FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A River Runs Through It (Mark Isham)    A RIVER RUNS THROUGH IT   (1992)
       Folyó szeli ketté


      

       zene: Mark Isham
       vezényel: Ken Kugler
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 58:30




         A lehető legpompásabb időpontban sikerült Robert Redford csodálatos filmjét megtekintenem: karácsony estéjén, mikor már a család túl volt az ajándékbontogatásokon és az ünnepi vacsorán, s békésen elhelyezkedtünk a kanapén, hogy a szintén ajándékként kapott "Folyó szeli ketté" DVD-vel tegyük még szebbé az estét. Noha nem karácsonyi ihletésű, mégis ünnepi jellegű a valós eseményeken alapuló történet, mely egy olyan családról szól, amelynél két alapvető érték határozza meg az életet: a hit és a műlegyes pecázás. Montanában, a Big Blackfoot folyó meseszép környezetében él Norman Maclean, aki - természetesen - horgászás közben beszéli el családja históriáját, s mutatja be apját, a szigorú szabályok szerint élő tiszteletest (Tom Skerritt), valamint saját felnőtté válását, s testvérének, Paulnak (Brad Pitt) rögösebb életútját. Norman (Craig Sheffer) mérhetetlen tudásvágyának köszönhetően megtapasztalja a hegyeken túli világot is, majd tanulmányai befejeztével visszatér, hogy némiképp csalódottan vegye tudomásul: Montanában évek múltán is ugyanolyan minden. A távolban zajló világháború ellenére itt még mindig lassú és monoton az élet, ahol az egyedüli konfliktust a vidékről rég kipusztított indiánok leszármazottainak jelenléte válthatja ki. Öccse, Paul helyi újságíróvá lett, a nők bálványa, s mindemellett megrögzött szerencsejátékos, kinek életfilozófiája ugyan jóval szegényebb, mint megkomolyodott bátyjáé, életük folyójának sodrása ismét összetalálkozik, hogy minden külső körülmény ellenére újra elővegyék a műlegyeket, és kifogjanak párat a Big Blackfoot hullámai közt cikázó ezernyi hal közül.

         A szomorkás hangulatú film egyik legnagyobb erénye az a bámulatos fényképezés, melyért Philippe Rousselot teljesen megérdemelten kapta meg az aranyszobrocskát. A többméteres vékony horgászdamil víz feletti cikázása, annak napfénytől csillogása varázslatosan jön át a képernyőn, mindezeken túl pedig a szemetgyönyörködtető táj részletes bemutatása egy pillanatra elfeledtette velem a fagyos téli időjárást, s ellenállhatatlan vágyat éreztem, hogy egy horgászbottal felszerelkezve nekivágjak a napsütötte Montanának. A teljes mértékig magával ragadó film ezenfelül méltóan varázslatos muzsikával rendelkezik, melyet az addig elsősorban jazzben és szintetizátoros zenékben brillírozó Mark Isham komponált. Ugyan Redford először Elmer Bernsteint kérte fel zeneszerzőnek, az ő misztikus zenei megközelítése mégsem illeszkedett igazán a rendező bensőséges drámájához (ezt később Bernstein is elismerte). Ekkor került csak szóba Isham, aki viszont élete egyik legfantasztikusabb zenéjét szerezte a "Folyó szeli ketté"-hez, s nem mellékesen mindezidáig ez hozta neki az egyetlen Oscar-jelölést is (mely díjat némileg megkérdőjelezhető módon Alan Menken "Aladdin"-ja vitte el, megelőzve ezzel például Jerry Goldsmith "Basic Instict"-jét is).

         Isham zenéje a meglepetés erejével hatott addigi művei ismeretében, ugyanis nem jazz-együttest verbuvált össze, mint a "The Moderns", vagy a "Billy Bathgate" esetében, sőt, elektronikus zenei eszközeit is maga mögött hagyta, melyek nagy szerepet játszottak a "The Hitcher", vagy a "Love At Large" című műveiben. Az "A River Runs Through It" színtiszta zenekari mű, melynek tradicionális hangulatához hozzájárul az olykor előtérbe kerülő hegedű vagy furulya játéka. A lírikus hangvételű, sok rövid tételből összeálló zene egyik igazán üde színfoltja mind a zeneszerző munkásságának, mind általánosságban a filmzenéknek, és Isham időtálló kompozícióit csupán a (talán nem mindenki számára elfogadhatóan) becsempészett ragtime-nóták helyezik igazán a századelő Amerikájába. A folyó békés, olykor azonban lendületesebb sodrását kiválóan érzékeltetik a mozgalmas, többnyire rövid periódusokban ismétlődő zongorafutamok, fuvolakíséretek, vagy a hárfajáték. Két kiemelhetőbb témával rendelkezik a mű, melyek közül a címadó tétel az ír népzenére emlékeztet, s az album első, illetve utolsó tételében hallható; illetve egy alapvetően négy hangból építkező motívum, mellyel először a második tétel elején találkozhatunk, fuvolán előadva, majd később az album szinte összes további tételében előfordul valamilyen formában.

         Mégis, ha őszínte akarok lenni, ebben az albumban nem érdemes igazán eltérő témákat keresgélni, mert ez nagyjából olyan értelmetlen lenne, mint állni egy folyó partján, és gigászi különbségeket kutatni az egyes hullámok vagy vízfodrozódások között. Az "A River Runs Through It" legnagyobb erőssége pont a részleteiből tevődik össze, a tételek közötti apró hangulati eltérésekben, melyek éppen olyannyira teszik ezerszínűvé az albumot, mint amennyire lélegzetelállítóak Rousselot képei. A végig háttérben húzódó melankólia ellenére némely tétel elementáris erejű optimizmust sugároz, ilyen például az "A Land Filled With Wonder", vagy az "A Fine Fisherman and The Big Blackfoot River", ahol a folyamatosan erősödő, és végül szinte robbanásszerűen kiteljesedő zenekari játék során szerintem minden hallgató elfelejti egy pillanatra, hogy az életben a csodás dolgokon kívül létezhet bármi egyéb.
         Néhány igazán mozgalmas track érzékelteti leginkább a halak elleni "küzdelmet", ezekkel a játékos pillanatokkal találkozhatunk például a "Shooting The Cues", vagy a "The Wild Ride" című tételekben. De amennyire felhőtlennek tűnik minden a horgászás közben, Isham éppen ugyanilyen vészjóslóan és fájdalmasan fejezi ki a montanai egyszerű élet sötétebb oldalát, mint például az oboával kiegészült "A Remark Was Passed"-ben, mely tétel második fele hosszan tartott magas hegedűhanggal fokozza igazán a drámaiságot. Hasonlóan sejtelmes a mély tónusú "Lolo's", amely kiválóan idézi fel a filmbéli játékbarlang félelmetes komorságát. Az öreg Norman visszaemlékezéseinek végén eljut a felhalmozódott tapasztalatok és emlékek utáni önértékeléshez, mely merengés jóval melankolikusabb, ám csodaszép zenei aláfestése az utolsó néhány tétel, közülük is talán a "Too Deep For Tears" a legszívbemarkolóbb.

         A "Folyó szeli ketté" zenéje mindenképpen megérdemli, hogy a legnagyobbakkal említsük együtt, főként hihetetlen erejű pozitív érzéseket sugárzó összhatása miatt. Mark Isham a lehető legtökéletesebben adja vissza Montana fantasztikus tájait, az abban rejlő ezernyi szépséget, melybe halványan persze betolakodott az emberi gyarlóság, azért mégsem tudja legyőzni a helyszín, valamint a családi összetartozás varázsát. A komponista diszkográfiájának egyik kiemelkedő darabja az "A River Runs Through It", s a Big Blackfoot hangulata aztán későbbi zenéiben is visszaköszön ("Nell", "Fly Away Home", "Of Mice and Men"). Megkockáztatom, hogy alapmű a filmzenék között, ha igazi, erőlködéstől és giccstől mentes zenei szépségre vágyunk.


    Tihanyi Attila
    2006.01.09.




    Tracklista:

      1. A River Runs Through It (2:22)
      2. Casting Presbyterian Style (1:29)
      3. A Land Filled With Wonder (1:12)
      4. Down The Alley (With You) (2:20)
      5. A Summer of Lumber and Fishing (1:44)
      6. Shooting the Chutes (1:52)
      7. Three Fishermen (1:55)
      8. A Trip To The Unknown (2:28)
      9. A Four-Count Rythm (2:27)
    10. The Sheik of Araby (1:56)
    11. Bye Bye Blackbird (1:57) *
    12. Je Ne Sais Quois (0:56)
    13. Swing Me High, Swing Me Low (2:29)
    14. A Place Remembered (0:54)
    15. A Remark Was Passed (2:23)
    16. Rugged Cross (2:50)
    17. Muskrat Ramble (1:58)
    18. Rawhide (0:58)
    19. The Wild Ride (2:27)
    20. Early Departure (0:50)
    21. The Splendor In The Grass (1:10)
    22. Jessie and Norman (2:59)
    23. Lolo's (1:15)
    24. The High Road (1:01)
    25. Yes, Quite A Day (1:05)
    26. A Fine Fisherman and The Big Blackfoot River (1:41)
    27. The Moment That Could Not Last (1:23)
    28. Too Deep For Tears (0:46)
    29. Without Complete Understanding (1:21)
    30. In The Half-Light of the Canyon (2:46)
    31. Haunted By Waters - A River Runs Through It
          (Reprise) (4:18)

    * előadja: Prudence Johnson

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Finding Neverland

    March of the Penguins
    [La Marche De L'Empereur]


    Shattered Glass

    The Terminal

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam