FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Shattered Glass (Mychael Danna)    SHATTERED GLASS   (2003)
       A hazugsággyáros


      

       zene: Mychael Danna
       vezényel:Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Thrive
       játékidő: 23:21




         A tényfeltáró újságírás nem újkeletű műfaj. Van, amikor korrupciót leplez le, megmutat közismert eseményeket más szemszögből is, esetleg emberi sorsokat változtat meg, időnként dönt romba. De mindenféleképpen szükség van rá, mert néha napvilágra kerülhetnek olyan bűnesetek is, amelyek az oknyomozó zsurnaliszták kitartása nélkül egyébként rejtve maradnának a nyomozó szervek elől.
         Olykor viszont nincs megfelelő, példányszámnövelő téma. A bulvárlapok térhódítása azonban bizonyítja, hogy uborkaszezonban a lapokat el lehet adni olyan "Megtanult balettozni a mosómedve" színvonalú, kreált sztorikkal is, melyek a valósággal igencsak hadilábon állnak.
         Az "A hazugsággyáros" viszont nem kitalált történet, ellenben korának Münchausenje a főhős. Stephen Glass Amerika egyik legnevesebb lapjánál, a "The New Republic"-nál volt újságíró. Változatos témáinak köszönhető népszerűsége miatt sokáig rejtve maradt egy bizonyos képessége: lapzártakor előszeretettel adott le saját maga által kitalált történeteket. Az, hogy viszonylag sokáig űzhette hobbiját észrevétlenül, köszönhető volt az iránta megnyilvánuló túlzott bizalomnak, amely miatt cikkeinek még csak a forrásait sem ellenőrizték le sohasem a lektorok. Lebuktatásához nem kellett komoly apparát, elég volt egy konkurens (internetes) lap gyanút fogó munkatársának rákeresnie a világhálón az egyik - pont egy hackertalálkozóról szóló - cikkben megemlített cégnévre, és már csak annak kellett utánajárnia, hogy miért nincs nyom a többi adatról sem...
         A maga típusában izgalmas alkotás született, ami még akkor is elmondható, ha a végét a néző már eleve ismeri, amikor megtekinti. A film egyedül csak arról nem oszlatja el kellőképpen a homályt, hogy miért is volt notórius hazudozó az újságíró, amikor kicsit több munkával az áhított megbecsülést ugyanúgy megszerezhette volna.
         A nívós karakterszínészek hozták a formájukat (legfőképpen Hank Azaria, a korrekt főszerkesztő szerepében), a tenyérbemászó képű Hayden "Anakin" Christensen pedig lehetőséget kapott arra, hogy bemutassa: képes olyan környezetben is helyt állni, amelyben a színészi tehetség hiányát már nem fedezik holmi lézerkardok összecsattanásainak zizegő hangjai. Feladatát meggyőzően oldotta meg, de nem emiatt a szerep miatt fogja megszeretni bárki is. Már aki meg akarja egyáltalán kedvelni őt (nem lesz könnyű feladat).

         A film zeneszerzője elsősorban drámai filmzenéiről ismeretes (ilyen például a testvérével, Jeff-fel komponált "Green Dragon"), de Mychael Danna bátran felfedezte az élet sötétebb oldalait is. Bizonyíték erre a "8 mm" depressziós muzsikája, és a rendszeres alkotótárs, Atom Egoyan filmjeinek score-jai ("Exotica"; "The Sweet Hereafter"). Az ezoterika világában szólóalbumaival ("Sirens"; "Skys"), és a Tim Clementtel közös "North of Niagara"-val képviseltette magát. Nem ritkán Ázsiába tesz zenei kirándulást ("Kama Sutra: A Tale of Love").
         A legfrissebb Danna-filmzene a "Bounce" nyomdokain halad. Aki látta a Paltrow - Affleck páros feledhető romantikus filmjét, a "Szívörvény"-t, annak már nem is kell sokat hozzáképzelni ahhoz, hogy betájolhassa magának a "Shattered Glass" stílusát.

         Ha a film nem is ad száz százalékos magyarázatot a hazug újságíró motivációjára, megteszi ezt a zeneszerző a saját eszközeivel. Az "A Little Bit Humble" mintha egy felnyíló díszdobozból előbújó mini körhinta kedves csilingelésével próbálná tudtunkra adni, hogy tulajdonképpen csak egy nagy gyerek játszik újságírósdit, aki még a terhelő bizonyítékok súlya alatt is konokul tartja magát igazához, helytelenül felmérve, hogy mekkora károkat okozott valójában az addig nagyra becsült tényfeltáró újságírásnak. A kezdetben lassú vonóshangszerek finom pattogása teszi a folytatásban még lágyabbá az első tracket.
         Visszhangzó ütőshangszer a főszereplője a "TNR"-nek. Ezzel látogatunk el a szerkesztőségbe (a rövidítés magyarázata: "The New Rebuplic"), ahová a John Powell-akciózenék hangzását idéző hegedűszólam kísér bennünket. A "Kelly's Goodbye" szomorú, zongorára írt motívumából megtudhatjuk, hogy a főhősünk mentorának tekinthető, időközben elbocsátott főszerkesztő milyen lelkiállapotban távozhat exmunkahelyéről. Ezt követően a "16,800 Magazines"-ban mélyebb szólamban ugyan, de visszatér hozzánk a "TNR" ütőse, kombinálva poharak (!) finom kocogtatásával (ilyesmikből állt össze a "Solaris" is, Cliff Martinez műve). Talán egy összeszokott vonósnégyes figyelhető meg a "Fact Check"-ben. Ez a tétel egyfajta mesehangulatot árasz magából, főleg miután becsatlakoznak a fúvós hangszerek is, nem is beszélve egy xilofon baráti társaságáról.

         Könnyen repül az idő ilyen zene alatt, ha az ember éjszaka dolgozik! A "Night Shift" alatt is ott van az utóbbi instrumentum, de ezen kívül fel lehet még figyelni egy leginkább nagybőgőnek vélhető brummogásra is, háttérben a ritmusszekció kézzel püfölt dobjaival. Eddig nem volt feltűnő a gépi hangok jelenléte (most sem zavaró, sőt!), de ezek azért már észrevehetőek a vibrafon takarásában is a "Forbes.com" esetében.
         Mintha a '70-es években járnánk a "There is a State Called Nevada" alatt, ami leginkább egy fúvósok nélküli jazz-zenekar számának intróját idézhetné (már ha nem lenne képzavar egy ilyen együttes léte). Utána a "Conference Call"-ban az eddig is központi szerepet kapott ütősök céloznak rá, hogy valakinek kapása van. A záporozó bizonyítékok súlya miatt kicsit megtört újságíró-palántát a "Stop Pitching" próbálja nyugalomra inteni el-elmélázó zongorabillentyű-leütésekkel. Hasonló szerkezetű track az "Explain" is, a megvilágosodást zenében imitáló, a vége felé egyre erősödő szimfonikus kitöréssel. "If You Remain Silent": a filmcímbeli szójátéknak megfelelő, xilofon képezte "üveghangok" itt jelennek meg legerősebben, hegedű-körítéssel. Keringőnek indul az "Epilogue", ami aztán a teljes zenekart alkalmazva, de a csilingeléseket már elhagyva zárja az albumot.

         A designt tekintve néhány fotó idézi fel a filmet, de némileg furcsa a kihajtogatható borító egyik négyzetének kihasználatlanul hagyása, egy szimpla piros mező képében. Értékelhető viccelődés viszont a szlogen feltüntetése az utolsó szó kiikszelésével, majd alatta ugyanaz a szó, csak "n" nélkül ("READ BETWEEN THE LINES / LIES").
         Mychael Danna szerzeményén nem lehetne fogást találni, ha bele akarnánk kötni. Már ha leszámítjuk a lemez hihetetlen rövidségét, mely idő talán arra is kevés lenne, hogy az egyik, hegedűn játszó művész lapozzon egyet a kottájában. Azonban a film hanganyagának fantasztikus világa, és a sok szokatlan hangszerrel létrehozott egyedien játékos stílus kárpótolja a lemez megvásárlóit a nem éppen imponáló hossz ténye felett érzett keserűségükben.


    Bíró Zsolt
    2004.09.10.




    Tracklista:

      1. A Little Bit Humble (2:31)
      2. TNR (1:53)
      3. Kelly's Goodbye (2:04)
      4. 16,800 Magazines (1:18)
      5. Fact Check (1:47)
      6. Night Shift (1:47)
      7. Forbes.com (1:31)
      8. There is a State Called Nevada (1:25)
      9. Conference Call (1:15)
    10. Stop Pitching (1:11)
    11. Explain (2:23)
    12. If You Remain Silent (2:24)
    13. Epilogue (1:52)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Bourne Supremacy

    Mychael Danna:
    Világzenék és zenei világok (interjú)


    Where the Truth Lies

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam