FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Scorpion King (John Debney)    THE SCORPION KING   (2002)
       A Skorpiókirály


      

       zene: John Debney
       vezényel: John Debney, Pete Anthony
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 40:01




         A Universal "A múmia visszatér - The Mummy Returns"-t követően egy időre parkolópályára helyezte a szériát, ám hangulatát, illetve stílusát továbbra is szerette volna meglovagolni, így a második Múmia-filmből megismert Skorpiókirályra alapozva az egyiptomi kalandokat jegyző direktor, Stephen Sommers William Osborne és David Hayter közreműködésével újabb történetet vethetett papírra. A rendezést azonban már nem vállalta el, így helyére az olyan alkotások révén ismertté vált Chuck Russell került, mint a "Végképp eltörölni - Eraser" vagy "A Maszk - The Mask", a címszereplőt viszont újfent Dwayne Johnson alakíthatta, akinek immáron nagyobb tér jutott a színészként való érvényesüléshez.
         Ötezer évvel járunk "A múmia - The Mummy" című film cselekményszála előtt, amikor is Memnon uralkodó (Steven Brand) elhatározza, hogy felszámolja a környezetében élő nomád törzseket. Hajtóvadászata sikerrel kecsegtető, ugyanis rövid időn belül megcsappan létszámuk, a fennmaradók pedig kihalásuk elkerülése érdekében kénytelenek összefogni, s megbízni egy bérgyilkost azzal, hogy bejutva Gomorrába, végezzen az uralkodóval, valamint jósával. E feladatra Mathayust (Johnson) kérik fel, aki Memnonra célszemélyként tekint, ám varázslónőjének, Cassandrának (Kelly Hu) szépsége olyannyira megigézi, hogy kénytelen improvizálni, s tervétől némileg eltérni. Ezen alapötleten nyugszik, illetve innen bontakozódik tovább "A Skorpiókirály" története, amely nem tartogat újdonságot, hiszen tucatjával látni ehhez hasonló produkciókat, alkotógárdája azonban úgy vélte, némi humorral fűszerezve és az ókorba helyezve mindez ütős lehet. A film azonban bukás lett, így a moziközönséget nem traktálták tovább a Mathayusból lett Skorpiókirály történetével, a kölcsönzők polcain azonban néhány évvel később két további rész is landolt: egy folytatás ("A Skorpiókirály 3. - Harc a megváltásért"), valamint egy prequel ("A Skorpiókirály 2. - Harcos születik"), melyektől Johnson már tisztes távolban maradt.

         Bár e produkció valóban hagy némi kívánnivalót maga után - ugyanakkor a könnyed vasárnap délutáni, agyatlan kikapcsolódás szintjét még megüti -, azért mindenképpen érdemes volt leforgatni, hogy John Debney ilyen remekművet készíthessen hozzá. A komponistát 2001 őszén szerződtették le ehhez a projekthez, a mellette szóló érvek egyik legnagyobbikául pedig nem más szolgált, mint korábbi kalandmuzsikája, "A kincses sziget kalózai - The Cutthroat Island" score-ja. Mikorra azonban e döntés megszületett, a Universal illetékesei már olyannyira eltökéltek voltak azzal kapcsolatban, hogy e szandálos-kardos mozihoz rockzenei betéteket is alkalmaznak majd, hogy már egy konkrét lista (élén a Godsmack "I Stand Alone"-jával) is összeállt azokról a számokról, melyeket fel kívántak használni. Határozott elképzelésük volt továbbá arról is, hogy mindez némiképp az aláfestésből is kiérződjön, ami bár nem szokatlan kérés (hasonló feladat elé állították például Joel Goldsmitht is a "Krull, a hódító - Krull the Conqueror" esetében), ezúttal azonban mégis érdekes feladatnak számított, hiszen a film stílusából adódóan a gitárzúzást nemcsak a nagyzenekarral kellett összeegyeztetni, hanem a közel-keleties hangzásokkal is. Ezen egyensúlyt Pete Anthony hangszerelő segített megtalálni, aki nemcsak ebben volt Debney segítségére, hanem a felvételeket megelőző próbák során is, ahol ő volt a karmester.
         Alighogy megszáradt a tinta a szerződésen, Debney munkához is látott, amíg azonban ő a kottalapokra vetette hangjegyeit, addig a vágószobában dolgozó munkatársak eredeti muzsika híján temp zenékre voltak kénytelenek dolgozni, melyeket John Finklea állított össze olyan produkciók aláfestéséből, mint például "Az egyetlen - The One", "A sejt - The Cell", az "Ítéletnap - End of Days" s természetesen az előző két Múmia-film. A végső simításokkor azonban mindez már a múltnak számított, Debney ugyanis decemberre leszállította zenéjét, melyet aztán márciusban az újravágások miatt néhány helyen kénytelen volt kiigazítani.

         A Varése Sarabande által kiadott score (mellyel párhuzamosan egy betétdalokkal tűzdelt korong is napvilágot látott a Universal Records gondozásában) a "Boo!" című tétellel indít, amely egyúttal a legerőteljesebb rockzenei hatást is magába foglaló muzsika: a zúzás és a nagyzenekar aránya itt nagyjából fele-fele, a többi tétel esetében azonban ez már inkább a szimfonikusok javára fordul. Debney úgy készítette el szerzeményét, hogy először csak a szimfonikus, illetve a tradicionális elemekre összpontosított, majd az akciótételek esetében mindezt helyenként elektromosgitár-játékkal (melyről saját maga gondoskodott) tette nyomatékosabbá, de csak olyan esetekben, ahol így Mathayus hős mivolta, ereje, illetve elszántsága hangsúlyosabbá válhatott. Ilyenekre kerített sort többek között a "Balthazar’s Camp"-ben, valamint a filmvégi akciódömpinget kísérő darabokban is, melyek az albumon "I've Come for the Woman", "Die Well Assassin" és "Balthazar Arrives" néven kaptak helyet - utóbbiaknál a kilencvenfős zenekar nagyszerű hentelését nemcsak a gitár, hanem az erőteljes kórus jelenléte is zseniálisan fokozza a maximumig.
         S bár Debney munkájának koronáját az imént kiemelt tételek karakteressége jelenti, érdemes kitérni a korszakot, illetve a helyszínt érzékeltető momentumokra is, ahol olyan hangszerek kerültek felvonultatásra a megfelelő összhang érdekében, mint a különféle fafúvósok és agyaghangszerek, a duduk, illetve a szanszkrit nyelven éneklő kórus. Ezen részek pedig ügyesen szövődnek össze a kalandtémával, illetve idéződnek fel a komikus jeleneteket (amelyek egy részére a forgatókönyvírók Arpid személyében külön karaktert is létrehoztak) kísérő tételekben - ilyen figyelhető meg például a "Pickpockets"-ben. Az "I Had A Vision" második felében csendül fel a Cassandrát szimbolizáló dallamsor, amely a "The Scorpion King"-ben már a győzelem és a dicső jövő előrevetülésének hangulatával kombinálódik, immáron a hős és a jós szerelmi témájaként.

         John Debney nemcsak a stúdió által támasztott követelményeknek tett sikeresen eleget, hanem méltóan követte a Múmia-filmek nyomdokait is, s bár több alkalommal már nem merült el Mathayus kalandjaiban (a "straight-to-video" jellegű folytatásokkal már eleve meg sem keresték őt), "A Múmia - A Sárkánycsászár sírja - The Mummy: The Tomb of the Dragon Emperor"-ból azonban kiegészítő komponistaként még kivette a részét. A Varése által megjelentetett korongot mindenképpen érdemes beszereznie annak, aki kedveli a vérbeli akció-kalandzenéket, ugyanakkor aukciós oldalakon kivethetjük hálónkat egy olyan lemezre is, melyet Debney a Blue Focus Managementtel közösen állított össze és tett elérhetővé promoként. Utóbbi negyedórával hosszabb játékidővel bír, s amellett, hogy ezáltal szélesebb betekintést enged e műbe (s amennyiben ez került volna a hivatalos kiadványra is, fenti értékelésem egy ponttal növekedne), jobban érzékelteti a tradicionális és a rockos megközelítés arányát, amely a teljes szerzeményt tekintve nagyjából 75-25 százalékot tesz ki.


    Kulics László
    2013.07.11.




    Tracklista:

      1. Boo! (1:38)
      2. Main Titles (1:40)
      3. Night Attack (3:57)
      4. Vision of Doom (1:05)
      5. Pickpockets (2:44)
      6. Valley of the Dead (2:14)
      7. The Cave (3:39)
      8. Mathyus Arises (1:28)
      9. Balthazar's Camp (5:10)
    10. I Have A Vision (2:37)
    11. I've Come for the Woman (3:28)
    12. Die Well Assassin (3:44)
    13. Balthazar Arrives (3:10)
    14. The Scorpion King (3:27)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Mummy:
    The Tomb of the Dragon Emperor


    The Passion of the Christ

    The Stoning of Soraya M.

    Sudden Death

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam