FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Trevor Jones - 1st Soncinemad Film Music Festival (Trevor Jones)    TREVOR JONES - 1st SONCINEMAD FILM MUSIC
       FESTIVAL  (2006)


      

       zene: Trevor Jones
       vezényel: Trevor Jones
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Contemporary Media Recordings
       játékidő: 93:43




         Madridnak összesen két alkalommal nyílt lehetősége otthont biztosítani a Soncinemad elnevezésű, kizárólag a filmzenére fókuszáló rendezvény számára, mely során a komponisták és rajongóik különféle programok keretén belül találkozhattak egymással. S bár e szám nem nagy, a meghívott vendégek és a koncertrepertoárok tekintetében azonban ezen csekély alkalom is igen jelentősnek számít, éppen ezért sajnálatos, hogy a szervezők nem folytatták tovább a sorozatot. A négy koncert közül Alan Silvestri és Trevor Jones estje sikerült a legjobban (inverzük pedig Harry Gregson-Williamsé volt, aki minden bizonnyal keserű szájízzel távozott aznap este a pulpitusról), melyek - némi utómunkálatot követően – szerencsére album formájában is elérhetővé váltak. A Silvestri-féle koronghoz hasonlóan a dél-afrikai származású komponista hangversenyének emlékét őrző kiadvány sem hagyható szó nélkül, hiszen szintén csodálatos élményben képes részesíteni hallgatóját.

         Jones 2006 táján még nem számított rutinos koncertezőnek – sőt, még interjúkkal sem igazán halmozta el rajongóit, ám ez napjainkra pozitív irányban változott -, amikor azonban a Soncinemad szervezői felkeresték őt azon elképzelésükkel, miszerint egyik estjüket műveinek bemutatására szentelnék, a komponista elfogadta a szíves invitálást, és nekiült a műsorrend összeállításának. Saját bevallása szerint két dolgot igyekezett szem előtt tartani: a film népszerűségét, valamint a muzsika befogadhatóságának mértékét - utóbbival a vágások miatt csapongó, összetett trackeket kívánta elkerülni, így a tematikával, ívvel rendelkező darabokra összpontosított úgy, hogy közben ahol csak tudott, a főtémán túl is válogatott be tételeket.
         A szerző Madridba érkezvén mindössze három órát töltött városnézéssel (amit aztán persze a következő évben bepótolt), ideje döntő részét ugyanis az előadások, valamint a koncertre való felkészülés tette ki. Arról, hogy utóbbi mennyire sikeres volt, már a koncert- és albumnyitó "Cliffhanger – Függő játszma" zárótétele során megbizonyosodhatunk. A Sylvester Stallone főszereplésével készült hegymászós film főtémájával kapcsolatban több helyen is olvashatók olyan észrevételek, miszerint rendkívüli hasonlóságot mutat "Az utolsó mohikán" főtémájával. Ezen párhuzam ezúttal is megfigyelhető, hiszen a második blokkban az említett alkotásból is elhangzott egy szvit. E két téma összecsengését a szerző egyetlen interjúja során sem tagadta, ugyanakkor minden esetben hozzátette, hogy mindez a rendező, Renny Harlin kérésére történt, aki kifejezetten olyan jellegű főtémát kért tőle, mint "Az utolsó mohikán" vezérmotívuma. A közel százfős RTVE Orchestra egyébként az utóbbi score-jának egyvelege során érzékelteti leginkább, milyen erővel és energiával képes megtölteni a rendelkezésére álló teret (különösen a "The Last of The Mohicans Main Title" és a "The Battle" trackek esetén érvényesül ez), mely hatás és a score körüli felhajtás minden bizonnyal elmaradt volna akkor, ha a direktor eredeti elképzelésének megfelelően elektronikus zene került volna az alkotás alá. Hasonlóan lenyűgöző előadás keretében hallhatóak a "Merlin" című tévéfilmhez készült darabok, valamint a szintén a fantasy kategóriába sorolható, ám tizenhat évvel korábban készült "A sötét kristály - The Dark Crystal", melynek score-jából Jones egy közel húszpercnyi játékidővel rendelkező egyveleget állított össze. Utóbbi mozi Jim Henson rendezésében készült, és a "Labirintus"-hoz hasonlóan azért áll közel a szerző szívéhez, mert aláfestésének létrehozásakor teljes mértékben szabad kezet kapott megbízóitól – hasonló fordult elő vele később a "Dark City" kapcsán is.

         Az erő és a dinamika mellett persze jócskán képviseltetik magukat a lágyabb, érzelemdúsabb dallamok is. Elsőként a "Sírba viszel – Roseanna’s Grave"-nek köszönhetően hallhatunk ilyet, amely a hozzátartozó történet helyszíne révén leheletnyi olaszos dallamvilággal is átjárt a harmonikák családjába tartozó akkordeon, valamint a bendzsó és a mandolin bevonása okán. A kiadvány kuriózuma is – legalábbis az ide válogatott tételei okán – ebből a műfajból kerül ki, a Déli-sark meghódításáról szóló, igaz történeten alapuló 1985-ös "Last Place on Earth" miniszéria muzsikája ugyanis annak ellenére is csak kizárólag bakeliten érhető el a mai napig, hogy a szakma Jones legjobb művei között tartja számon.
         Aki jártas a komponista munkásságában, annak már a tracklista böngészésekor nyilvánvalóvá válik, hogy a legszívfacsaróbb és legcsodálatosabb perceket "Az óriás – The Mighty" című alkotásból származó "Chapter Six - The Empty Book / Death of A Knight" tartogatja. Míg a ritmusosabb részek tekintetében a "Merlin"-nel és "Az utolsó mohikán"-nal nyűgöz le, addig a drámai vonalon ezen, gyakorlatilag hibátlan tétellel érinti meg leginkább a szerző (valamint a kórus mellett vokalistaként színpadra lépő Paula Alonso Martin) a lelkünket.

         A "Trevor Jones - 1st Soncinemad Film Music Festival" címre keresztelt korong egyrészt nagyszerű koncertlemez, másrészt remek tükörkép arról, hogy milyen palettán képes mozogni a szerző, kinek itt visszaköszönő zenéi mellett számos egyéb népszerű művét is fel lehetne sorolni (például az "Excalibur" vagy a "Labirintus" aláfestését), ez a közel másfél órányi hallgatnivaló mégis képes a teljesség érzését kelteni. Trevor Jones koncepciója és összeállítása tehát gyakorlatilag kifogástalanra sikerült, jelen kiadvány által pedig egy remek szerkezeti felépítéssel rendelkező esemény emléke maradt fenn rajongói számára.
         A Tearto Monumentalban megrendezett koncertből kétféle albumverzióval találkozhatunk a webáruházakban. Az egyik az imént ismertetett Contemporary Media Recordings-féle változat, a másik pedig a spanyolok által megjelentetett, közel húsz perccel rövidebb "Música de Cine: Trevor Jones", amelynél jó néhány tétel elhagyása mellett az est kronológiájához sem maradtak hűek. Én az előbbi beszerzését ajánlom mindenkinek.


    Kulics László
    2013.02.01.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. Cliffhanger End Credits – "Cliffhanger" (2:48)
      2. Merlin Opening Titles – "Merlin" (1:10)
      3. Ambrosia Dies – "Merlin" (1:17)
      4. Re-United – "Merlin" (2:29)
      5. Merlin End Credits – "Merlin" (2:10)
      6. Roseanna's Theme - "Roseanna's Grave" (1:57)
      7. Antonio Looks for Cecilia - "Roseanna's Grave" (1:03)
      8. Marcello on Vespa - "Roseanna's Grave" (1:12)
      9. Roseanna's Grave End Credits - "Roseanna's
          Grave" (5:50)
    10. Ko Is Shot / End Credits – "Aegis" (7:10)
    11. Last Place on Earth Main Theme - "Last Place On
          Earth" (2:42)
    12. Snow Mistress - "Last Place On Earth" (1:19)
    13. Norwegian Theme - "Last Place On Earth" (0:53)
    14. Chamber Ensemble At Mabel Beardsley's Soiree - "Last
          Place On Earth" (3:09)
    15. Message to the Public - "Last Place On Earth" (2:54)
    16. Last Place On Earth Closing Title - "Last Place On
          Earth" (3:28)

    CD 2:
      1. The Last of The Mohicans Main Title - "The Last of the
          Mohicans" (2:42)
      2. The Kiss - "The Last of the Mohicans" (3:08)
      3. Fort Battle - "The Last of the Mohicans" (3:40)
      4. Top of the World - "The Last of the Mohicans" (4:12)
      5. Chapter Six - The Empty Book / Death of A
          Knight – "Mighty" (7:05)
      6. Confederates & Unionists Regroup / Destiny of A
          Nation - "Fields of Freedom" (4:55)
      7. Dark Crystal Overture - "The Dark Crystal" (3:20)
      8. The Skeksis Duel - "The Dark Crystal" (2:08)
      9. Love Theme - "The Dark Crystal" (3:01)
    10. The Gelfling Ruins - "The Dark Crystal" (2:20)
    11. The Landstrider Journey - "The Dark Crystal" (1:06)
    12. Dark Crystal Finale - "The Dark Crystal" (6:22)
    13. Departure - "Dominic & Eugene" (4:24)
    14. Axel Heiberg - "Last Place On Earth" (3:49)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Beszámolónk az első madridi
    filmzenei fesztiválról


    The League of
    Extraordinary Gentlemen


    Loch Ness

    Música de Cine 2: Alan Silvestri

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam