FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Anaconda  Evolution  Himalaya - The Rearing of a Chief  Bohemian Rhapsody  Deep Blue Sea  On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Ritual (Ben Lovett)

    Filmzenékről röviden



      THE RITUAL (2017)
      


      

       zene: Ben Lovett
       vezényel: Robert Ames
       kiadás éve: 2018
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 40:38




        Ma már elég nehéz horrorfilmben újat mutatni, ám ha egy adott darab nézése közben cseppet sem jár azon az agyunk, hogy melyik összetevőt hol láthattuk korábban, akkor a rendező sikerrel járt. Az eddig csak horrorantológiák egyes szegmenseit levezénylő David Bruckner első filmjével, a The Rituallal kétségtelenül ez a helyzet. A Svédország elhagyatott hegyvidékén túrázni induló, majd egy erdőben eltévedő baráti társaság (közülük csak Rafe Spall a Jurassic World: Bukott birodalomból, illetve a Downton Abbey-s Robert James Collier lehet arcról ismerős) történetének háromnegyed része egy a zsáner megmosolyogtatóan ismerős fordulatait a nézőt mosolygásra ingerlés nélkül átvevő túlélőmozi lett, míg a nem mindenki számára befogadható utolsó negyede misztikusabb köntösbe bújik, igénybe véve a skandináv mitológiát. Majdnem minden horrorfilm átka itt is megjelenik, hiszen amikor kiderül, hogy mi elől igyekszik kétségbeesetten kikeveredni a rengetegből a csapat, a feszültség kissé visszaesik. Azonban én mégis egy nyomasztó, nem váratlan ijesztgetésekkel, hanem atmoszférateremtéssel ható, pár érdekes vizuális játékot is felmutató alkotásként fogok a The Ritualra emlékezni. Mely ráadásul - Andrew Shulkind pazar operatőri munkájának is köszönhetően - végre úgy használja ki a zord erdő adta lehetőségeket, ahogy azt minden ott játszódó horrornak illene.

        A rendező és a független produkciók dallamfelelőseként mozgolódó Ben Lovett főiskolás koruk óta barátok, így kézenfekvő volt együttműködésük. Noha alacsony költségvetésű műről beszélünk, ennek ellenére a komponista lehetőséget kapott egy nagyzenekar mintegy harminc tagjának alkalmazására: a London Contemporary Orchestra olyan alkotások score-jának elkészítéséből vette ki eddig a részét, mint például a Fantomszál, az Alien: Covenant vagy épp az Assassin's Creed, mellettük pedig két vokalista kapott még szerepet. A csapat múltbeli tragédiájához kapcsolódó érzelmesebb pillanatokat Lovett szerette volna jól elkülöníteni, ezért itt szintetizátorokat használt. E pontokon atmoszférikusabb a stílus, ugyanakkor a megközelítés alapvetően szimfonikus. Markáns a vonósjelenlét: a fel-felsikoltó vagy épp harcias hegedűk mellett a néhol a húrokra vágó pengetővel megszólaltatott csellók vészjósló hangja jelzi az egyre erősödő fenyegetést. A meglehetősen sötét zene erősségének a dobok keltette nyugtalanító ütemek és a különféle csattanások, koppanások számítanak, melyek folyamatosan azt sugallják, hogy valami veszélyes közelít. A szerző belefolyt kompozíciói előadásába is: "Mindenen, ami nem vonós vagy fúvós hangszer, én játszom". Az ütőhangszereken túl a score-ban két olyan jellegzetesség van, amely hozzá köthető. Egyfelől egy kisebb, százéves orgonát is felhasznált az ideális hangzás kialakításához (persze ne a templomokat betöltő masszív dallamok jussanak senki eszébe), másfelől fém fürdőkádját egy kalapáccsal ütötte, amit telefonnal rögzített, majd a hangot beolvasztotta művébe.
        Nem tudom, hogy a lejjebb felsorolásra kerülő tételek meghallgatása mit vált ki azokból, akik nem látták a filmet, mivel hangsúlyozom, hogy horrormuzsikáról van szó, így itt nem a lírai motívumoké a terep, hanem a hatáskeltés művészetéé. Lovett ebben kiemelkedően teljesített, amire az is utal, hogy több kritikát is olvastam, ahol dicsérik a score-t, azaz nem csak a hozzám hasonló filmzene-fanatikusoknak tűnt fel hatása. Már a jelenetek alatt is jól működik többnyire, néhol még félelmetesnek is nevezhető, és amikor albumként meghallgattam, az első pillanatban visszakerültem hatására a filmbeli erdőbe.


         Kiemelkedő tételek: The Ritual, Mates, Stalker, King's Trail, Search for Hutch, I Can See the End, To Hell with This, Fear God, Monsters


    Bíró Zsolt
    2018.11.17.




    Tracklista:

      1. Four Tents (1:17)
      2. The Ritual (2:08)
      3. Mates (1:40)
      4. Stalker (1:42)
      5. King's Trail (2:58)
      6. Through the Trees (3:53)
      7. Search for Hutch (2:25)
      8. Dread (2:00)
      9. Piggyback (1:28)
    10. I Can See the End (2:21)
    11. Effigy (1:57)
    12. Malevolent Presence (3:27)
    13. To Hell with This (3:08)
    14. We Worship It (2:26)
    15. Wrong Turns (2:31)
    16. Burning House (1:06)
    17. Fear God (2:31)
    18. Monsters (1:42)





    További kritikáink
  • Peppermint
  • Small Soldiers
  • The Meg
  • The Mountain Between Us
  • The Equalizer 2
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom

  • Filmzenékről röviden
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam