FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Robocop (Basil Poledouris)    ROBOCOP   (1987)
       Robotzsaru


      

       zene: Basil Poledouris
       vezényel: Howard Blake, Tony Britton
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Varese Sarabande
       játékidő: 38:05




         Manapság a szuperhősök korát éljük! Batman és Pókember repked fejünk fölött, Hulk ádázul lóbálja egy kitépett tank csövét és újabban a Fantasztikus Négyes tör babérokra. Ekkor sem szabad megfeledkezni a régi, mára már klasszikusnak számító nagy elődről, Robotzsaruról.
         Paul Verhoeven 1987-es klasszikusa nehéz körülmények között született, első olvasásra a holland rendező vissza is dobta a sztorit, amit csak felesége unszolására vett elő újra. Az asszonyka igazi filmes vénával rendelkezett, ugyanis a mozi több mint hatvan millió dolláros bevétele szépen hozott az Orion filmstúdió konyhájára és masszív rajongótábort alapozott meg.

         Alex J. Murphy egyszerű detroiti rendőr. Teszi a dolgát, üldözi a bűnt, otthon pedig tisztes családapa. Egy áthelyezés azonban megbolygatja életét: a leghírhedtebb nyugati városrészbe kerül, ahol az utcán az erőszak az úr. Pályafutása itt hamarost véget is ér, egy kegyetlen banda brutális kegyetlenséggel szó szerint szitává lövi. Ám halála nem akadály a rendőrséget működtető társaságnak, az OCP-nek. Sőt! Szétroncsolt testét felhasználva a tökéletes bűnüldöző egységet keltik életre, a szupererős, mindig pontos és a parancsokat mindig végrehajtó robotzsarut. Ám a humán tényezővel nem számoltak eléggé, az ember felülemelkedik a gép programozásán, és könyörtelen hajthatatlansággal irtja ki a bűn legkisebb morzsáját is, még ha felettesei közt is kell azt megtennie.

         A film high-tech szellemét Basil Poledouris ültette át a zene nyelvére. Gyümölcsöző kapcsolatuk a rendezővel sokrétű és igen sikeres, melynek olyan kiváló darabok állítanak bizonyítékot, mint a "Hús és vér" és a "Csillagközi invázió". A görög zeneszerző ezúttal is kitett magáért. A filmhez tökéletesen passzoló, azt minden egyes kockájában segítő zeneművet alkotott, ami azonban nem mentes a hibáktól. Míg a fenti két filmhez igazi nagyzenekari darabot komponált, addig a "Robotzsaru" sokkal több szintetizátor elemet foglal magába.

         Az első szám címe ("Main title") igazi átverés. Nem a film főtémája ez, hanem a Verhoeven-filmekre oly' jellemző híradóbetéteké. Ezzel kelti a rendező - nagyon sikeresen - a hitelesség látszatát. A második ("Van Chase") tétel igazi műremek, a feszültségkeltés és a brutalitás totális megjelenítése szintetizátorokkal és masszív fúvós alátámasztással, ami aztán alábbhagy, hogy átadja helyét a később sokszor felbukkanó lágyabb szólamoknak, amik a főhős emlékképeit hivatottak szolgálni.
         A harmadik ("Murphy's Death") tétel a klinikai halál állapotában lévő zsaru haláltusáját és az orvosok küzdelmét írja le, disszonáns fúvósokkal és sejtelmes szintetizátorciripeléssel. Mindent elural a fúvósok sírása, roppant jól érzékeltetve a halálnál is rosszabb küzdelmet az életért. A negyedik ("Rock Shop") szám igazi próbatétellel indul. Fülünk szinte képtelen befogadni a hosszú szünetekkel felcsapó hangorkánt, amik az egyre rövidülő üres részekkel az elkerülhetetlent sejtetik. Robotzsaru megszületett! A szintetizátor prüttyögéséből bontakozik ki a főtéma, amit már annyira vártunk. Az új rendőr megszületett, a bűnösök lakolnak. Szerencsére Poledouris mester itt inkább a nagyzenekarra támaszkodik a rá oly jellemző fúvósokkal. Ezzel megteremti a filmtörténet egyik legerőteljesebb főcímdalát. Valóban páratlan és megismételhetetlen.
         Az ötödik ("Home") számban Robo feltóduló emberi érzelmeit élhetjük át. A kedves és szép családi emlékektől a megaláztatásig és a borzalmas halálig. Mintha Murphy fejében járnánk olyan gyorsasággal váltakoznak a stílusok a számban is. A vonósok előadta lágyságtól a szintis keménységig és viszont. A lágy részeket egyébként a "Conan the Destroyer"-ben is viszonthallhattuk már korábban. Mindez pedig beletorkollik a főtéma vonós átiratába.
         Az elektromos kalapácsok hangja teljesen lebilincseli a hallgatót a hatodik ("Robo vs ED-209") tételben. Robotzsaru teljesen gépi ellenfele lehengerlő erővel szólal meg a zene nyelvén, a be-betulkoló fúvósok szinte minket is valósággal kiütnek, akárcsak Robot félelmetes ellenfele. A hetedik ("The Dream") alkotás szinte párja az ötödiknek, mintegy áthangszerelve mutatja azt. Ám megjelenik benne egy igen gyermeteg dallam, melyen nem ártott volna még egy kicsit csiszolni. Ez is a főtéma egyfajta átirata, de szerencsére a hallgatóban inkább az előbbi marad meg.
         Hosszú előkészület után a remek főtéma ismét hallható a nyolcas ("Across the Board") zenében, ám sajnos itt is nagyon hamar vége szakad. Hamar átvált az album a kilencedik ("Betrayal") számba, mely bátran nevezhető a lemez csúcspontjának. A főtéma fájdalmasan lassú és gyönyörű kibontását hallhatjuk, amikor éppen rendőrtársai lövik szitává a kérlelhetetlen bádogembert. Sajnos ez a szám sem teljes, sokkal több lehetőséget is kínált volna a jelenet.
         A tizedik tétel ("Clarance Frags Bob") lényegében fenyegető mormogás, vészjósló dallamai igazán jól passzolnak a főgonosz jelleméhez. A mormogás folytatódik a tizenegyedik számban is ("Drive to Jones' Office") csak éppen ellenkező előjellel. Lényegében Murphy emlékképei alatt hallható témákat halljuk ismételten. A tizenkettedik ("We Killed You") tételben a vonósok sírása igazi fájdalmas visszavonhatatlansággal alapozzák meg a fúvósok megszólalását, ami kitűnően mutatja Robo kérlelhetetlen szigorúságát a bűn ellen. A tizenharmadik szám ("Directive IV") is megért volna egy hosszabb kibontást, a főtéma halvány fonala itt is felfedezhető, ám az alig egy perces számhosszúság nem engedte meg ezt.
         Az utolsó előtti tételben ("Robo Tips His Hat") az ígéretes vonós kezdet után szánalmas kattogásba és vonós dünnyögésbe fullad, ami ismét az emlékképek dallamit idézik.
         Az utolsó tétel ("Showdown") megkoronázza az albumot. Mindjárt a főtéma szól, igazi nagyzenekari előadásban, síró vonósok zengő fúvósok repesztik dobhártyánkat. Itt aztán minden előfordul, ami az album során csak egyszer is megszólalt, igazi eszenciája ez a CD-nek. Később a szintetizátorok is csatlakoznak a csapathoz, amivel teljes a kép. Érdekes, hogy még emberi sóhajtások imitációit is beleírta a szerző a tételbe.

         Összességében igen hatásos és célját teljesen elérő alkotás született. Szinte kockáról kockára követi a film képsorait. Talán ez is a baja az albumnak. Film alatt hallva igazán rendben van, ám önmagában szemlélve már nem ilyen kedvező a kép. A tökéletesen eltalált főtéma sem hallható elégszer és sajnos akkor sincs teljesen kibontva, pedig ha ez nem, akkor semmi más nem érdemelné meg azt. Filmismeret hiányában kicsit nehezen emészthető a lemez, ám annak birtokában szinte mesterműnek számít egy rajongó szemében. Kár, hogy ilyen banánhéjakon elcsúszott az egyébként briliáns szerző, aki azelőtt és azután is méltán bizonyította tehetségét.


    Szabó Csaba
    2005.07.24.




    Tracklista:

      1. Main Title (0:32)
      2. Van Chase (4:50)
      3. Murphy's Death (2:30)
      4. Rock Shop (3:38)
      5. Home (4:05)
      6. Robo vs. ED-209 (2:00)
      7. The Dream (3:00)
      8. Across the Board (2:28)
      9. Betrayal (2:12)
    10. Clarance Frags Bob (1:40)
    11. Drive to Jones' Office (1:40)
    12. We Killed You (1:30)
    13. Directive IV (1:00)
    14. Robo Tips His Hat (2:00)
    15. Showdown (5:00)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Conan the Barbarian

    Elektra

    Hulk

    Robocop (The Deluxe Edition)

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam