FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Sahara (Clint Mansell)    SAHARA   (2005)
       Szahara


      

       zene: Clint Mansell
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Rykodisc Records
       játékidő: 78:45




         Indiana Jones öreg, a Múmia-széria szerencsére nem folytatódott, a Csillagkapu története már sorozattá degradálódott - ilyen, és ehhez hasonló sztereotípiákat gyűjtenek össze azon filmes fórumokon, ahol épp a "Szahara" a téma. Minden nyár hoz magával egy kedves kalandfilmet sivatagi naplementében tevegeléssel, lázadó törzsekkel, őrült üldözésekkel, verekedésekkel, nők bálványával és gyertyatartó társával (akiről persze mindig kiderül, hogy lényegesen eszesebb, mint a főhős), romantikával, stb.). Idén már tarolt a "Csillagok háborúja" harmadik epizódja, illetve a "Batman: Kezdődik!", így egy ügyes produceri gárda soha jobbkor nem követhetett volna el valami laza pattogatott kukorica-majszolós, B-kategóriás csekélységet, mint ezen nagyágyúk szélárnyékában. A "Szahara" többnyire elsőfilmesek produkciója (a rendezőnek, Breck Eisnernek például leginkább annyi köze van a filmiparhoz, hogy apja a Disney-gyár pillanatnyi elnöke), mely egy Amerikában híres és közkedvelt regényíró, Clive Cussler egy történetét filmesíti meg. Az esetlen forgatókönyvet, vagy képtelennek ható cselekményt már korábban bizonyított színészek próbálják feledtetni, bár a középpontban lévő Matthew McConaughey kicsit halványabban muzsikál, női partnere, Penelope Cruz pedig szokás szerint értékelhetetlen teljesítményt nyújt (pláne az utolsó percekben művelt hiteltelen topogása roppant kínos). Viszont a mellékszereplők egytől egyig tobzódnak szerepükben: William H. Macy, Delroy Lindo, vagy Lambert Wilson abban a pár jelenetben is kellemes viszontlátás, a tréfamester Steve Zahn pedig gondoskodik a kellő humor becsempészéséről.

         Amikor a film bemutatása előtt elterjedt a hír, hogy zenéjéért Clint Mansell lesz a felelős, a filmzenékben jártas emberek egytől egyig felhúzták a szemöldöküket. A brit zeneszerző karrierjét elektro-rock csapatban kezdte, de közreműködött nagyobb bandák (Nine Inch Nails például) albumainál is. Filmzenei szempontból a kisköltségvetésű sci-fi kultfilm, a "Pí", vagy a "Rekviem egy álomért" nyomasztó (és helyenként alig élvezhető) zenei aláfestéséről volt híres, illetve egy-két kevésbé ismert thrillerhez és drámához komponált még muzsikát, de eddigi rövid filmes antológiájából semmi sem utalt arra, hogy egy klasszikus kalandfilm esetében is képes lesz alkotni valami maradandót. S mégis, minden várakozást felülmúló produkció került ki kezei közül, egy könnyen megjegyezhető, monumentális főtémával, csodálatos tradicionális összekötőzenékkel, s a végén lendületes akciótételekkel. Volt kiktől tanulnia, az elmúlt tíz év B-kategóriás kalandfilmjeihez ugyanis szinte kivétel nélkül zseniális zene íródott, olyan mesterek tollából, mint Jerry Goldsmith, Alan Silvestri, John Debney, David Arnold, vagy James Newton Howard. Az eddig csak elektronikus zenékből és alternatív harmóniákból építkező Mansell félredobta megszokott eszközeit, áttanulmányozta az elődök munkáit, és színtiszta szimfonikus költeménnyel rukkolt elő, melyben vélhetően óriási szerepe van Nicholas Doddnak is, aki a karmesteri feladatokon túl a klasszikus hangszerelésben is nagy szerepet vállalt.

         A hatalmas, polgárháborúban eltűnt csatahajó nevével fémjelzett nyitótétel hozza a műfajban elvárható színvonalat: kórussal és széles dobszekcióval megtámogatott, magasztos téma emlékezetes kéthangos rézfúvós motívummal, mely aztán többször visszaköszön az album során. A lendületes kezdés aztán alábbhagy, és a szerepet átveszik a csodálatos tájkép-aláfestő tételek. A tradicionális elemek széles tárházával még talán túl is tett klasszikus elődein, a hármas "Here We Go!", az ötös "Mosque", vagy a hetes "Kazim's Theme" tételekben megtapasztalhatjuk az afrikai népzene és előadásmód ízléses keveredését a modern hangszereléssel. Érdekes megfigyelni, hogy számos kezdő zenész (legfőképp a Media Ventures stúdiókomplexum tájáról) elsősorban vonós-, és zongoraalapú műveket komponál, a "Szahara" zenéje viszont főleg a dobokra és a fúvósokra építkezik, ettől válik különösen üde hangzásúvá, tele erővel és fantáziával.

         Ez az erő ismét megmutatkozik a két, majdnem azonos című "Hold Tight", illetve "Hold Tighter" tételekben. A Goldsmith-módra indított harsány dobolások köré épített, folyamatosan pergő ritmusú zenébe olykor bekapcsolódik a főtéma, néha pedig John Barry "James Bond"-zenéinek klasszikus pillanatai juthatnak eszünkbe, ahogy a szordínós trombita, mint valami harsányan károgó varjú, fel-felvisít. A tizenkettes "Kazim Arrives", és az azt követő "Fight In Asselar" tételekben a különféle dobok aztán még elképesztőbb tempót diktálnak, ráadásul olykor olyan erővel szólalnak meg, hogy jobbérzésű hallgató minimum összerezzen tőlük. Pánikra semmi ok, a félelmetes dobok utáni tétel ("Death In The Desert") ugyanis az album legszebb része, ahol a szomorú alaphangulatban síró furulyákon túl csak Natacha Atlas vokálja szívbemarkolóbb. Ahogy haladunk tovább, úgy követik egymást a lágyabb vokális muzsikák, a mélyen búgó, félelmetes pillanatok, valamint a néha fel-felpörgő dobok. A csodaszerű élmény a tizenhetes "A Clue" tételben ér minket, David Arnold zenéire jellemző módon (a "Stargate" mellé nyugodtan idevehetjük az "Independence Day"-t is), míg az igazi tevegelés zenei aláfestése az ezt követő "Desert Trek" című tételben hangzik el.

         Az album különleges színfoltját képezi a kizárólag törzsi motívumokból épülő huszonegyes "Truck Escape", majd egy-két, már jól ismert témákból építkező tétel után beindul az utolsó negyedórányi akció. Tömény, vérbeli akciózenék, Mansell az egész zenekart bőségesen ellátja feladattal, minden szólamnak kijut valami keményebb feladat. Amikor már őrült káosszá válna, mindig felcsendül valami olyan motívum, amit már jól megismerhettünk az album során. Végül klasszikus másfél perces, himnuszjellegű feloldással záródik a több, mint hetven percnyi varázslatos élmény, amely - hasonlóan Michael Giacchino "The Incredibles" című zenéjéhez - meglepő erővel és zeneiséggel bír. Gyakorlati zárásként egy rockosított főtéma-verziót hallgathatunk meg, és akinek tetszett anno a "Godzilla" alól ismert "Come With Me" betétdal alapja, az nyugodtan végigpörgetheti a "szaharásított" változatot is.

         A kiadvány nem nagy lemezkiadóhoz került, így a 78 percnyi játékidő több, mint káprázatos teljesítmény. Egy nívósabb zeneszerző esetében vélhetően eljátszadoztak volna a fejesek egy hivatalos, majd egy-két évvel később a bővített, vagy teljes kiadással, hogy dupla pénzt akasszanak le a filmzenebarátokról. Az új, feltörekvő generáció képviselői viszont egyelőre nem kísérleteznek, és mindent megmutatnak, amit tudnak. Ezért van hát duplán szerencsénk a "Szahara" score-albumával: nem csak meglepően jó nagyzenekari mű, de Mansell szinte minden elképzelése eljut hozzánk. John Barry vagy David Arnold kalandzenéit kedvelőinek feltétlenül ajánlott megismerkedni egy új reménység ezen első komolyabb vizsgamunkájával.


    Tihanyi Attila
    2005.08.20.




    Tracklista:

      1. Ironclad (3:55)
      2. Beach Attack! (1:22)
      3. Here We Go! (2:22)
      4. Calliope At Night (1:17)
      5. Mosque (2:43)
      6. Into The Unknown (2:05)
      7. Kazim's Theme (2:31)
      8. Hold Tight! (3:18)
      9. Hold Tighter! (2:56)
    10. Discovery At Asselar (1:57)
    11. Eva Investigates (1:15)
    12. Kazim Arrives (4:25)
    13. Fight In Asselar (2:06)
    14. Death In The Desert (2:55)
    15. Ambush (3:05)
    16. Bonding (2:19)
    17. A Clue (2:22)
    18. Desert Trek (2:40)
    19. All Aboard! (2:38)
    20. Solar Plant (3:07)
    21. Truck Escape (1:18)
    22. Desert Heat (2:02)
    23. Land Yacht (1:15)
    24. Dirk's Got A Plan (1:16)
    25. Burn Tower (6:25)
    26. Bomb Alley/Ironclad Revealed / Victory (9:48)
    27. Celebration (1:29)
    28. Rock On! (Ironclad Remix) (3:52)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Children of Dune

    Doom

    Out of Time

    The Score

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam