FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Sideways (Rolfe Kent)    SIDEWAYS   (2004)
       Kerülőutak


      

       zene: Rolfe Kent
       vezényel: Stephen Coleman
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Silva Screen
       játékidő: 37:24




         "Élj oly sokáig, míg szeretnél, és szeress élni, amíg élsz!"
         (felirat egy borosüveg címkéjén)


         Bár nemes hagyományaink folytán hazánk már régen kiérdemelte a "bornagyhatalom" címet, a témát gasztronómiailag középpontba állítva először mégis egy amerikai történet ízlelgeti. Ebben a road movie-ban Miles, a sikertelen író és borszakértő egy nap összepakolja holmijait, bevágja magát autójába, majd az anyósülésen terpeszkedő barátjával együtt útnak indul, hogy fenséges tájakon áthaladva felfedezze magának - egy kóstolótúra keretén belül - a kaliforniai borok legpompásabb évjáratait. Az ízlelőbimbók megnyugtatására indított utazás során Miles megtapasztalja, hogy az élet nagy kérdései jóval bonyolultabbak annál, mintsem hogy a feleletet rájuk pohárlötyögtetések közepette lehessen meglelni, ám útja közben talán arra is rájöhet, hogy a pillanatnyi örömök keltette illúziókból felébredve meg lehet találni azt az utat, melyet követve az ember egy kicsivel esetleg jobbá válhat.
         2005-ben a legjobb adaptált forgatókönyvért kapott Oscar-díjat Alexander Payne emelhette magasba. Kifogást csak amiatt emelhetnék, hogy Paul Giamattit nem jelölték semmire sem. Pedig az örök vesztes főszerepében ismét brillírozó színész remek társaival (köztük a mellékszereplőként nominált Thomas Haden Church-csel) együtt egy olyan ráérősen pergő, egyszerű, ám annál természetesebbnek ható sztoriban tündököl, ami végre nagybetűs emberekről szól olyan nézőknek, akik már megtapasztalták, hogy moziban látható happy endek hihetősége nem mindig egyezik meg a realitás talaján gyökeredző kínzó mindennapok nyomasztóságával.

         A rendezővel a közös egyetemi évek alatt összebarátkozott Rolfe Kentre érdemes lesz figyelni a továbbiakban. Már első nagyobb munkája - ami a Jack Nicholson főszereplésével készült "Schmidt története" alatt szólt - is hangulatos melódiákkal tarkított volt, de amit most tálalt a zenehallgató elé a "Kerülőutak" soundtrackjén, az utánozhatatlan! A komponista e két mozit megelőzően csupán a szélesebb közönség számára ismeretlenül maradt mozgóképeknél bukkant fel, így hát filmzenéje mindenféleképpen megérdemli, hogy ejtsünk róla pár hosszabb mondatot.

         Kezdetben vala az "Asphalt Groovin'": mintha maga a Rózsaszín Párduc lépne be az ajtón a nyitómuzsikával. Szelleme sündörgő szaxofonnal, és pajkos zongorával idéződik meg, a vibrafonos mester munkája mellett. Ezt viszi tovább a "Constantine Snaps His Fingers", azzal a különbséggel, hogy ezúttal már a fúvósok is észrevétetik magukat. Szinte örömzenélésnek hívhatnánk a "Drive!"-ot, melyben a szaxofon csak nyomul és nyomul, míg a háttérből szenzációs billentyűfutamokat hallani.
         Kedvencem következik, a címe: "Picnic". A könnyed szájharmonika-téma viszi végig az egész darabot, aminek hatására valami vidám tavaszi kerékpáros kirándulás képe bukkanhat fel szemeink előtt. Hasonló szerepel még a lemezen, csak szájharmonika nélkül: a "Wine Safari"-ban a ritmusszekció erőteljesebben kíséri ezt a túrát. Utóbbi csapat szintén érezhetően van jelen az ismételten szaxofoncentrikus "Lonely Day"-ben. Hogy ez a magányos nap ne legyen annyira szomorú, gondoskodnak a jókedvről a dalvégi brazilos "ugatások".

         Tipikus baktatós jazz főhősünk témája ("Miles' Theme"). Ebben kézzel püfölt dobok, fuvola és vibrafon emelhető ki a zongora társaságában (stílusa visszaköszön a "Slipping Away as Mum Sleeps"-ben is). A "Los Olivos" a korábbi kirándulós track olaszos, melankolikusra lassított variánsa, tangóharmonika és cimbalom (!) közreműködésével.
         A "Chasing the Golfers" erőssége a tangóharmonika, és egy '70-es évekbeli alaphangszer, a Hammond-orgona, minden retrobuli alapfelszerelése. Ennek hangja mindenkinek be fog ugrani, ha lejegyzem eme remek nevet: Mekk Elek. A következő track ("Walk to Hitching Post") sündörgő fuvolamotívumára rátelepszik egy gitár, és a tangóharmonikával valami régi krimimuzsika hangzását imitálja.
         Két rövidke zene szól egymás után: a lüktető, vígjátéki "Bowling Tango" és a furcsa című "I'm Not Drinking Any #@%!$ Merlot!", amiben megint apró célozgatások akadnak a trapéznadrágokra a Hammond miatt.
         A cédén két nyugodtabb, romantikus pillanatkép akad. Az "Abandoning the Wedding" bús zongorával, a zárótétel "Miles and Maya" pedig az említett instrument mellett dobseprűvel operáló szerelmi téma, amelyek hallgatása során átérezhetjük egy reménytelennek tűnő szerelem nem túl szívderítő pillanatait.

         A zöld színben kimondottan erős borító (vicces karikatúrával a címlapon) méltó ahhoz, amihez tervezték. Kinyitva egy térképre rámontírozott fotók sora, és a hátoldalon látszó káprázatos tájkép emlékeztet a moziban átélt kellemes pillanatokra.
         A "Sideways" soundtrack összességében alig hosszabb, mint félóra, ráadásul dallamossága ellenére is csak rétegzene maradhat. Hogy Rolfe Kent művét mégis nyugodt szívvel ajánlom megvételre, nem lesz meglepő annak, aki legalább néhány percre belehallgat. Lazán jazzes harmóniák, egy rendhagyó életérzés megzenésítése - azok számára is, akiket a jazz eddig elriasztott.
         A film, és a hozzá készült score egyaránt olyan, mint a jó bor: minél több időt hagy neki az ember, lágy zamatát annál jobban élvezni fogja. És még csak másnapos sem lesz tőlük.


    Bíró Zsolt
    2005.05.14.




    Tracklista:

      1. Asphalt Groovin' (4:00)
      2. Constantine Snaps His Fingers (3:03)
      3. Drive! (3:56)
      4. Picnic (2:15)
      5. Lonely Day (1:40)
      6. Wine Safari (2:13)
      7. Miles's Theme (2:59)
      8. Los Olivos (2:43)
      9. Chasing the Golfers (3:03)
    10. Walk to Hitching Post (2:32)
    11. Abandoning the Wedding (3:25)
    12. Slipping Away as Mum Sleeps (1:00)
    13. Bowling Tango (:49)
    14. I'm Not Drinking Any #@%!$ Merlot! (1:13)
    15. Miles and Maya (2:26)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A River Runs Through It

    Spanglish

    The Terminal

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam