FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Under Siege 2: Dark Territory  Under Siege  Pet Sematary  Stepmom  Pet Sematary  Witness  Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A "Ronin" filmzene komponálása    COMPOSING THE RONIN SCORE   (1998)
       A "Ronin" filmzene komponálása



       zene: Elia Cmiral
       kiadás éve: 2004
       kiadó: MGM
       játékidő: 12:07







         Kevés az olyan alkalom, amikor a közkedvelt komponistákon (John Williams, Hans Zimmer vagy James Horner) kívül kevésbé ismert pályatársak is külön extra-filmet kapnak egy-egy film DVD-jén. Ilyen üdítő kivétel a John Frankenheimer "Ronin"-ján szereplő kisfilm, amiben Elia Cmiral beszél művéről. A cseh származású komponista pár feledhető horror után az 1998-as akciófilmben tűnt fel először, különleges népi elemekkel fűszerezett zenéje pedig egy meglepően hosszú Varése Sarabande-albumon jelent meg. Sajnos Cmiral ezután ismét eltűnt, jobb munkái ("Stigmata") csak promo kiadványokon jelentek meg, a többiről pedig érdemes elfeledkezni ("Háború a Földön"). Ezért is meglepő ez a pazar tálalás egy elfelejtett zeneszerzőnél, még ha élete csúcsművéről is van szó.
         A több mint tíz perces filmben a cseh komponista mesél az életéről, illetve az Amerikába vezető útról, majd nyíltan beszél a munkáját megnehezítő számos problémáról. A "Ronin" már teljesen elkészült, csak a zene hiányzott a film alól, ezért a szerzőnek három hét alatt kellett megírnia, felvennie és kikevernie a zenét - ebből egy hét elment Cmiral házistúdiójának megfelelő felszerelésére. Ezt a hatalmas hátrányt csak tökéletes összmunkával lehetett ledolgozni. Frankenheimernek szerencsére konkrét elképzelései voltak a zenéről, és ezeket el is tudta magyarázni a komponistának. Cmiral emellett beszél a főbb témákról, arról,hogy hogyan próbálta megragadni a roninlét lényegét egyetlen hangszerrel és témával. Valóban nehéz dolog egyetlen motívumban összefoglalni olyan egymástól távol álló érzelmeket, mint a bűntudat és a magány, de a sikeres zene bizonyítja, hogy ez maradéktalanul sikerült. Cmiral bemutatja a dudukot is: ezt az egyszerű örmény hangszert ő fedezte fel Hollywood számára, Hans Zimmer "Gladiátor"-a előtt bő két évvel. Sajnos a felvétel folyamatáról nincsenek felvételek, de a film számos részlete felbukkan háttérben az éppen aktuális szám kottájával.
         Összességében a filmet nem csak azért ajánlom, mert remek kiegészítő anyag egy izgalmas filmhez, hanem mert képet ad a nagy komponisták árnyékában élő számtalan tehetséges emberről is, akiknek csak egyszer adódik lehetőségük nagyot alkotni - Elia Cmiral története értékes tanulságokkal szolgál a kis komponisták világáról.


    Hubai Gergely
    2006.05.05.



        Vissza

    További kritikáink
  • Krypton
  • Captain Marvel
  • Bless the Child
  • Cold Pursuit
  • Joe Versus the Volcano
  • Six Days Seven Nights
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam