FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Shall We Dance? (Gabriel Yared, John Altman)    SHALL WE DANCE?   (2004)
       Hölgyválasz


      

       zene: Gabriel Yared, John Altman és különféle előadók
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Casablanca Records
       játékidő: 45:09





         Sokan a szabadidő épkézláb eltöltése, esetleg a vonzó elegancia, némelyek pedig kifejezetten egy esetleges párkapcsolat reményében kezdik el a társastáncot. A rendezett házasságban élő, ám mégis boldogtalan ügyvéd (Richard Gere) maga sem bírja megmondani, hogy miért, de amikor hazafelé tartva már sokadszor látja ábrándozni a tánciskola emeleti ablakában a magányos fiatal nőt (Jennifer Lopez), betér az épületbe. Rövidesen az önfeledten táncolók közt találja magát, és egyre jobban megszereti új hobbiját. Megmagyarázhatatlan túlórái miatt azonban felesége (Susan Sarandon) titkos kapcsolatot sejt a háttérben, és magánnyomozót állít rá, hogy meggyőződjön igazáról.
         Közönségcsalogató nevek, és javarészt ismeretlen, de kifejezetten szimpatikus közreműködők teszik szerethetővé, egyben remek szórakozássá is a "Hölgyválasz"-t. Jennifer Lopez színésznőként sokkalta elviselhetőbb, mint énekesnőként és dívaként, Richard Gere a szomorú kutyaszemeivel pedig az ilyesmi szerepekre termett. Richard Jenkinst végre valaki normális mellékszereppel ajándékozta meg, de az igazi ász Stanley Tucci, akinek barnítókrémes műlatin táncosa emlékezetes percek okozója. Annyiban is több ez a film a szokásos romantikus formulák rutinszerű felmondásánál, hogy egy olyan szomorkás hangulattal rendelkezik, ami annak ellenére sugárzik belőle, hogy plakátjai és soundtrackjének a borítója is éppen ennek ellentétét sugallják. Peter Chelsom ("Az óriás") rendezése valójában rendelkezik egy japán eredetivel, karakterei azonban így is annyira őszintének, hús-vérnek hatnak, hogy mindenki megtalálhatja köztük a hozzá közel állót, és talán páran a tánctanfolyamok után is elkezdenek komolyabban érdeklődni.

         Gabriel Yared a női szívek rutinos ismerőjének számít. Hazánkban a magyar kötődés miatt főleg "Az angol beteg" Oscar-díjas komponistájaként ismeretes, de olyan filmek melankolikus aláfestése is az ő munkája, mint például az "Üzenet a palackban" vagy az "Ősz New Yorkban". Ezúttal a zeneszerő-hangszerelő-karmester John Altmannel közösen hozták létre az instrumentális anyagot, ketten együtt gondoskodva arról, hogy ne tátongjon túl nagy szakadék munkájuk, és a táncparkettre vonulást követelő zenék közt.

         Az album score-részét a libanoni születésű Yared jegyzi. Szerzeménye rendkívüli sokoldalúságról tanúskodik: a franciás jellegű harmonikás és az érzékenyebb nagyzenekari, netán zongoraszólós szomorkodások, az értékesebb vígjátéki motívumok, a flamenco hatású témák hibátlanok lettek, élettel töltik meg a filmbeli táncterem nyugalmasabb jeleneteit. Szégyenszemre azonban munkája nem jelent meg, a soundtracken mindössze egy rövid szerzemény ("The 'L' Train") képviseli, ám a filmben sokszor szól score, ami önmagában értékelve akár maximumközeli pontszámot is kaphatna.
         Alkotótársának az jutott feladatául, hogy közismert dallamokat interpretáljon. Altman hozzáértően oldotta meg feladatát, instrumentális átdolgozásai és a különféle betétdalok tökéletesen illeszkednek egymáshoz, afféle átjárás van köztük. A szimfonikus vagy bigband-jellegű feldolgozások közt ott találjuk például a revüklasszikus "Happy Feet"-et, vagy Henry Mancini csodálatos "Moon River"-jét, és még sok egyebet is.

         Ezúttal a betétdalok sem vádolhatók igénytelenséggel, de az előadók között túl sok ismertet azért ne keressünk. Egyrészt feldolgozásokról van szó - nem a régi sikerekkel felkapaszkodni kívánó előadók tehetségét jellemzi, hogy ezeket a dalokat még ők sem bírták igazán elrontani. Ilyen David Bowie "Let's Dance"-ének átirata (előadó: Mya), vagy "Sway" is (az előadók nevét mellőzném, már most sem emlékszik rájuk senki sem). Másrészt ismerős név is felbukkan, mint a tangó és az elektronikus zenék összeházasítója, a Gotan Project ("Santa Maria"), illetve valaki, akiről még lesz szó alább, és aki felvételével mindent visz. Jennifer Lopez most nem fakad dalra, ám Gizelle D'Cole és Pilar Montenegro latinos "I Wanna (Shall We Dance)" című hangulatos dala akár az övé is lehetne. Rachel Fullert ("Wonderland") viszont könnyen kiismerheti, aki hallgatott már Beth Ortont, Jamie Cullum ("I Could Have Danced All Night") pedig a dzsesszbe oltott David Gray.

         Talán nemcsak nekem lehetnek felemás érzéseim a kiadvánnyal kapcsolatosan. Gabriel Yared szívhez szóló instrumentális zenéinek gyakorlatilag teljes mellőzése megbocsáthatatlan hiba, és a filmben elhangzó többi aláfestés között is bőven akad olyan, amelyből lehetett volna még meríteni. A válogatásalbumról lemaradt muzsikák között megtalálható számos ismert és kevésbé ismert darab a keringő, a tangó, a cha-cha-cha, a rumba és egyéb táncstílusok világának színe-javából, melyek emeltek volna a fenti pontszámon. Ugyanakkor a CD-re felkerült közismert felvételek, modernizációk, valamint a táncos lábúak érdeklődésére is jogosan igényt tartó muzsikák egy, az átlagnál hangulatosabb soundtrackben összegződtek. És hát ne feledkezzünk meg a lemez legszebb daláról sem, amit szándékosan zárásként említek, mert kétségkívül megérdemli: amikor ugyanis felcsendül a filmben Peter Gabriel gyönyörű "The Book of Love"-ja, szem nem marad szárazon.


    Bíró Zsolt
    2006.10.04.




    Tracklista:

      1. Sway - Pussycat Dolls (3:12)
      2. Santa Maria - Gotan Project (5:58)
      3. Happy Feet (2:46) *
      4. Espana Cani (2:13) *
      5. I Wanna (Shall We Dance) - Gizelle D'Cole &
          Pilar Montenegro (3:28)
      6. Perfidia (2:50) *
      7. Under the Bridges of Paris (3:01) *
      8. Moon River (1:03) *
      9. Andalucia (1:41) *
    10. The Book of Love - Peter Gabriel (3:36)
    11. The 'L' Train - Gabriel Yared (2:03)
    12. I Could Have Danced All Night - Jamie Cullum (3:24)
    13. Wonderland - Rachel Fuller (3:15)
    14. Shall We Dance - Gotan Project (2:34)
    15. Let's Dance - Mya (4:05)

    * John Altman átirata



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Family Stone

    The Lake House

    The Terminal

    A Very Long Engagement

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam