FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Shoes of the Fisherman (Alex North)    THE SHOES OF THE FISHERMAN   (1968)
       A halász cipője


      

       zene: Alex North
       vezényel: Alex North
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 149:59




         1964-ben hivatalosan halottá nyilvánították a történelmi filmeposz műfaját, miután a "Kleopátra" és "A Római Birodalom bukása" (ebben a sorrendben) két céget is csődközeli helyzetbe hozott. Már nem érte meg hatalmas pénzekért ókori csatákat filmre vinni, de a közönségnek valamilyen szinten hiányoztak az epikus méretű szuperprodukciók. A '60-as évek végének egyik válasza erre a fájó hiányra "A halász cipője" című film, ami a pápaválasztást állította a középpontba, ezzel a filmkészítők megspórolták a drága történelmi események rekonstruálásához szükséges költségeket, de ugyanakkor próbálták visszaadni a korai filmek miszticizmusát. "A halász cipője" azonban félúton kisiklik és identitásválságba kerül, a spirituális filmeposz előbb teológiai ismeretterjesztésbe, majd dögunalomba fordul.
         Miután az lvovi katolikus püspök, Kiril Lakota (Anthony Quinn) húsz év után szabadul a gulágról, első útja Rómába vezet, ahol a pápa (John Gielgud) audiencián fogadja, majd kinevezi kardinálissá. Az ukrán származású Lakota először megtiszteltetésnek érzi a kitüntetést, de a pápa hamarosan meghal. A hidegháborús helyzet miatt a Bíborosok Tanácsa úgy dönt, hogy a katolikus érdekeket jól érvényesíthetné egy keleti blokkból választott pápa, de az egyetlen ilyen kardinális az éppen most kinevezett Lakota, akit lassan (a filmben majdnem egy óra alatt) pápává választanak. Ezalatt egy tévériporter dokumentumfilmbe illő részletességgel elmagyarázza a nézőknek, hogy mi is zajlik. És miután Kirilt megválasztják, semmi se történik...
         "A halász cipőjé"-nek két apró hibája van. Az alapötlet azért működött nagyszerűen annak idején, mivel senki nem tudta elképzelni, hogy milyen lehet egy keleti blokkból választott pápa - Karol Wojtyla megválasztásával (akiből II. János Pál lett) azonban ez az újdonság elveszett. A másik probléma, hogy a pápaválasztás után a film nem tud merre továbbhaladni, így Lakota ígéretesen induló karaktertanulmánya hamarosan teljesen kifullad, ami egy közel háromórás filmben nem túl előnyös. Azonban akiket nem kötne le a történet a megadott időig, azok figyeljék a zenét, mert különleges kompozícióval van dolgunk, ami számtalan szempontból érdekes.

         A film zeneszerzője Alex North, aki a "Spartacus" és a "Kleopátra" kapcsán már dolgozott ilyen monumentális projekteken, sőt később ez lett a specialitása. 1968-ban azonban hirtelen munkanélkülivé vált, mivel Stanley Kubrick kirúgta a "2001: Űrodüsszeia" forgatásáról, miután úgy gondolta, hogy klasszikus zenére cseréli le North eredeti szerzeményeit. A zeneszerző az utolsó pillanatban kapcsolódott be "A halász cipőjé"-nek munkálataiba, és csak azért vállalta a hatalmas munkát a kiszabott rövid határidőn belül, mert tarsolyában még ott rejtőztek az Űrodüsszeiából száműzött motívumok, melyeket beépített a pápaválasztós filmeposzba.
         A film három alapötletre épül. Az ukrán Kirilnek eredetileg orosz motívumokat tulajdonít North, melyek a népdal-átdolgozásoktól a hatalmas kórusművekig terjednek, központi elemük pedig a "2001: Űrodüsszeia" főtémája (lásd például az "Overture" vagy az "End Title" című számokat), mely köré fölépül az összes többi szláv hangzású téma. North művének másik fontos eleme az úgy nevezett kozmopolita téma, mely elsősorban a pápaválasztás során kvázi főszerepet játszó tévériporter jelentkezései közben hallatszik, illetve Kirilhez is kapcsolható, aki húsz év gulág után lát először nagyvárost a film humorosabb jeleneteiben. Az első lemez ezen variációk köré építkezik, illetve számtalan himnikus, orgonára épülő darabot is tartalmaz, melyek Róma városát és a pápai intézményt jelképezik. A legszebb részekre azonban a második lemezig kell várni.
         Az első lemez alternatív darabokkal ér véget, melyeket ugyan felvettek a filmhez, mégsem kerültek felhasználásra. North sokat adott a kísérletezésre, hogy mindig a legtökéletesebben találja el az adott hangzást, ezért maradt fenn ennyi változat - a pápa megkoronázásától a főtéma alternatív felvételéig sok minden. A helyzetet csak bonyolítja, hogy 1968-ban kiadtak egy bakelitet, ami részben tartalmazott már zenéket, de voltak köztük újonnan felvett darabok - ilyen például a lemez számára készült "Theme from The Shoes of the Fisherman". Ezek a kis színes ráadások teszik igazán kiválóvá a FSM-kiadványokat, melyek tényleg a rajongóknak szólnak.
         A Film Score Monthly a második lemezen három nagyszabású MGM-filmhez válogatott össze bónusz anyagokat. Az első számok "A halász cipőjé"-hez készült két kórusmű ("Veni Creator Spiritus" és "Tu Es Petrus"), melyeket a film helyszínén, Rómában vettek fel. A filmhez kapcsolódó további felvételek azért kerültek a második lemezre, mert a felvonulási induló vagy az állatkerti karneválzene valószínűleg rosszul mutatott volna egy himnikus mű kellős közepén. A lemezen másik két filmből is találhatók érdekességek. Hallható három demo téma Michel Legrand "Zebra kutatóbázis"-ából - ezeken mutatta be az ötleteit a producereknek, de végül ebben a formában nem mind kerültek be a filmbe. A második lemez Ron Goodwin zenéjével zárul: a "Kémek a sasfészekben" azon témáit tartalmazzák, melyeket a szerző kizárólag a korabeli bakelit kiadvány számára komponált, és nem tűntek fel a filmben. Elsőre talán furcsa lehet ez az összeállítás, de a Film Score Monhly gyakran bocsát ki ilyen összemosott második lemezeket, ahol korábbi kiadványaikat bővítik, egyszersmind rávéve a vásárlót arra, hogy fektessen be az új lemezekbe is.

         Alex North zenéje általában nehezen emészthető (szabadelvű jazzes kompozíció jóval megelőzték korukat), de a megaprodukciókhoz készült fenséges zenéinél kizárólag a bőség zavara lehet hátrány, illetve ha valaki zsigerből kerüli a műfajt. Akik azonban szeretik a nagyszabású Rózsa Miklós- és Dimitri Tiomkin-kompozíciókat, azok Alex North témába illő szerzeményeiben méltó harmadik nagyságra találhatnak a zeneszerzők panteonjában.


    Hubai Gergely
    2006.11.23.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. Overture (4:02)
      2. Main Title (2:00)
      3. Kiril's Release / Kamenev (2:33)
      4. Rome (2:32)
      5. Pope and Kiril / Announcement / St. Peter's
          Square (2:18)
      6. Ceremony (3:10)
      7. Arrival of the Cardinals (3:03)
      8. The Election (album version) (4:37)
      9. Kiril's Past (1:38)
    10. Kiril is proclaimed Pope / White Smoke (03:59)
    11. Entr'Acte / Leone (2:25)
    12. Kiril's Loneliness (2:12)
    13. Adventure (2:15)
    14. Consolation / Tiny Folly (6:54)
    15. Commission's Reaction / Telemond's Death (2:23)
    16. Solitary Pilgrimage / Daybreak at St. Peter's (2:39)
    17. The Gathering (2:19)
    18. Coronation (4:29)
    19. End Title/End Cast (1:32)
    20. Exit Music (2:00)
    21. Main Title (alternate) (2:48)
    22. Election of the Pope (film version) (4:01)
    23. Kiril's Loneliness (alternate) (2:12)
    24. Theme from The Shoes of the Fisherman (1:58)
    25. Solitary Pilgrimage (alternate) (2:25)
    26. Coronation (alternate) (0:46)
    27. End Titles (Leone version) (1:02)
    28. Rome (alternate) / Main Title (excerpt of alternate) (1:57)

    CD 2:
      1. Veni Creator Spiritus (7:08)
      2. Tu es Petrus (6:00)
      3. Celebration (1:40)
      4. Roman Band (0:27)
      5. Zoo (1:05)
      6. Roman Party (2:53)
      7. Tiny Folly (jazz version) (2:18)
      8. Tiny Folly (film version) (2:29)
      9. Water Theme (3:19) *
    10. Theme from Ice Station Zebra (3:23) *
    11. Water Theme / Theme from Ice Station Zebra
          (combined) (2:55) *
    12. Main Title (3:05) *
    13. Ascent on the Cable Car (7:06) **
    14. Pursued by the Enemy (4:04) **
    15. The Booby Trap (3:20) **
    16. Encounter in the Castle (2:03) **
    17. On Enemy Territory (4:00) **
    18. Descent and Fight on the Cable Car (7:16) **
    19. The Chase to the Airfield (3:43) **
    20. Three Incidental Pieces from the Film (5:36) **

     * bónusz számok a "Zebra kutatóbázis"
        című filmből (Michel Legrand)
    ** bónusz számok a "Kémek a sasfészekben"
        című filmből (Ron Goodwin)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Appointment

    Frenzy

    Premiere and Classic Symphonic
    Film Music koncert (beszámoló)


    További kritikáink
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory

  • Filmzenékről röviden
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam