FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Silent Hill (Jeff Danna)

    Filmek alatt hallott zenék



       SILENT HILL   (2006)
       Silent Hill - A halott város


      

       zene: Jeff Danna (Akira Yamaoka szerzeményei alapján)








         Egy olyan elképesztő sci-fi/horrorzene után, mint a két évvel ezelőtti "Resident Evil: Apocalypse", szinte tűkön ültem, hogy az ifjabb Danna-sarj, Jeff, mikor rukkol elő valami újabb muzsikával. Jóideje lehetett tudni, hogy a nagysikerű számítógépes játék, a "Silent Hill" moziváltozatához őt kérték fel zenei asszisztensnek, ami nagyjából annyit jelentett, hogy Akira Yamaoka a játék négy részéhez írt műveit filmzenévé kellett konvertálnia. Az újabb projektet tehát tulajdonképpen testhezállónak is lehetett nevezni, hiszen stílusában hasonló produkcióról beszélhetünk, még ha itt mindenféle genetikai hulladék helyett a Sötétség erőivel, valamint egy fanatikus vallási szekta vezetőjével kell is megküzdeni hősnőnknek. A hír, miszerint a film zenéjét nem tervezik kiadni, némileg elszomorított, de megtekintve a filmet bizony el kell ismernem: érthető ez az üzletpolitika.
         Ami azt illeti, mozibamenetel előtt nem voltam rest, s játékfanatikus ismerőseim köréből begyűjtöttem a "Silent Hill" zenéit (nagy szerencse, hogy a játékok készítői egyre gyakrabban gondolnak a zene szerelmeseire is, így a különböző adatfájlok közt könnyen rá lehet olykor lelni a trackekre is), így volt szerencsém bepillantani Yamaoka művészetébe. Az igazi japán misztikum köszönt vissza a szintetizátoron előadott tételekben, s nagyon sok, kellemes harmóniába ágyazott, álomszerű témával találkoztam, hosszan kitartott elektronikus szőnyeggel, földöntúli kísértéssel. Bár a Pokol bugyra is felidéződött, hiszen például az első rész zenéjében szinte alig találkoztam értékelhető dallammal. Helyette mindenféle csörgés-zörgés, hosszú, nagy csőben vett levegővétel visszhangja, fémes kalimpálások és értelmetlennek ható szintiprüntyögés hagyta el a hangfalat, s az olykor erős basszus által megrezegtetett üvegpoharak kivételesen hatékony részeseivé válhattak a hangélménynek - bár ez nem sokat segített rajta.
         A film hasonló zeneiséget hordoz, s utólagos heveny számításaim szerint nagyjából nyolcpercnyi elfogadható anyagot lehetne összegyűjteni, ez pedig azonnal meg is magyarázza a kiadatlanságát. Az eredeti Yamaoka-felvételekhez képest valóban sokkal tisztább, minőségi elektronikus hangmintákba ültetett, szebben kikevert zenék szólnak, de csak nagyon ritkán ad pluszt a látványhoz, sőt, többször is olyan érzésem volt, mintha a zeneszerző belekezdett volna valamibe, és négy taktus után a rendező rárivallt volna, hogy azonnal fejezze be. Később a játékzenékkel összevetve kiderül, hogy tulajdonképpen az összes jól sikerült téma szerepel a filmben is, de semmi nagyzenekari produktumra ne számítsunk, inkább jellemzően erős dobalapokra, vagy halk szintetizátoros témákra, néha zongora vagy cselló közreműködésével.
         Az igazat megvallva, teljesen értetlenül állok a stáblistán feltűnő Jeff Danna neve előtt, ugyanis ez nem az ő zenéje, hanem Akira Yamaokáé, és azt pláne nem értem, hogy a "Resident Evil: Apocalypse" rajongóit miért kellett ezzel a projekttel tulajdonképpen félrevezetni. Külön tehát felesleges a filmzenét keresni, ám akik úgy gondolják, hogy az emlékezetes témákat néhány egyéb, valóban nagyszerű muzsikával együtt szívesen újrahallgatnák, azoknak bátran ajánlhatom az egyébként kereskedelmi forgalomban is kapható "Silent Hill"-játékzenéket (azoknak is főleg a második és harmadik részét). Noha kicsit borsosabb áron adják (6-8 ezer forint között), de a misztikus hangulatú szintetizátorzenék szerelmesei valószínűleg találnak majd benne igazán élvezetes pillanatokat. A filmzenével pedig nem érdemes foglalkozni, mert a rosszul összeválogatott és csúnyán lekurtított témák itt egyáltalán nem működnek, és a film egyes csúcspontjain csupán jókora hiányérzetünk marad.


    Tihanyi Attila
    2006.05.21.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    36 Quai Des Orfévres

    The Cell

    Resident Evil: Apocalypse

    Terminator 2: Judgment Day

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam