FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ricochet (Alan Silvestri)    RICOCHET   (1991)
       Visszakézből


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadási év: 1991
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 33:44




         Alan Silvestri nevének említésekor főként az olyan műveire szokott terelődni a szó, mint például a "Forrest Gump", a "Vissza a jövőbe"-trilógia, "A smaragd románca", a "Ragadozó", a "Dredd bíró", az "Egértanya" vagy "A múmia visszatér" aláfestése. Ezen remekművek és a hozzájuk hasonlók mellett azonban más nagy múlttal rendelkező pályatársaihoz hasonlóan Silvestrinek is vannak olyan kompozíciói, amelyek ritkán kerülnek szóba, s akkor is inkább az "ezt már ezerszer hallottuk", "ebben semmi új nincs" vagy a "teljesen átlagos" megjegyzések közepette emlegetik. Akcióscore-ok tekintetében ilyen többek között az "Időzített bomba", "Az ítélet éjszakája", a "Tűzhányó", az "Utánunk a tűzözön" aláfestése (bár ez utóbbiról már megoszlanak a vélemények), továbbá jelen írásom tárgya, a "Visszakézből" akcióthriller score-ja is, amely tizenhét évvel ezelőtt született meg, én azonban csupán néhány hete hallottam először. Bár ez is abba a bizonyos "ujjgyakorlat jellegű zenék" kategóriába tartozik (s mint ilyen, pillanatok alatt megmondható róla, hogy ki követte el), hangulatával mégis elsőre megfogott, éppen ezért úgy gondoltam, egy részletesebb bemutatást ez a szerzemény is megér.
         A filmben az ambiciózus fiatal zsaru, Nick Styles (az ekkor már "Az 54. hadtest"-ben nyújtott játéka révén Oscar-díjas Denzel Washington) kerül szembe a bűnöző Earl Talbot Blake-kel (John Lithgow, akit hasonló szerepkörben láthattunk később a "Cliffhanger - Függő játszmá"-ban), összecsapásuk, s az azt megelőző macska-egér játékuk helyszínéül pedig Los Angeles utcái szolgálnak. A nem túl eredeti alapokon nyugvó történet (egy rendőrségi razzia során Blake-et elfogják, akinek hét év után sikerül megszöknie, hogy bosszút álljon, amiért lecsaptak rá egyik drogüzletének lebonyolításakor, majd bebörtönözték) Fred Dekker, Manno Meyjes és Steven E. de Souza tollából származik, a rendezői feladatot pedig a "Hegylakó"-t is jegyző Russell Mulcahyra bízták.

         Az, hogy Silvestri került a zeneszerzői posztra, elsősorban Joel Silver producernek köszönhető, akivel a Ragadozó-filmek, a "Roger nyúl a pácban", valamint a "Mesék a kriptából" néhány epizódja során dolgozott együtt. A score a Varése Sarabande által került kiadásra, amely akkoriban főként félórás kiadványairól volt közismert, amiken olykor egy-két betétdalnak is helyet adtak (mint például a "Száguldó erőd" filmzenealbuma esetében), ennek eredményeként az instrumentális aláfestésnek még kevesebb tér jutott. Jelen esetben sincsen ez másként: a korong a rapperből olykor színésszé előlépő Ice-T (aki ebben a filmen is feltűnik) előadásában hallható "Ricochet" című számmal indul, s csak ezután a "jól megmondom én a tutit" felvétel után következik a nagyzenekari rész - ennek feljátszásában csakúgy, mint a "Ragadozó 2." aláfestése esetében, a The Skywalker Symphony Orchestra működött közre.
         Az már a nyitányból ("Main Title") sejthető, hogy ez a mű az úgynevezett underscore kategóriába tartozik. A tételben ugyan felfedezhetőek a főbb motívumok (amik közül leginkább a vonósok osztinátója emelkedik ki), a hangszerelésnek köszönhetően (az ütősök és a fúvósok erőteljes jelenléte) olyan érzése van a hallgatónak, mintha Silvestri kivette volna bármely ismertebb akciószerzeményéből a lágy vonósokat, a fülbemászó témákat, és az így megmaradt vázat a rá jellemző zenei fordulatokkal ötvözve variálta volna a jeleneteknek megfelelően - s ebből adódóan könnyen megjegyezhető, dúdolható motívumokkal nem igazán rendelkezik a mű. Ezt az érzést erősíti tovább a "Gladiator Fight", a "The Escape", valamint a "Blake Gets the Point" (hozzáteszem: ettől még nagyon jó hallgatnivalók), amik közé olyan feszültségteljes trackek ékelődtek, mint a "Showdown" vagy a "Power Out", melyek nemcsak színesítik a score-t, hanem remekül ellenpontozzák az imént említett dinamikus részeket. Mindezt a beszédes című, kellemesen melankolikus hangvételű "Drunken Nick", s a hozzá hasonlóan rövid, katonai indulókat idéző "Nazi Bookstore" (amely olyan jelenethez íródott, amit végül kivágtak a filmből) töri meg.
         A kiadványt a Silver Pictures megbízásából készített logo-zene zárja, amit a Varése munkatársai egy másik albumukra, a "Voyages: The Film Music Journey of Alan Silvestri"-re is feltettek - ezen az albumon többek között tárgyfilmünk főtémája is megtalálható.

         A "Visszakézből" score-ja (amelyről több helyen is olvasni, hogy már csak börzéken érhető el, egyes online kereskedésekben azonban tízdolláros áron is hozzá lehet jutni bontatlan formában) nem sok újat mutat azok számára, akik ismerik Alan Silvestri pörgősebb műveit, viszont hangulatával - illetve a zenekar helyenként igen agresszív játékával - könnyen megragadhatja azokat, akik kedvelik a szerző munkásságát. A kiadvány a játékidővel arányos szegénységű körítéssel büszkélkedhet a kilencvenes évekből megszokott Varése-dizájnjával.


    Kulics László
    2008.03.20.




    Tracklista:

      1. Ricochet (5:01) *
      2. Main Title (2:12)
      3. Showdown (2:21)
      4. Gladiator Fight (2:27)
      5. The Escape (2:04)
      6. Viking Funeral (1:04)
      7. Power Out (5:31)
      8. Bed and Breakfast (2:55)
      9. Drunken Nick (1:17)
    10. Nazi Bookstore (1:13)
    11. Nick Styles Show (2:00)
    12. Blake Gets the Point (5:20)
    13. Silver Pictures Logo (0:19)

    * írta és előadja: Ice-T

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blown Away

    Judgment Night

    The Long Kiss Goodnight

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam