FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Shrek (Harry Gregson-Williams, John Powell)    SHREK   (2001)
       


      

       zene: Harry Gregson-Williams; John Powell
       vezényel: Gavin Greenaway, Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 44:28




         Shreket, a kissé morcos, ám alapvetően jószívű ogrét senkinek sem kell bemutatni, hiszen ő nemcsak 2001 egyik legsikeresebb filmes karaktere volt, hanem vászonralépése óta mindmáig töretlen népszerűségnek is örvend - persze ezen siker megtartásához némileg a későbbi folytatások, a "Shrek 2.", valamint a "Harmadik Shrek" is hozzájárultak. És persze ne feledkezzünk meg Szamárról sem, akinél - hogy Shreket idézzem - "nem az a csoda, hogy beszél, hanem ha befogja", illetve a szépséges királylányról, Fionáról, hiszen ők sem a könnyen feledhető mesefigurák sorát gazdagítják. A DreamWorks sikertriójának első, látványvilágban és humorban egyaránt erős kalandját Andrew Adamson ("Narnia Krónikái: Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény") és Vicky Jenson ("Cápamese") rendezte, a karaktereknek pedig olyan népszerű színészek kölcsönözték hangjukat, mint Mike Myers (Shrek), Eddie Murphy (Szamár), Cameron Diaz (Fiona) és John Lithgow (Farquaad nagyúr). Az alkotás elsöprő sikere természetesen rögvest túlnyúlt a kritikusok és a rajongók visszajelzésein: kis túlzással azt lehet mondani, hogy a produkció szinte minden kisebb és nagyobb díjátadó (például Oscar, BAFTA, Annie, BMI, Cannes) listájára felkerült - mégha csak jelöltként is.

         Mára a rajz-, pontosabban az animációs filmek többsége szakított a Disney stúdió által annak idején létrehozott íratlan rajzfilmes szabályok betétdalokra vonatkozó fejezetével. S bár ebből adódóan a karakterekre már nem igazán jellemző az adott produkció számára íródott dalok eléneklése, az ilyen jellegű zenerészletek nem váltak nemkívánatos elemmé: az egyes - többnyire különféle műfajú és korszakban íródott - slágerek továbbra is fontos részei maradtak a filmeknek. Ezen zenei betéteket a "Shrek" esetében többek között olyan jelenetsorokhoz használták fel, mint a lovagi torna (a "Bad Reputation" a Halfcockedtől), Shrek és Fiona sétálása a mezőn ("My Beloved Monster" - Eels), az egymás iránti vágyódást bemutató képsorok ("Hallelujah" - John Cale) vagy a záróparti, ami alatt Szamár, azaz Eddie Murphy előadásában csendül fel az "I'm Believer" című Smash Mouth-szám.
         Amit pedig a betétdalokkal sem lehet megoldani, ott a jól bevált instrumentális muzsika a megoldás. Jelen esetben egy, a "Z, a hangya" és a "Csibefutam" aláfestéseit is közösen jegyző, s ezáltal összeszokottnak mondható párosra, John Powellre és Harry Gregson-Williamsre hárult a feladat, hogy megtöltsék a dalok által még el nem foglalt, ám valamilyen zenei alátámasztást feltétlenül igénylő részeket. Ez a tulajdonképpen inkább a vígjátéki aláfestések kategóriájába tartozó, a jelenetekhez erősen igazodó, ám ennek ellenére önállóan hallgatva is remek kikapcsolódást biztosító score egyben közös pályafutásuk utolsó állomása is, ugyanis Powellék tartottak attól, hogy az Álomgyár a jövőben szerzőpárosként skatulyázza majd be őket (jó példa erre "A parfüm - Egy gyilkos története" komponistaduója, a szinte mindig együtt dolgozó Reinhold Heil és Johnny Klimek), így inkább önállóan építették tovább karrierjüket - bár nem kizárt, hogy a későbbiekben újból együtt tűnik majd fel nevük valamelyik alkotás stáblistáján. A szétválásból a Shrek-filmek esetében Gregson-Williams került ki győztesen, ugyanis az alkotók őt szerződtették le a folytatások aláfestéseihez, illetve az itt kialakult munkakapcsolat eredményeként tudható be az is, hogy később őt választották be a "Narnia" stábjába is.

         A számtalan trackre szabdalt, ám kronológiailag helyes sorrenddel bíró filmzenealbum a tündérmese témájával ("Fairytale") indít, melynek alappillére az alapjában véve egyszerű, ám a változatos hangszerelésnek köszönhetően rendkívül szép főtéma, amely a film egészén végigkísér bennünket. Egy másik, az egyedüllét szimbolizálása végett szomorkás vonósjátékon alapuló "Eating Alone", valamint a hozzá hasonló "Starry Night" szintén olyan tételek, melyek nélkül a jelenetek minden bizonnyal üresek lennének. A huszonhét, többnyire könnyed hangvételű zenekari játékot igénylő tétel között a kedves mesefigurákhoz illő, csilingelős-brummogós (mint például az "Uninvited Guests", a "The Perfect King", a "Delivery Boy Shrek / Making Camp") részeket éppúgy találunk, mint Farquaad "nagyúr" termetét kifigurázó aláfestést ("March of Farquaad"), illetőleg meglepetéssel végződő lovagi szemléhez illő pillanatokat ("Tournament Speech"). Az érzelmes percekről a "Helmet Hair", a gitárjátékkal felvezetődő "Friends Journey to Duloc" és a "Better Out Than In / Sunflower / I'll Tell Him", továbbá a "Fiona's Secret" gondoskodik, s hogy a kiadvány igazán színes legyen, helyet kapott rajta a Dulocban található információs pult dala ("Welcome to Duloc"), Fiona és a kismadár dalversenye ("Singing Princess") valamint Robin Hood kínos harmonika-amortizálással végződő dala, a "Merry Men" is.
         De az élet nemcsak játék és mese. Fiona kiszabadítása a sárkánnyal őrzött várból nem éppen zökkenőmentes feladat, aminek mi azért örülhetünk, mert így egy kis adag akciózene is készült a filmhez. A "What Kind of Quest"-től kezdve a kissé a David Arnold-os James Bond-zenékre emlékeztető "Escape from the Dragon"-ig bezárólag egy meglehetősen pörgős szegletet ismerhetünk meg, ahol érződik az együttesen közel száztíz fős, kórussal kiegészülő zenekar jelenléte. A pörgősebb tételekhez sorolható még a jelenet stílusából adódóan jóval komolytalanabb hangvételű, a Robin dala végén összezúzott harmonikára épülő, a Fiona "Mátrix"-os verekedését alátámasztó "Fiona Kicks Ass", illetve a fennköltebb dallamú "Ride the Dragon" egy része is.

         Mindent összevetve egy igen impozáns külsővel rendelkező, és minden, a filmben felcsendülő instrumentális aláfestést magában foglaló Varése Sarabande-kiadványnak egyetlen hátránya a már említett tagoltság, amit jelen esetben azért nem illik felhozni hibaként, mert a filmet tekintve tényleg csak akkor lehetett volna több hosszabb játékidővel rendelkező tételt készíteni, ha az alkotók kihagyták volna a betétdalokat. A zeneileg igen széles skálán mozgó szimfonikus muzsika mellett a DreamWorks gondozásában egy, a filmben elhangzott dalokat (különféle népszerű előadók számait) tartalmazó válogatásalbum is megjelent.


    Kulics László
    2007.06.13.




    Tracklista:

      1. Fairytale (1:27)
      2. Ogre Hunters / Fairytale Deathcamp (1:36)
      3. Donkey Meets Shrek (2:38)
      4. Eating Alone (1:18)
      5. Uninvited Guests (2:09)
      6. March of Farquuad (0:39)
      7. The Perfect King (1:18)
      8. Welcome to Duloc (0:34)
      9. Tournament Speech (0:51)
    10. What Kind of Quest (2:23)
    11. Dragon! / Fiona Awakens (2:06)
    12. One of A Kind Knight (1:19)
    13. Saving Donkey's Ass (0:43)
    14. Escape from the Dragon (1:58)
    15. Helmet Hair (2:08)
    16. Delivery Boy Shrek / Making Camp (0:48)
    17. Friends Journey to Duloc (2:42)
    18. Starry Night (0:58)
    19. Singing Princess (1:36)
    20. Better Out Than In / Sunflower / I'll Tell Him (2:11)
    21. Merry Men (0:43)
    22. Fiona Kicks Ass (0:29)
    23. Fiona's Secret (3:02)
    24. Why Wait To Be Wed / You Thought Wrong (1:59)
    25. Ride the Dragon (1:37)
    26. I Object (1:51)
    27. Transformation / The End (3:26)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Flushed Away

    Happy Feet (Soundtrack)

    The Incredibles

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam