FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Runaway Train (Trevor Jones)    RUNAWAY TRAIN   (1985)
       Szökevényvonat


      

       zene: Trevor Jones
       kiadás éve: 2009
       kiadó: La-La-Land Records
       játékidő: 77:10





         Bármilyen furcsának tűnik a később történtek ismeretében, a Cannon Films valaha egy komolyan vett, Oscar-díjakra is eséllyel pályázó stúdió volt. A Menahem Golan és Yoram Globus nevével fémjelzett céget ma többek között a "He-Man - A világ ura", a "Barbár testvérek" és a Chuck Norris-féle "Ütközetben eltűnt"-trilógia révén tartják számon, a nyolcvanas évek klasszikus B-mozijait termelő stúdió azonban az évtized közepén egy mára elfeledett művészfilmes vonulatban is jelentős művekhez járult hozzá. Ők finanszírozták Franco Zefirelli "Otello" című operafilmjét, az 1986-os legjobb külföldi film Oscarját elnyerő holland "Merénylet"-et és az itt tárgyalt "Szökevényvonat"-ot is, melyet három aranyszobrocskára is jelöltek.

         A film főhőse Manny (Jon Voight) és Buck (Eric Roberts), két köztörvényes bűnöző, akik egy alaszkai börtönből szöknek meg a tél kellős közepén. A páros menekülés közben felkapaszkodik egy vonatra, mely pár percen belül elveszíti masinisztáját, a szerelvény így hivatalosan is "szökevényvonattá" válik. Míg a vasúttársaság technikusai igyekeznek megállítani a robogó veszedelmet, a börtön vezetője is helikopterre száll, így üldözve a szökött rabokat. Végül a nagy leszámolás során derül csak ki, hogy kibe szorult igazi emberség, és ki hajlandó élete kockáztatásával megállítani az elszabadult monstrumot...

         Bár egyszerre több forgatókönyvíró általában csak ront a filmeken, a "Szökevényvonat"-nak kifejezetten jót tett a rázós út, amíg elért a mozivászonig. Az eredeti történetet a legendás japán rendező, Akira Kuroszawa írta, ő azonban nem tudott megegyezni az eredeti amerikai befektetőkkel, így kötött ki a projekt a Cannon Filmsnél. A mozit végül az orosz származású Andrej Koncsalovszkij rendezte meg, aki valódi alaszkai helyszíneken forgatta a bámulatos külső jeleneteket. A jéghideg képi világ tökéletes kiegészítőjeként szolgál Trevor Jones szintetizátoros zenéje, mely a karrierje kezdetén álló zeneszerző életében is fontos mérföldkőnek számított.

         A dél-afrikai származású komponista korábban az "Excalibur" és "A sötét kristály" zeneszerzőjeként vált ismertté, így ezen művekhez viszonyítva a "Szökevényvonat" aláfestése valódi meglepetésnek számít. Míg az előbbi produkciókban gazdag nagyzenekari körítés kísérte a különféle fantasy kalandokat, addig a „Szökevényvonat" esetében egy rideg és csupasz szintetizátor egészíti ki a szürke képi világot. A komponista kevés témával dolgozik (ezek közül talán a vonat ominózus nyitánya emelkedik ki), a zene nagyrészt az üldözés tempóját követő elektronikus motívumokból áll össze. Bár ez látszólag Jones legkevésbé érdekes zenéi közé tartozik, mégis ehhez a filmhez készült a komponista egyik első filmzenei lemeze is, melyet annak idején a Milan Records jelentetett meg.

         A Milan eredeti kiadványa valójában egy újravett album volt, ahol Jones átdolgozta a film zenéjét, a rövid tételeket pedig hallgatóbarát, két-három perces darabokká bővítette. Ez akkoriban divatos húzás volt az elektronikus filmzenék kiadásánál, a kor több Vangelis-albuma is hasonló meggondolások alapján lett újraálmodva. Mivel a "Szökevényvonat" esetében az album és a filmbeli változat ugyanazzal a felszereléssel készült el, nagyon kevesen vették észre a különbséget a két felvétel között. 2009-ben a La-La-Land Records kiadványa már nemcsak a Milan-album anyagát jelentette meg újra, hanem az eredeti filmben használt felvételek is lemezre kerültek. A rövid (néha alig pár másodperces cue-kat) a producerek összesen öt tételbe szervezték, így optimalizálva a filmben használt tételek hallgathatóságát.

         Külön érdemes meghallgatni az albumon található háromféle Vivaldi-interpretációt, melyek felkerültek a La-La-Land kiadványára. A mozi fináléjában hallható "Gloria in D Major - Et In Terra Pax" című tételt az eredeti albumon Alfredo Casella változata képviseli (11-es track), melyet a Moszkvai Konzervatórium diákzenekarával rögzített a karmester. A filmben azonban nem ez hallható - Trevor Jones ugyanis elkészítette a tétel szintetizátoros verzióját (18-as track), mely két ponton is hallható a jelenetek során, a stáblista alatt azonban szintén nem ez szól. A száguldó vonaton ragadt Manny szabadságvágyát egy olyan tétel tükrözi, mely egyszerűen egymásra keveri a nagyzenekari és a szintetizátoros előadást (16-os track), így adva plusz érzelmi töltetet a végkifejletnek.

         A La-La-Land Records CD-je tipikus archív kiadás, melynek célja nem egy kellemesen hallgatható album összeállítása, hanem egy adott mozgókép teljes zenei anyagának összegyűjtése. Emiatt találunk az albumon három változatot a Vivaldi-darabból, vagy olyan furcsaságokat, mint a korai börtönjelenetekben hallható "The Yellow Rose of Texas" című dal feldolgozását, a The Jamborees előadásában. Sajnos az album éppen ezért kissé szétfolyik és hosszú távon hallgathatatlanná válik - azonban a rajta található anyagot okosan adagolva igazi kinccsé varázsolhatjuk. Az eredeti album és a filmben használt felvételek önmagukban is megállnak, és valószínűleg kevesen veszik arra a fáradságot, hogy az új CD két felét egyszerre meghallgassák. A "Szökevényvonat"-é tipikusan olyan zene, ami sokkal hatásosabb kis adagokban, így én is eszerint pontozok.


    Hubai Gergely
    2011.03.13.




    Tracklista:

      1. Jailbreak! (2:00)
      2. Moving On (3:43)
      3. Destination Unknown (2:20)
      4. Clear the Tracks! (4:05)
      5. Reflections (2:59)
      6. Runaway Train (4:43)
      7. Collision Course (2:28)
      8. Past, Present - Future? (2:23)
      9. Red for Danger (3:07)
    10. End of the Line (3:57)
    11. Gloria in D Major – Et In Terra Pax (Album
          Version) (6:48)
    12. And the Dogs in the Yard / Knife in Hand / Assassin
          Dies / First Sight of the Train (1:32)
    13. Boarding the Train / The Runaway Sets Off (3:22)
    14. I Wish I Could / Runaway Crashes with Eastbound 12 /
          Jordan Reverses the Points / Slap Your Fat Diesel /
          You've Just Saved Three Lives / Helicopter Sets Off
          in Pursuit / The Chase (11:08)
    15. The Race to the Front (Part 1) / The Race to the Front
          (Part 2) / Finale (5:47)
    16. Gloria in D Major – Et in Terra Pax (Film Version) (6:51)
    17. The Yellow Rose of Texas (3:03)
    18. Gloria in D Major – Et in Terra Pax (Alternate
          Version) (6:53)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien Nation

    The Delta Force

    The League of Extraordinary Gentlemen

    Lone Wolf McQuade

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam