FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Romeo & Juliet (Abel Korzeniowski)    ROMEO & JULIET   (2013)
       


      

       zene: Abel Korzeniowski
       vezényel: Abel Korzeniowski, Jasper Randall
       kiadás éve: 2013
       kiadó: Sony Masterworks
       játékidő: 50:22




         1597-ben látott napvilágot William Shakespeare legismertebb tragédiája, a Rómeó és Júlia, mely amellett, hogy mai napig közkedvelt darabja a színházaknak, Hollywood céltáblájára is számtalan alkalommal felkerült már, hol hitelesen, hol pedig a messzemenőkig elszakadva a kortól és a helyszíntől. A legutóbbi mozis adaptáció a Kutyavilágot, Az utolsó légiót és a Pio Atyát is jegyző olasz direktornak, Carlo Carleinek köszönhető, aki 2012 februárjában fogott hozzá a forgatásnak, a végeredmény pedig - az alapanyag ismertségéhez képest igen sokára - másfél évvel később be is kerülhetett a filmszínházakba. A Douglas Booth és Hailee Steinfeld főszereplésével vászonra vitt mű forgatókönyvét a Gosford Park történetéért Oscar-díjjal jutalmazott Julian Fellowes vetette papírra, ám bármennyire is igyekezett ő és a többi alkotó, a film hatalmas bukást könyvelhetett el: a tizenöt milliós gyártási költségből alig termelt vissza egymilliónál többet. A negatív visszhang oka főként abból eredt, hogy a korhű ábrázolás mellett a párbeszédek nem egyeznek meg teljes egészében az eredeti szöveggel, hanem helyenként a mai fiatalok vélt igényeit figyelembe véve módosítottak rajtuk.

         Az időtálló tragédia zenéje meseszép, megszületéséhez azonban nem vezetett egyenes út. 2012 decemberében két kép is felkerült a világhálóra arról, miként dolgozik James Horner az Abbey Road 1-ban, illetve az Air Studiosban Carlei filmjének aláfestésén, valamint betétdalán - utóbbi kapcsán a komponista újfent a norvég énekesnőhöz, Sisselhez fordult segítségért, ahogy az a Titanic esetében is történt. 2013 júniusának elején pedig már arról szóltak a hírek, hogy a Sony Classical jelenteti majd meg a score-t, néhány héttel később azonban bejelentették, hogy Horner munkáját megköszönvén, a lengyel származású Abel Korzeniowskira vár a feladat, hogy rekordgyorsasággal támassza alá zenével a produkciót. Egyes hírek szerint Horner muzsikájával az volt a baj, hogy a kilencvenes évekből ismert érzelmes oldalát hozta, s a tesztvetítések alkalmával olyan visszajelzések jöttek, hogy mindez nem megfelelő ehhez az elsősorban a tinédzsereket megcélozni kívánó alkotáshoz. Ugyanakkor olyan információk is napvilágot láttak, miszerint a zene igen jól működött, a tesztvetítések negatív visszhangja okán azonban a mozit újravágták, ami zenei módosításokkal párosult, ám azt Horner már nem vállalta el, ezért elengedhetetlen volt új komponista után nézni. Az esettel kapcsolatban Korzeniowski korrekt módon, a tényekre szorítkozva fogalmazott Facebook-oldalán: "2013 áprilisának végén felkértek arra, hogy írjak egy alternatív muzsikát az új Shakespeare-adaptáció, a Romeo & Juliet számára, melynek főszereplői Hailee Steinfeld és Douglas Booth, rendezője pedig Carlo Carlei…" Bármelyik verzió is állja meg a helyét, egy biztos: ilyen színvonalas zene komponistaváltás után, nyomás és meglehetősen szűk határidő össztüzében nem mindennap születik.

         "A zeném a szerelemről szól. Minden tőlem telhetőt megtettem azért, hogy az elején elfelejtsem, miként is végződik mindez, és a kibontakozó szerelemmel párosuló további érzelmekre, a szenvedésre és a vonzalomra összpontosítottam" - mesélte a komponista, kinek score-ja egyszerre csodálatos és szívbemarkoló, akárcsak a világirodalom leghíresebb szerelmespárjának sztorija. A varázslat a "Juliet's Dream"-mel veszi kezdetét, és az itt hallható lendület, érzelemgazdagság, könnyedség egészen a "Wedding Vows"-ig kitart. Az ezek között található tételek főbb jellemzői a fülbemászó zongorafutamok, valamint a letisztult, elegáns dallamvilág, melyek elegye az imént kiemelt páros mellett olyan hibátlan trackeket eredményez, mint például a "Forbidden Love", a "Queen Mab", a Tamara Bevard vokáljával színesített "The Cheek of Night", a "First Kiss", a "Trooping with Crows", valamint az "A Thousand Times Good Night". Korzeniowski elképzelése, vagyis hogy ameddig csak lehet, a fiatalok szerelmére összpontosít, tökéletesen működik. A cselekmény okán azonban mindez keserédes, szívfacsaró motívumokba kénytelen torkollni, aminek első jelei a mély hangokkal operáló, dinamikusan induló "Fortune's Fool"-ban mutatkoznak, és a "Tempt Not a Desperate Man" - "The Crypt, Pt. 1" - "The Crypt, Pt. 2" - "Eternal Love" négyesben érik el tetőpontjukat, ahol már nemcsak a Hollywood Studio Symphony szomorú, keserű játékára, valamint Bevard énekére támaszkodik a szerző, hanem egy női kórusra is.

         A krakkói születésű Abel Korzeniowskinak eddig még egyetlen aláfestését sem hallottam, így a Romeo & Juliet zenéje minden szempontból újdonságnak számított nálam. Egy olyan minőségi muzsikát ismerhettem meg, amely meghatározó élményt okozott. Azonban bármennyire is kedvelem ezt a score-t, és hallgattam már meg számtalanszor, erős témacentrikussága miatt egy csöppnyi hiányérzetem van változatos dallamok terén (ebből a szempontból kis túlzással Philip Glass műveihez tudnám hasonlítani), s csupán ezért nem tudom megadni rá a maximális pontszámot - bár erősen rezeg a léc. Mindemellett úgy vélem, hogy egy olyan maradandó szerzemény került ki a művész kezei közül, amely évek múltán is ugyanolyan hatással lesz majd rám, mint most.


    Kulics László
    2014.10.08.




    Tracklista:

      1. Juliet's Dream (3:43)
      2. Forbidden Love (2:58)
      3. Queen Mab (2:26)
      4. The Cheek of Night (2:25)
      5. First Kiss (2:21)
      6. Trooping with Crows (3:02)
      7. A Thousand Times Good Night (6:50)
      8. Come, Gentle Night (2:29)
      9. Wedding Vows (2:50)
    10. Fortune's Fool (3:59)
    11. From Ancient Grudge (1:10)
    12. Death Is My Heir (1:33)
    13. Tempt Not a Desperate Man (3:07)
    14. The Crypt, Pt. 1 (5:08)
    15. The Crypt, Pt. 2 (4:17)
    16. Eternal Love (2:04)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Cassandra's Dream

    Finding Neverland

    Hachi: A Dog's Story

    Shakespeare in Love

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam