FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Six Degrees of Separation (Jerry Goldsmith)    SIX DEGREES OF SEPARATION   (1993)
       Hatszoros ölelés


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Elektra
       játékidő: 35:19




         A "hatszoros ölelés" elmélete is Magyarországról indult el, mégpedig Karinthy Frigyes egyik könyvéből. Az ötlet lényege az, hogy zsugorodó világunkban mindenki összeköthető egy ismeretségi lánccal. Manapság az egyre népszerűbb közösségépítő oldalakon vizsgálhatjuk meg, hogy egy-egy embertől hány másik ember választ el bennünket. Ez a szám Karinthy szerint öt, de a később elterjedt elmélet szerint hat ember szükséges a kapcsolatok kiépítésére. Ezen az ötleten alapul az a népszerű játék is, amikor hollywoodi hírességeket kell Kevin Bacon színészhez kötni szerepeik alapján - a "six degrees of Kevin Bacon" a kilencvenes években népszerű időtöltés volt az egyetemeken. A népszerűséghez azonban kellett egy apró komédia, ami Hollywooddal is megismertette az elméletet.
         Fred Schepisi filmjében Will Smith játssza Pault, akit egy homoszexuális Harvard-diák felszed és bevezet az egyetemi életbe. Paul gyorsan kitanulja a járást, és megismerkedik a felsőbb körökkel. Hamarosan minden információt begyűjt gazdag társairól és azok szüleiről, így ebből a tudásból húz hasznot a következő hónapokban. Egy alkalommal New Yorkban jár, és szállást kér Flan és Ouisa Kittredge-től (Donald Sutherland és Stockard Channing), akiknek úgy mutatkozik be, mint fiúk személyes jóbarátja és Sidney Poitier fia. A Kittredge család befogadja Pault, de hamarosan rá kell jönniük a valóságra, és visszakövethetik a "hatszoros ölelés" eredetét.

         Fred Schepisi vígjátékához barátja, Jerry Goldsmith írta a zenét. Az "Oroszország-ház" sikere után a rendező és a zeneszerző még négy filmen dolgozott együtt, melyek között akadnak jobbak (lásd ezt a filmet) és rosszabbak (például a "Mr. Baseball"). A vígjátékhoz Jerry minimális mennyiségű zenét írt, aminek játékideje a CD-n tizenöt perc, a filmben azonban még rövidebb. A score marginális szerepe ellenére Goldsmith egyik kedvenc zenéjéről van szó, filmzenekoncertjein gyakran szerepeltette a produkció számára írt tangóját ("No Heart"). A score tánczenei és jazzes elemeket kever egy-egy hegedűvel és fafúvóssal. A filmben gyakorlatilag elveszik a zene a dialógusok alatt, a lemezen azonban szerencsére egy kicsivel jobban jár az anyag. Bár a zene kellemes és szórakoztató, a lemez mégis a Goldsmith-gyűjtők egyik leggyűlöltebb darabja, ezért érdemes megvizsgálni, hogy egy rövid, de kellemes zenét miként lehet olyan módon tálalni a hallgatóknak, hogy senki ne akarja meghallgatni ebben a formában.
         A lemezre tehát negyedórányi zene került rá, aminek egy része a filmben nem is hangzik el, de az album számára írott tételek szépen egészítik ki a tényleges score-t. De a rövid időtartamot sajnos hosszú és zenei szempontból érdektelen üresjáratok szakítják meg. A CD-n nem kevesebb, mint egy tucat dialógusrészlet szerepel, és ezek a válogatások se a legemlékezetesebbek a filmből. Bár tényleg a párbeszédek hajtják előre a történetet, ennyi emlékeztetőre azért nincs szükség a filmből. Ha én szerkesztettem volna az albumot, akkor a "Dialogue: Six Degrees of Separation" monológgal nyitottam volna, mivel ez magyarázza el az alapvető ötletet, a többit azonban biztos kihagytam volna. Jerry Goldsmith score-ja mellett található egy Cole Porter- és egy Paul Grabowsky-szerzemény, rajtuk kívül pedig még egy Debussy-mű is. Bár ezeknek sincs közük a score-hoz, a filmben fontos szerepet játszanak, ám így tálalva szintén rosszul működnek.
         Az album keverése is zavaró, a dialógusok például sokkal hangosabbak, mint a zene, így a trackek között állandóan lehet a hangerőt szabályozni. Ha szeretnénk hallani a score-t, akkor a dialógusok alatt lejjebb kell húzni a hangot, ugyanis a zene végeztével azonnal érkezik egy dörgedelem mondjuk arról, hogy galériatulajdonos létére Donald Sutherland miért képzeli magát festőnek. Ha ez nem lenne elég, a felsorolt tételek sem nagyon illeszkednek az albumon szereplő számokhoz: a 24-es track például lemaradt róla, erről a mai napig nem tudjuk, hogy mi lehet (lásd a tracklistát). A borító ráadásul olyan minőségű, mintha a hivatalos posztert egy gyűjthető játékkártyáról nagyították volna CD-nyi méretűre. Ilyen súlyos bakik esetében elsősorban a producereket terheli a felelősség, de a mellékelt információk alapján a kiadvány készítője maga Jerry! Ebben az esetben igazán nem vádolhatjuk azzal, hogy a zenéjét akarta előtérbe nyomni a lemezen.

         Mivel a "Hatszoros ölelés" már egyre nehezebben beszerezhető, gondoljuk meg, hogy pont erre a lemezre van-e szükségünk. Bár mint említettem a score érdekes és pont megfelelő a filmhez, nagyon rövid és ráadásul rosszul prezentált. Nemrég Mychael Danna "Capote" lemezén állt elő az a helyzet, hogy több volt rajta a beszéd, mint a zene. Akiket ez nem tántorít el, vagy a filmet megnézve szeretnék újrahallgatni a legjobb pillanatokat, azok minden bizonnyal magasabbra értékelnék a lemezt. Én inkább egy zenevágó programot javaslok, hogy az értékes dolgokat könnyebben elválasszuk a feleslegestől, így növelve a zene értékét.


    Hubai Gergely
    2008.04.13.




    Tracklista:

      1. Ouisa and Flan (1:53)
      2. Six Degrees of Separation (1:22) *
      3. Just One of Those Things - Cole Porter (1:06)
      4. Sidney Poitier (1:26) *
      5. Give Six - Paul Grabowsky (2:32)
      6. Painters (0:30) *
      7. There Is a God (1:30)
      8. Cats (0:51) *
      9. The Teacher (1:36)
    10. Dream About Painters (1:09) *
    11. The Blade (0:43)
    12. Imagination (1:55) *
    13. The Kiss (0:55)
    14. Dream Sequence (0:44) *
    15. Safe Trip (0:45)
    16. Both Sides (0:25)
    17. Do We Have a Story to Tell You (1:28) *
    18. No Heart (1:05)
    19. You're an Idiot (0:44) *
    20. Not Family (0:33)
    21. The Truth (0:29) *
    22. Quartet in G Minor, Opus 10 - Claude Debussy (1:18)
    23. Listen to Me (2:04) *
    24. Unknown Track (0:50)
    25. I Read Today (2:21) *
    26. No Heart (5:05)

    * dialógus



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien Nation

    Basic Instinct

    Capote

    Papillon

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam