FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Schulmadchen Report (Gert Wilden)    SCHULMÄDCHEN REPORT - Schoolgirl Report & Other
       Music from Sexy German Films   (1968-1972)


      

       zene: Gert Wilden
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Crippled Dick Hot Wax
       játékidő: 48:36





         Mindenki ismeri a klasszikus kabaréjelenetet, amelyben Bodrogi Gyula óvszert szeretne vásárolni a gyógyszertárban, és az eleve feszengő férfi helyzetén Csala Zsuzsa (mint a pult túloldalán álló) nem könnyít, hiszen minden egyes információt átüvölt a túloldalon álló létra tetején pakoló Hernádi Juditnak. Nos, hát körülbelül én is így éreztem magam és ilyesmire készültem fel, amikor úgy tíz éve egy lemezboltban az akciós CD-k közül villámgyorsan a kosaramba dobtam ezt az albumot, mondván, ilyen különlegesség mellett nem mehet el csak úgy egy kezdő filmzenerajongó. Valószínűleg elgondolkozhattam azon is, hogy a fent is látható címlappal, vagy esetleg a fürdőszobában maszturbáló meztelen lányt tartalmazó hátlappal felfelé legyen-e, de már nem tudom, miként döntöttem. Helyzetem komplikáltabbá tette, hogy ugyanazon a polcon, hasonló árért megtalálható volt a "Vampyros Lesbos" című azonos zsánerű alkotás soundtrackje is (igen, erről szintén születni fog majd egyszer egy írás), amit ennyiért nem akartam otthagyni, aztán végül nem is hagytam. Az előjelek ellenére megbotránkozó tekintetekkel nem találkoztam, még a három szempontból is Brigitte Nielsenre emlékeztető pénztáros sem ordította át eladótársának az üzlet túloldalára, hogy rakjon ki újat a pornófilmzenéből, mert a kint lévőt elvitte egy szexőrült.
         A hetvenes évek elején készült német "Schulmädchen Report" című sorozat persze messze áll a pornótól, igaz akkoriban, mikor a Pro7 vagy a Sat1 éjszakai adásaiban hazánkban is megtekinthető volt (a műsorújságokban általában "Iskoláslányok jelentik" címen szerepelt), kamasz korosztályunk nem is volt ennyire telhetetlen. Bár a leginkább szofterotikusnak nevezhető széria epizódjainak volt fedőtörténetük, abban egyetérthetünk, hogy senki sem amiatt nézte őket, mert kíváncsi volt arra, vajon Günther, a barna garbós bajuszkirály segédkönyvelő milyen indokkal vetkőzteti le a pironkodó Helgát (főleg, hogy a német nyelv is problémákat okozott a bizonyára sistergő párbeszédek megértésében), hanem a meggyőzés eredményének okán. Márpedig a nézők mennyiségére nem lehetett panasz, elvégre csak az első részt hétmillió izgatott német követte figyelemmel, és a szám vélhetőleg nem csökkent az olyan, a sikert meglovagoló elágazásoknál sem, mint a "Hausfrauen Report" vagy a "Jungfrauen Report".

         A vokálokat leszámítva színtisztán instrumentális anyagot tartalmazó soundtrack minden retromániás számára kötelező darab, hiszen olyan muzsikák találhatók rajta, amikhez hasonlót számos nagy és valamivel kisebb zeneszerzőtől is hallhattunk már a korszakból. Ennio Morricone, Lalo Schifrin, Guido és Maurizio De Angelis, Nino Rota, Riz Ortolani, Fabio Frizzi csak néhány név azok közül, akik több alkalommal is bemutatták, ezt a stílust is milyen kiválóan művelik. A stílus pedig beskatulyázhatatlan, mert van benne funky, jazz, diszkó, pszichedelikus rock, easy listening, egyszóval majdnem minden, ami a kor zenei világát jellemezte.
         A darabokat Gert Wilden saját zenekarával adja elő. A csehszlovákiai születésű szerző, aki olyan komponistáknak segédkezett a háttérben pályája kezdetén, mint Victor Young és Alfred Newman, a sorozat mind a tizenhárom részénél felbukkant a stáblistában, és dobta fel a jeleneteket szerzeményeivel. A CD-re a sorozat főtémája került fel, illetve az első öt részből egy-egy tétel, a maradék játékidőt Wilden (a hatvanas-hetvenes évek szexfilmjeihez szerzett) egyéb témái töltik ki. Az egységességre jellemző, hogy hosszú ideig fel sem tűnt, hogy az iskoláslányok társaságába mások is kerültek, az élmény így nem törik meg.

         Erős indítás a szájharmonikás-trombitás-sikongatós "Die Dressierte Frau Title Theme", de a folytatás még jobb. A "Follow Me" torzított hangú elektromos gitárja, fel-felvisító rézfúvósai és Hammond orgonája egy nagyon vicces témát ad elő, ami egy rajzfilm üldözős jelenete alatt is szólhatna. A rajzfilmes élmény mindemellett több felvételben is visszaköszön, mint a pszichedelikus, jazzfuvolával megtámogatott iskoláslány-főtémában, a hammondos "Dirty Boy"-ban, de nem lehet kihagyni a "Mädchen die Nach München Kommen Title Theme" megemlítését sem, hiszen egy az egyben úgy szól, mintha valami csehszlovák vagy lengyel rajzfilm főcímzenéjét hallanánk.
         A hazai táncdalfesztiválokat olyan szerzemények idézik meg, mint a "lalalázó" női vokállal, szájharmonikával és trombitával kiegészített "Madame und Ihre Nichte Title Theme", a vibrafonos "Blue Mood", és a szép női vokállal rendelkező szaxofonos "Sexy Girls". Azt, hogy mégiscsak erotikus filmek zenéi ezek, a "Dirty Dancing" hivatott alátámasztani, amiben női nyögések (á la "Je t'aime") hangzanak el a háttérben. Jazzrajongóknak a bandukolós "Ecstasy Blues", a gyenge zenék rajongóinak pedig az igen idegesítő "Ecstasy Dance" ajánlható, aminél mintha két felvétel keveredett volna össze, így válva minőségi szempontból az album egyetlen különcévé. Levezetésként az andalgós "Little Girls"-nél jobbat nem is lehetett volna találni, e nagyon barátságos szerzemény hallatán nyár, tengerpart, napsütés jelenhet meg szemeink előtt, és természetesen egy lány/fiú, akivel az ember szívesen... sétálna.

         A kiadványt az érdekes nevű Crippled Dick Hot Wax jelentette meg, akik a "Vampyros Lesbos" aláfestésével is előjöttek. A borító egy csinos kis füzetke lett, amiben némi adat van Wildenről, és persze képek, amelyek alapján lehet némi fogalmat kapni arról, hogy a televízióban is bemutatható erotika mit jelentett lassan már negyven éve. Az eredetileg bakelitekről összeválogatott hanganyag minőségével az égvilágon semmi probléma nincs, mert újrakeverték az összes szerzeményt. Akik kíváncsiak Gert Wilden egyéb műveire is, azok ismerkedjenek meg például az "I Told You Not to Cry" című válogatásalbummal, amin német thrillerek betétdalai hallhatók, és a szerző egy másik oldalát szemléltetik, bár nekem ez az instrumentális anyag sokkal jobban tetszik. A fő érv mellette, hogy hiába filmekhez íródott, mivel azok zenéire úgysem emlékszik már senki sem, önmagukban is hibátlanul megállják helyüket, és a külön kiemelten kívül mindegyik track jól sikerült. A CD-be még mindig bele lehet futni talán egyes lelőhelyeken, és akik összeakadnának Brigitte Nielsennel fizetéskor, ne aggódjanak: nem fog hangosan odakiáltani kollégájának.


    Bíró Zsolt
    2008.04.06.




    Tracklista:

      1. Die Dressierte Frau - Title Theme (3:09)
      2. Was männer nicht für möglich halten - Follow
          Me (2:59)
      3. Madame und ihre nichte - Title Theme (2:36)
      4. Schulmädchen Report 1-13 - Title Theme (2:27)
      5. Schulmädchen Report 1 - Girl Faces (2:52)
      6. Schulmädchen Report 2 - Dirty Beat (2:53)
      7. Schulmädchen Report 3 - Soul Guitar (2:14)
      8. Schulmädchen Report 4 - Getting Blue (2:23)
      9. Was männer nicht für möglich halten - Dirty
          Boy (2:18)
    10. Schulmädchen Report 5 - Ecstasy Blues (2:27)
    11. Mädchen, die nach München kommen - Title
          Theme (2:51)
    12. Mädchen, die nach München kommen - Sexy
          Girls (2:37)
    13. Die fleissigen bienen vom fröhlichen bock - Blues
          Party (2:15)
    14. Madame und ihre nichte - Hot Dance (2:56)
    15. Madame und ihre nichte - Dirty Dancing (3:07)
    16. Was männer nicht für möglich halten - Ballet
          Elevin (1:39)
    17. Die jungen ausreisserinnen - Blue Mood (2:21)
    18. Madame und ihre nichte - Ecstasy Dance (1:43)
    19. Die jungen ausreisserinnen - Little Girls (2:49)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bullit

    Four Rooms

    L' enquéte Corse

    Piedone Lo Sbirro

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam