FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ronin (Elia Cmiral)    RONIN   (1998)
       


      

       zene: Elia Cmiral
       vezényel: Nick Ingman
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 66:11




         A "ronin" a középkori feudális Japánban a mesterét vesztett szamurájt jelentette, aki szégyenében vagy öngyilkosságot követett el, vagy pedig zsoldosként tengette tovább az életét, más emberek szolgálatában. John Frankenheimer filmjének szereplői inkább az utóbbi megoldást választották: rejtélyes megbízójuknak próbálnak megszerezni egy táskát a francia Riviérán, melyért versenybe szálltak az orosz maffiózók és az ír szabadságharcosok is. A csapatból azonban nem mindenki az, akinek mondja magát, így a hamarosan egymás ellen küzdő csoport tagjai élethalálharcot folytatnak a titokzatos táskáért, melynek tartalmáról egyikük sem tud semmit.
         John Frankenheimer 1998-as filmje a páratlan szereplőgárda (Robert De Niro, Jean Reno, Sean Bean, Jonathan Pryce) és az ígéretes forgatókönyv (a végső változatot David Mamet írta) miatt az év egyik meglepetésfilmje lett. A siker titka - a csavaros cselekményvezetés mellett - a látványos akciójelenetekben rejlik, melyek során több mint nyolcvan autót törtek össze a kaszkadőrök. A film forgatása sem volt zökkenőmentes, de a legnagyobb és legkülönösebb változások mégis a zenei részleget érintették.

         Miután Jerry Goldsmith nem sokkal a munka kezdete előtt otthagyta a filmet kreatív nézeteltérések miatt, a produkciónak gyorsan kellett olyan helyettest találni, aki vállalja a 75 percnyi zene megírását nyolc héten belül. A választás végül a cseh származású Elia Cmiralra esett, akinek még nem volt komoly filmes múltja, hiszen a "Nash Bridges" pár epizódja és a "The Last Express" nevű videojáték voltak addigi legismertebb művei. A rövidke szakmai múltja ellenére Michael Sandoval zenei rendező bizalmat szavazott neki, majd a film számára komponált demotéma Frankenheimert is meggyőzte. Cmiralnak nyolc hete maradt a zene megírására, ebből egyet a film megismerésére és a munkafolyamat összeállítására fordított, a következő héten pedig felszerelte a stúdióját, hogy technikailag is képes legyen eleget tenni a felkérésnek. A maradék hat hétben éjt nappallá téve dolgozott, hogy időben elkészüljön a score, mely később ismertté tette a nevét, és megnyerte a Young Hollywood Award zenei kategóriáját is.

         A "Ronin" score központi alkotó eleme a duduk, egy örmény fúvós hangszer, mely leginkább egy olyan oboához hasonlít, amin csak a hangok felét lehet lejátszani. Cmiral úgy érezte, hogy a film helyszíne mellékes, így a francia hangzástól eltávolodva inkább ázsiai elemekre építette a zenét, s ebben volt segítségére a duduk. Ez a hangszer játssza a ronintémát, melyben a szerző próbálta összesűríteni a magányos ex-szamurájok minden jellegzetes vonását. A téma több tételben feltűnik, az első tételtől ("Ronin Theme") az utolsóig ("Good Knowing You") folyamatosan fejlődve, utóbbiban a duduk már gazdag hangszeres kíséretet is kap, és szebben szól, mint bárhol máshol.
         A zene másik fontos építőeleme az ütőhangszereken alapuló akciótételek dinamikussága, melyek több okból is hasznosnak bizonyultak a történetmesélés szempontjából. Egyrészt a dobalapokkal Cmiral tovább építhette a feudális Japánnal zajló párhuzamokat a zenében, így az autós üldözések (amikből legalább négy van a filmben) lódobogásszerű muzikális kíséretet kaptak. Jellegzetessége a teljes műnek az is, hogy pár ritmusbeli átállítás után gyakran megváltozik, de a sokadik hasonlóan megkoreografált autósüldözés után is találhatóak friss ötletek benne. Ebből a szempontból kiemelkednek a "This is the Day", illetve az arles-i üldözéshez íródott "Wrong Way" tételek. Egyes részekhez eredetileg csendet tervezett a rendező, főleg miután úgy tűnt, hogy a zenét nem is lehet megírni ilyen rövid határidő alatt. Cmiralnak mégis sikerült olyan darabot komponálni az amfiteátrumos jelenethez ("Gunfight at the Amphitheater"), amely nem csak aláfesti az akciót, hanem sokat segít annak pontosabb megértésében is.
         A zene harmadik összetevője, mely általában feledésbe merül, az ambientes elemekre épülő darabok. A "Ronin" esetében szerencsére ezek nem csak a film keretén belül működnek, hanem azon kívül is képesek elhozni a sötét hangulatot. Cmiral mértékkel használja az elektromos effekteket, kedvence az úgynevezett "sweep", mely leginkább a távolban elhúzó autók hangjára hasonlít, és az egész score-t áthatja.

         Az albumon a teljes zenei anyag megtalálható (75 perc), és bár nagyjából időrendben szerepelnek a számok, de a lemez producerei sikeresen elkerülték az egymás utáni témák ismételgetését, így egy kicsit felrázták a CD tartalmát. Az akciótémák és az ambientes trackek így kényelmes tempóban váltják egymást, és a ronintéma is jobb eloszlásban hallható. Az egyetlen igazán zavaró elem a "Carousel for Little Tamao" - ez a kis bohóckodás a lemez közepén sikeresen megöli az addig kialakult hangulatot, amit aztán a semmiből kell újjáépíteni. Ideális esetben ez a darab nem került volna fel az albumra, esetleg lehetne bónusz szám a lemez végén, ahol könnyebben lehetne nem meghallgatni. Fontos megjegyezni még, hogy pár szám egybe van mosva (mint például a "The Exchange" és a "The Getaway"), így a lemez véletlenszerű lejátszása nem ajánlott. A lemez hibája még az, hogy bár majdnem az összes, a filmben felcsendülő zene felkerült rá (ami ritka eset), közel 70 percen át hallgatni mégis nehéz feladat. Ezt leszámítva azonban remek hangulati megoldások és ötletes hatások teszik a "Ronin"-t filmen kívül is élvezhető, atmoszférikus és nagyzenekari score-rá.


    Hubai Gergely
    2006.08.22.




    Tracklista:

      1. Ronin Theme (5:04)
      2. Team Assembles (2:40)
      3. A New Friendship (1:29)
      4. The Case (1:26)
      5. The Exchange (4:38)
      6. The Getaway (1:07)
      7. Thank You (1:52)
      8. Metro (1:23)
      9. Sam & Spencer (1:26)
    10. Safehouse in Nice (1:00)
    11. Carousel for Little Tamao (1:53)
    12. Taking Photos (2:31)
    13. Et Toi, Comment Ca Va? (1:28)
    14. Passion (2:09)
    15. This is the Day (5:59)
    16. Sinister Gregor (2:31)
    17. Arles (3:22)
    18. Gunfight at the Amphitheater (3:27)
    19. The Girl Sold Us Out (1:27)
    20. You Can't Kill Me (1:48)
    21. The Ronin Myth (2:55)
    22. Wrong Way (3:55)
    23. Sam Goes for the Case (3:07)
    24. I Came for Seamus (1:19)
    25. You are a Dead Man (2:02)
    26. Good Knowing You (4:13)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    36 Quai Des Orfévres

    Elia Cmiral - A "Pulse" komponistája
    (interjú)


    A "Ronin" filmzene komponálása (DVD)

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam