappal.

         A koreai "Soul of the Ultimate Nation" (továbbiakban a bevett rövidítéssel: SUN) című fantasyjáték alkotói áldoztak arra, hogy minden korábbi játékmuzsikát felülmúlóan nagyszabású zenét készíttessenek, de ez még nem lett volna elég az üdvösséghez, ha nem vállalja el a felkérést egy olyan zeneszerző, mint "A Gyűrűk Ura"-trilógia befejeztével éppen szabaddá váló komponista, Howard Shore. Őt akkoriban hajította ki váratlan húzással Peter Jackson a "King Kong"-ból (helyére James Newton Howard ugrott be), ezért akadt egy kis szabadideje, valószínűleg így készülhetett el egy olyan remek, ami nem áll kifejezetten messze a trilógia világától.
         Megnézve a játék több előzetesét is, nem lehet nem észrevenni, hogy mennyire a plagizálás határát súrolja a jelenetek stílusa és egyes lények külseje, hiszen megszámlálhatatlanul sok azonos pontot lehetne találni a promóciós anyagban látottak és Középfölde filmre került világa közt. Annak, hogy szándékosan született -e ilyenre, vagy a gyártók megdöbbenve pislognának (amin meglepődnék), ha valaki felhívná erre a figyelmüket, nincs is jelentősége, de mindezek tudatában egyáltalán nem megdöbbentő a zeneszerző személye. Howard Shore profizmusának tudható be, hogy hiába lenne kézenfekvő, mégsem kell szükségszerűen a trilógia zenéjének egyfajta kibővítéseként tekinteni a SUN-ra.
         Pedig nehéz dolga volt a szerzőnek, mivel a koreaiak feltehetően a nagy sikerzenét határozták meg számára irányvonalként. Fantasyról is van szó újfent, tehát adott volt a stílus is. A felvételek leginkább Moszkvában zajlottak, Oroszország nemzeti filharmonikus zenekarával és kórusával, valamint a kiegészítő hangszereken (shakuhachi, theremin, orgona) játszók is orosz művészek.

         Ha csak azért is déja vu pillanatokat keresünk, akkor a "Sanctuary of Ether", valamint a "The Epitaph" gyönyörűen lágy női kórusa, a "Prelude to Revolt" csatába induló férfikórusa és felharsanó kürtjei lehetnek ismerősek Shore fő művéből, de a "The Triumph" vijjogó kórusában, meg a "Forest of the Beasts" kemény dobütemeiben is van valami kevés "A Gyűrűk Ura" zenéjéből. De nem kell sokáig azonosságot keresgélni, a szerző abban is eltért a számára népszerűséget hozó három score-tól, hogy azoknál jóval kevésbé populáris. A SUN-ban nincs hangulatos hobbit-téma, van helyette éjfekete "Etheral Life", kusza dallamú "A Pernicious Plot", vagy titokzatosságot sugalló "Graveyard of Aiort", és a szimfonikus dallamot két kórussal is követő fantasztikus "March to Victory".
         A furcsa női hangnak ható (és a régi ufós filmekből ismert) theremin nevű hangszer többször is visszatér a trackekben: a zseniálisan beteg kezdésű (ritmusosan lüktetve erősödik fel egyszerre rengeteg hangszer) "The Valley of Dragons"-ban még értékelhető elemként, de a "Hymns of Battlefields"-ben már kifejezetten idegesítően sivalkodik.A négy és fél perces "Requiem for the Dead" az év egyik legszenzációsabb kompozíciója, ami azt a Howard Shore-t idézi fel, aki például a "He7edik" zenéjét is írta. A lassan menetelő morajló vonósok és a fel-felpergő dobok hátterében visszafogott férfikórus és a fúvósszekció szól páratlan összhatást generálva, ám mindehhez jön még az a jellegzetes shore-i késpenge-effekt is, ami apró eleme ugyan a tételnek, mégis félelmetesen hatásos.

         A kevert nyelvű kiadvány borítófüzete nagyon színvonalas, így megérdemel az is egy-két szót. Számos képet találhatunk benne a játék hőseiről, angol nyelven pedig részletes technikai adatokat, egy Howard Shore-biográfiát, meg persze sok ismerősnek tűnő helyszínrajzot és egy térképet a tolkieni...pontosabban a SUN-univerzumból. Bónuszként akad még pár leírás benne, de apró szépséghiba, hogy ezeket a logogramokat kicsit bajos lenne egy egyszerű halandónak lefordítani.
         Meglehetősen különös, hogy abszolút visszhang nélkül maradt e zene. A játék ismeretlensége és a CD körülményes beszerezhetősége révén viszonylag kevesen tudhatnak a muzsikáról, pedig ha filmzenének íródott volna (ezáltal többekhez eljutva), sokak kedvence lenne. A méltatás ellenére maximális pontot azért nem kaphat, mert sokkal nehezebben befogadható annál, amit vár tőle a hallgató. Tipikusan az az album, amit többször is végig kell pörgetni ahhoz, hogy ezeket az alternatív melódiákat megszeresse a hallgató, de utána már menni fog. Nem mondhatom el, hogy rengeteg számítógépes játék aláfestésével volt dolgom idáig, de a SUN-é az összes általam ismertét felülmúlja. Ugyan könnyed pillanatai nem nagyon vannak, és sok helyen közelebb áll egy komolyzenei műhöz, mint egy játék zenéjéhez, Howard Shore szerzeményei mégis megérdemlik, hogy 2006 egyik különlegességeként tekintsünk rájuk.


    Bíró Zsolt
    2007.01.08.




    Tracklista:

      1. Sanctuary of Ether (2:35)
      2. A Prelude to Revolt (6:47)
      3. Tides of Hope (3:19)
      4. Helron's Castle (2:10)
      5. The Triumph (2:08)
      6. The Valley of Dragons (2:18)
      7. Forest of the Beasts (4:03)
      8. Empire Geist (3:23)
      9. The Epitaph (3:05)
    10. Night of the Crescent Moon (1:35)
    11. Hymns of Battlefields (2:14)
    12. Immortal Emperor (2:44)
    13. March to Victory (2:10)
    14. A Poem for Nemesis (2:20)
    15. Soul of the Ultimate Nation (3:13)
    16. Requiem for the Dead (3:45)
    17. Ethereal Life (2:53)
    18. A Pernicious Plot (2:12)
    19. Graveyard of Aiort (2:45)
    20. Menace of the Army Wings (7:54)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Aviator

    The Chronicles of Narnia:
    The Lion, the Witch, and the Wardrobe


    Eragon

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam